*Boråstjej*
Hej!
Jag skall planera växter i ett växthus där det nu är 5 grader som lägst och på sommaren blir väldigt soligt och varmt eftersom det inte finns någon skuggning. Det har också ofta blivit lus där inne. Förra året satte jag pelargonier och surfinior. Där finns också stjärnklocka (tror de heter så).
Samtliga trivdes bra. Pelargonierna är fortfarande fina. Nu skulle jag vilja sätta något som går att sätta redan nu och som sedan tål värmen i sommar. Det skall helst vara något som blommar under en längre period. Det är väl inte mycket som klarar detta men något kanske det finns. Hur är det med canna?

Hoppfull
kerstin z5-6
Varför finns ingen skuggning ? med vanlig frostduk som gardin i taket kan du odla vad som helst där inne -En fläkt som blåser gör miljön ännu bättre , mindre lus osv

Blir det över + 30 börjar i stort sett alla växter dö -om cirkulationen dessutom är obefintlig
Canna gillar varmt -Gldioluslökar blir fina fort o blåser inte omkull som de gör i rabatter
har du 5+ där året runt ?? I så fall är möjligheterna oändliga smile.gif
*Boråstjej*
Det finns ingen skuggning därför att växthuset ingår i en installation på mitt arbete. Det skall vara snyggt och det skulle inte vara populärt om jag hängde upp en duk i taket. Dessutom är det så högt så det är besvärligt att häng upp något. Automatiska fönster finns däruppe också. Det är 5 grader året om och det finns möjligheter. Dock tyvärr ingen som hinner pyssla med det. Under semestern skall det skötas av någon tonårig sommarjobbare dessutom. Folk som besöker installationen skall kunna gå in och det finns soffa och bord i trä.
kerstin z5-6
Människan diskuterar man naturen agerar -eller hur det nu är ..
Snygga skugggardiner finns -titta på döda växter med lusangrepp kan ju inte vara så kul heller...
Medelhavsväxter o kaktus kan gå , men som sagt över + 30 så är det plastblommor mest som kan gilla läget

De växter du själv nämner klarade de förra sommaren ?

Är du ute efter ettåriga växter , växter som är fleråriga i kruka ?
Hur stort är det ? Ska växterna vara krukväxt storlek eller större
är blommningen det viktiga samt att de inte kräver så mkt mer än vattning o näringspinnar ?

jag har ett åretruntvarmt växthus -du kanske hittar något där ?
Se album Vinterträdgård -klicka album längst ner i inlägget smile.gif
*Boråstjej*
Ja de jag nämnde klarade sig fint. Förrförra sommaren hade jag klockranka därinne och de växte enormt men efter det kom kommunens skogssektion och sågade ner träden som gav lite skugga... Klockrankan blommade dessutom ganska sent. Det finns en exotisk växt därinne också med röda borstiga blommor. Den funkar bra.

Det är blommningen som är det viktigaste. Det skall se praktfullt ut. Mer ettåriga men en och annan övervintrare går också bra. Det finns liljor som brukar dofta underbart men bladen var så lusiga förra sommaren så de knappt syntes. Pelargonier och surfinior är ju dock inte så intressanta för lössen så det var därför jag satte dem.
kerstin z5-6
Ja du får nog satsa på medelhavsväxter: Bouganvilla, Citrus och Oliv är vackra o värmeälskade växter -fast de kräver skötsel med,men det gör ju alla växter ..
samt sommarblommor i kruka
Du får säkert fler tips
Evin
Ok nu får ni sluta att göra mig avundsjuk....precis ett sådant växthus vill jag ha i framtiden sad.gif

/E - medlehavsväxt älskare med orkidénoja.....
Åsa, mälardalen zon 2
I ett växthus där det aldrig blir minusgrader skulle jag också testa biologisk bekämpning mot lössen, den biologiska bekämpningen som finns mot bladlöss brukar fungera bra på ställen där man inte får hålla på och spruta. (i besöksväxthus brukar man inte få hålla på och spruta hur som helst, på vintern fungerar oftast inte den biologiska bekämpningen men så snart det blir varmare sätter de igång och arbetar)

Bladlusmumier

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon