kerstin z5-6
Nu ska jag börja så ,fila, blötlägga , ga3 behandla ,kyla , värma, hålla tummar och stirra på jordytor -där man tror att ett korn perlit är ett frö på väg upp smile.gif
Underbart laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sulawesii
ga3 behandla? Vad är det?
jessica zon6
Nyfiken biggrin.gif några speciella svåra sorter?
kerstin z5-6
Nä inga särskilt svåra -en del sega ..

Clematis -stort antal sorter
cardiocrinum cordatum glehinii -Jättelilja-caprice fel" att det blev den ..
Acer -stort antal bla gulbladig
Djävulsklo
sambucus -Fläder en sort med BLÅ bär
opuntia mer utomhus kaktusar
lewisia cotylydon gul form
Limonium tre sorter perenn
Gentiana -flera olika
Stockrosor flera färger
Lythrum salicaria. en röd variant
primula florindae-Sommarviva en rödbrun sort
Nejlikor-kuddväxande lite olika
Platycodon
kalmia -en låg sort
Crambe tataricum -stäppkål -en med stoora blommor -segis jag prövar igen ..
Heuchera -ett par sorter .. bla
+ en del annat -föresten har jag inte fått alla träd o busk frö än kom jag på .. hm ..

Ga3 är ett groninghormon som kan användas på särskilt tjuriga frö som tar flera kylperioder för att gro fa gentiana och några till
-asno-
Jamen visst är det härligt wub.gif
Har sått Platycodon Fuji pink - dom är nyss komna men ett enda strå är helt annat, kan det vara nåt spännande?
Baptisia grodde 3 frön av sex efter tre dagar. Och dianthusen grodde innan den hann ut blink.gif
Och sanguisorba, mertensia, silvriga gräset och campanulorna.
Det mesta förmodligen sått alldeles för tidigt laugh.gif
Men groende perlit det är något särskilt med det laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Har tom kikat lite ute, det är ju bara minus 8 grader och man vet aldrig när det kan gro laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Nu får du så bäst du vill Åsa -för nu kör jag rubbet snart haha .. smile.gif

Platycodon mmm-den är så fin den rosa -Och baptisia efter 6 dagar !! Du verkar vara ett ämne för- gentiana Lunddocka Cimicifuga och julros sådder
baptisia är inte alltid att leka med .. Kan ta jättelång tid -KUL !
Sanguisorba tror jag också är svårare slag ....
Du får så mer helt enkelt smile.gif smile.gif
-asno-
Nä, jag är usslig. Men sanguisorban är sådd 31/1 och har grott för fullt redan - jag hade nog hoppats på att den skulle ta lite längre tid på sig laugh.gif
Cimifuga sådde jag förra året, det kom inte ett nå. Misslyckades ju också med lammöron och isop tongue.gif
Dessutom ska jag inte så mer - bor ju i en trea på andra våningen laugh.gif

/Åsa
evelina
Här sås det också vilt.
Ena sonen sa: vad stirrar du på jorden för mamma!
Ja man kan undra ibland hur det står till med en själv.
Jag är så lycklig !!Clematisen har tittat upp den har jag aldrig sått förut, så jag är mäkta stolt. smile.gif smile.gif
Tessa
är lite avis på er, inget har kikat upp för mej än, sådde iof d mesta igår och idag, men tycke rändå min paprika borde kikat lite o sagt hej iaf
kerstin z5-6
Clematis tillhör inte heller de lätta smile.gif Ni är ju proffs allihopa smile.gif
Klart man stirrar på jorden smile.gif
BjursBerit
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2005, 19:33)
-där man tror att ett korn perlit är ett frö på väg upp smile.gif

Hmmmm....eller då man vaktar och vaktar vissa frösådder och skriker av glädje då något grott....sen går man med spänning och bara väntar på att det fröet ska växa till sig och man sköter om det största omsorg....sen då det växt upp visar det sig vara ogräs biggrin.gif

Jag sådde Mukdenia Rossi ifjol och trodde att ett frö hade grott.OH, vad jag skötte och skötte...men det fröet råkade bli en rallarros. rolleyes.gif tongue.gif

Nu har en Clematis hirsutissima grott ...och jag hoppas och sköter om...en clematis eller... ogräs biggrin.gif
torvan
Kerstin, ser att du sår stockrosor redan. Hinner dom blomma redan i år då?

torvan
-asno-
Jag har svårt att få mina stockrosor att övervintra så jag sådde mina 8/2. Då brukar de hinna blomma första sommaren men dom tar ju lite plats inne. Dessutom vill åtminsone mina ha ganska stor kruka vid omskolning.

/Åsa
kerstin z5-6
Nej jag väntar nog till i mars -de tar sån himla plats ..
I norr måste man täcka rosetterna med en granruska, senvinter tidig vår eller redan på hösten .. -Det är inte alls kylan utan vårsolen som frystorkar dem så de inte kommer år 2 pröva det ska ni se
jag sår i vår o i sommar blommar fjolårets rosetter -himla perfekt tycker jag smile.gif laugh.gif
Britt zon 3 fi
Kerstin hur tänker du så Cardiocrinum cordatum glehinii? Jag beställde den också från Gardens North.
Jag har sått de flesta andra o.satt ut. Undrar om det blir bäst att sätta den här i kylskåpet till att börja med? Den verkar lite besvärlig.

Gardens North fröerna hade gått via tullen men ingen räkning har dykt upp därifrån ännu så jag tror jag klarar mej utan tull.
fiffigafrun
Jag har också sått Platycodon grandifl. Fuji pink idag! Den är ju jättefin. Har sått nästan alla perenner nu men ca 10 sorter står ute på balkongen under filtar i plastsäck.

Har ju även testat kaffefiltermetoden i kylskåp m några perenner i år och det verkar då funka. T ex Asclepias Incarnata Soulmate (från Garden North) har grott flera st. Så himla kul! Stod att den skulle kylas 3 månader men det räckte m bara 3 veckor. Tolvgudablomma kommer det massor av också, en favorit.

Men stormhattarna får snart åka in en tur till i kylskåpet för de verkar då heltröga. Eller så kanske jag måste steppa för dem, har hört att det kan hjälpa visst... rolleyes.gif

Är dom så tröga alltid förresten?

/Karin
fiffigafrun
Hur gör man när man GA-3 behandlar frön förresten? Häller direkt på fröna eller i krukan efter man sått? Kanske behöver till Penstemon Grandiflorus ev...
jessica zon6
Stormhattar ska väl ha det lite kallare än kylskåpskallt ?
Mina räckte med 4 veckor ute, men gror sedan mycket oregelbundet
i 10 grader smile.gif smile.gif smile.gif /jessica
kerstin z5-6
Stormhatt ska ha minus o svängande temp för att gro

GA 3 - En tandpetare doppas i kristallerna -På denna tandpetar udd droppas 6 droppar vatten -detta späds vidare i en liten flaska -med lämplig mängd vatten som räcker att vattna EN frösådd med-vattna ut
jag andvänder beg näsdroppssflaskor
kristallerna förvaras svalt i kyl och har förlorat det mesta av sdin effekt efter ca 1 år , enl vissa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon