Full version: Tips på vindruvsort?
izabelleask
Hej! Jag skulle vilja ha en god,grön och söt vindruva som är skärnfri och har små el halvstora bär.

Va ska jag ta för sort, vill att den ska tåla många minusgrader, dom tre första åren ska den vara i en kruka på min balkong på tredje vången och sen planterar jag ute den när vi har hus!

Kan man göra så?

Vad ska jag då ha för sort?

Vänligen Bella
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte vilken zon du bor i men den härdigaste gröna kärnfria sorten är Himrod zon 1-2(3). Lite högre upp kan man ju odla Sukribe den är grön och söt men den har normalstora kärnor den ska klara runt -30C fast i en kruka är ju växten mera utsatt, ju större krukan är desto mer klarar växten..
sommarstaden
Hejsan.
Innan vi skaffade koloni odlade jag på en balkong i zon 1, på tredje våningen med ganska hyfsad framgång. Bl. mycket annat fanns en druva Zilga (staketdruva) som levde i en hemsnickrad låda ca. 50x25 cm och 75 cm djup. I tre år växte den som ogräs och verkade trivas bra. Vintertid virade vi in krukan i några gamla trasmattor och ställde den in mot innerväggen samt täckte växten med väv, mest för vårsolens skull.
Numera är den flyttad till kolonin och har fått ett mellanår pga. flytten.
Dock har den vuxit bra men mycket få bär blev det.
MVH
sommarstaden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon