Full version: Äppelsolbrud
Boxer
Jag sådde Äppelsolbrud 7/2. Igår, 10/2, hade de kryllat fram. ohmy.gif

Och jag som inte har skaffat någon belysning än! huh.gif

Måste titta in på IKEA för att hitta hylla och lysrör som passar ihop. Angenämt besvär. smile.gif
Tessa
ohh va trevligt smile.gif
kerstin z5-6
KUL ! skynda fynda smile.gif
*Felix matte*
Äppelsolbrud...så vackert namn... Letade på Google efter bilder men fick noll träffar.
Hur ser denna växt ut? Har någon bild att visa...frågar nyfiken jag rolleyes.gif
zaaritha
Jag undrar också, hur ser den ut?
pisanggoreng
Kolla här!
zaaritha
Tack!
Har ju sett den, visste inte namnet!!
*Felix matte*
Vacker wub.gif ...påminner i de gula knopparna om Renfana smile.gif
Boxer
Jag är så otroligt nyfiken på den starka doften av äpple/ananas. Tänker nog ha den på trappan så att man kan känna den ofta. wub.gif
kiki
Jag har också köpt frön till den, men inte sått dem än! Kankse dags att göra det?
mollys_matte
Undrade hur det gått för dig Boxer?!
Sådde mina för nån vecka sen, och de kryllar ju fram!
Har du omskolat dina?
Är de stora?

Kom att tänka på en sak om dem, ska de planteras flera tillsammans eller ska de sitta bara en och en?
Boxer
Jag har själv funderat på det. Mina behöver verkligen skolas om nu.....de är ca 3-4 cm höga.
10 cm står det på påsen, betyder det en per kruka? I sådana fall blir det ju massor!!! ohmy.gif smile.gif
Fredi
På deras växtsätt som småttingar ser det ut som om de blir fina en och en.
mollys_matte
Då får man ju hundratals krukor jue...
De är ännu så små mina så jag inte kan säga "hur" de ser ut riktigt, är bara små gröna "strån"...
Fredi
Hur har det gått med era äppelsolbrudar?

Min blev en ganska ful och ranglig planta. Blomknopparna börjar iofs bli stora nu och när bollarna blir större kanske plantan blir trevligare att titta på.

Någon som testade att toppa?

Någon som satte mer än en per kruka?

Hur blev det i så fall?
Boxer
Jag toppade inte, och mina är nu 30-40 cm höga med många knoppar på varje.

Dom står flera (6-10) i varje kruka, och än så länge verkar det ok.
Har ingen enstaka att jämföra med.

Hittade detta på "Devonian Botanic Garden":
Cephalophora aromatica (syn. Tetraneuris scaposa) Blooming late spring into summer, the bright yellow flower heads can reach 40mm across. Grow in a sunny location with well-drained soil. Ht. 20 – 40cm.
Fredi
Hrm... det hade nog varit bättre att sätta flera i samma kruka. Nåja, det är ju mest doften som lockar på den här växten. Skall blir spännande att se hur starkt den doftar.
Boxer
Nu är jag trött på mina. Visserligen är doften go om man tar på blommorna, men fy vad tråkigt fula dom har blivit. Kommer nog att kastas på komposten. sad.gif Hrmpf!
Fredi
Jag håller med. De var verkligen tråkigt fula. Och mina doftar inte ens vidare mycket. Baserat på påsbeskrivningen trodde jag att hela altanen där de står skulle dofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon