Full version: akleja
Lena
Hur gör ni med akleja, ska de ut direkt efter sådd, eller stå inne ett tag först, och var ska man ha dem ute. går det bra på inglasad uteplats, och behöver man täcka över dem?

MVH

Lena
Jejja
När jag har sått aklejor har jag ställt in krukorna i kylskåpet.
Sylvia
Jag sår på ett helt vanligt sätt och ställer sådden i miniväxthus. Inga problem.
Helen i Piteå Zon 5
På grund av platsbrist så sår jag mina Aklejor ute, 1dygn inne, sedan ut, dom börjar gro i slutet av april/ början på maj och hinner bli stora utplanteringsbara plantor under sommaren, inga problem alls. /Helen
Lena i Torslanda
Ställer också alltid ut min Aklejsådder - det är det enklaste sättet att hantera de flesta perennsådder - iaf om man bor i de lägre zonerna. Jag vet att många norrut behöver så inne för att få hanterbara plantor.
Lena
Jag bor ju i zon 4,men ska prova att sätta ut dem efter ett dygn, jag sådde fyra sorter Akleja förra vintern och endast en sort grodde, de andra blev inget alls.
Helen, sätter du ut sådden skyddat under tak eller ute utan skydd alls, och täcker du med nåt, jag har aldrig sått annat än inne på vintern så jag är alldeles novis

Lena zon 4
Lena i Torslanda
Ett bra sätt att ha koll på utesådderna är att vattna och sedan sätta en platspåse runt krukan och knyta till. Du slipper objudna gäster (andra frön) och fukten bevaras. Jag täcker alla utesådder med antingen plast eller fiberduk lite broende på var jag ställer dem.
Helen i Piteå Zon 5
Jag täcker mina frösådder med en lager av vermiculit och lägger på fiberduk och sedan skottar jag snö över så länge det finns och går, då vårsolen börjar lysa får man passa väldigt noga så att krukorna inte torkar ut. Jag samlar alla mina frösådder i en frigolitlåda och när det börjar gro flyttar jag krukorna i mitt lilla växthus för vidare drivning innan omskolaningen börjar. / Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpg
Efter omskolningen flyttar jag plantorna in i stora växthuset
http://www.odla.nu/album/data/helen/949_p11448.jpg
Lena
Tack Helen för den utförliga beskrivningen, och bilder, nu fattar jag,men vad mycket du har planterat,är allt i växthuset perenner?

lena zon 4
kerstin z5-6
jag sår ställer ut o tar in efter 6 v o gror inne -sen flyttar jag till växthus som helen smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lena @ 11-02-2005, 14:46)
Tack Helen för den utförliga beskrivningen, och bilder, nu fattar jag,men vad mycket  du har planterat,är allt i växthuset perenner?

lena zon 4

Jodå, det mesta är nog perenner, men på den bilden var växthuset inte fyllt ännu biggrin.gif sen får man lägga till minst 15 frigolitlådor men plantor, källarförrådet, garaget och 4 kallbänkar, och av någon underlig anledning så blir det bara mer och mer, fast jag varje år säger...nu ska jag inte ha mer än 200sortet tongue.gif /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6808.jpg
kerstin z5-6
Det där Helen ,200 sorter , det tror inte ens DU på längre smile.gifsmile.gifsmile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2005, 19:10)
Det där Helen ,200 sorter , det tror inte ens DU på längre smile.gifsmile.gifsmile.gif

Näää! men jag försöker! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
fiffigafrun
Nä, Helen inte kan du väl så 200 sorter va? Hur sjutton får man ihop till det? Sår du nya sorter varje år eller fler av dem du har?

Jag tycker jag sår många sorter (för att vara nybörjare alltså) ca 25 sorters perenner o minst lika många ettåringar (ca 250 plantor till slut).

Men det är ju inte mkt att komma med i er kretsar... laugh.gif
Kajsa
Vad gör du av alla växter, jättetomt Helen?? Jag tyckte jag tog i i år med sådd av Magnolia och ca 30 perenner. biggrin.gif och en del sommarplantor.
Helen i Piteå Zon 5
Nu törs jag inte säga hur många sorter det är varje år, men betydligt fler än 200 är det wub.gif men jag är inte ensam om att fröså sådana mängder, vi har ju Kerstin, BjursBerit och många, många fler. Jo, jag har nog använding av de flesta sorterna, vi har bytt hus och med det blev det en ny tomt, som dessutom inte hade något mer än 2 pilar, så jag bygger och anlägger för fullt. Nu har det väl blivit så att jag MÅSTE bara pröva att fröså olika sorter, ju svårare dessto roligare, sen sitter jag mycket på nätet och hittar många olika firmor som har roliga fröer att pröva, trädgårdsföreningar med frölistor, sen byter och får mycket av trädgårdsvänner. Nu får ni tänka också att av många frösorter så är det väldigt få fröer och allt man frösår gror ju inte heller. / Helen
zaaritha
Ett litet blekt inlägg--jag sår direkt ute på hösten o har fått många
vackra aklejor..........
kerstin z5-6
Utesådd direkt är görsvårt så du är duktig Zaarita ,smile.gif Jag är inte bra alls på sånt .

Tyvärr måste jag väl erkänna att Helen inte på något vis är ensam -Vi slutar räkna vid 200 sorter, visst var det så va smile.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
zaaritha
Konstigt nog--det har gått bra!
Ändå är det grusigt!
Jag skrapar undan lite grus,strör ut fröna--täcker med jord.
Jag måtte haft tur!!
kerstin z5-6
tror mer på gröna tummar laugh.gif
Lena
Tack fär alla råd om Aklejorna, utan det här forumet skulle en nybörjare på perennsådd få det mycket svårare, Jag har nästan bara sått sommarblommor tills nu, har tyckt det verkar för besvärligt med perenner, ja några har jag ju sått, lätta sorter som inte behöver kylperiod, det är då man ställs inför problem, men det är ju det som jag har börjat tycka är kul
Nu har jag sått Akleja, riddarsorre. anisisop, azurnejlika,edelweiss,praktnejlikorot,fingerborgsblomma,plymört,silverfryle,sand
malört,rödlysing,näva ,blåsvingel,kokardblomster,källblomster och några till.

MVH

Lena Zon 4
kerstin z5-6
Väldig fina alla Lena , dessa kommer du att bli mkt nöjd med smile.gif
sandmalört som mkt ung smile.gif:
BjursBerit
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2005, 22:14)
Tyvärr måste jag väl erkänna att Helen inte på något vis är ensam -Vi slutar räkna vid 200 sorter, visst var det så va smile.gif laugh.gif  :lol:  :P

Tack, jag var orolig att man skulle bli tvungen att räkna VARJE fröpåse man sådde. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon