Full version: Clematis
pimpim
Jag är en av de lyckliga som fick frö från alpiner i Halmstad. Jag har sått Clematis viorna och Clematis addisonii. Är det något särskilt man ska tänka på, ska de stå ute eller inne?

Hälsar Pia
Fenja
Sök här på forumet på clematis, det har diskuterats ofta, så hittar du säkert svar på hur man brukar göra.
Mvh
Fenja
-asno-
Så här har bernt själv skrivit i AoT sårådslista

Frösådda Clematis integrifolia och fusca?
Första året blir arterna sällan mer än dm-höga. vi skolar uppkomlingarna i 7x7x8 cm-krukor.
Andra våren får de flytta över i 9x9xx10 cm-krukor. Då tillsätter vi också 6-månaders låntidsverkande gödning.
Tredje våren får de ändå djupare krukor, och då brukar också den första något trevande blomningen komma.

Det var inte riktigt samma sort, men vad jag kan förstå av sårådslistan behöver de flesta sorter gro ute, och dom som inte behöver går ändå att göra så med.

/Åsa
kerstin z5-6
ja bägge behöver en kylperiod , kallbänk sen för min del , om de inte åker direkt på växtplats ... vi har snötäcket det har inte Bernt
CLmanchurica har grott här + 20 tog 11 dar :)DEN verkar i alla fall vargroende ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon