marit.o
11-02-2005, 10:08
Ett år fick jag jättefin gul lök från frösådd/förkultur. Sen har jag misslyckarts grovt - har sått men INGET har kommit upp. Annars brukar jasg lyckas rättså bra med förkultivering, purjolök går som en dans. Det är bara en vanliga gula löken som jag inte får kläm på - mer än då jag hade nybörjartur. Jag har försökt så på varmt ställe och svalt, har inte slarvat med vattnignen - sådden har varit i småkrukor med såjord och så sönbderstucken plastfolie över alltihop.
Jag har varit med köksträdgård i drygt tio år och bor på Söderslätt.
Det är första gången jag skriver hit
Lökfrön brukar ju inte ha något problem att gro (man kan ju t o m göra groddar av dem). Har man problem med grobarheten så brukar man ju testa grobarheten genom att lägga några fröer på fuktat papper och se hur stor andel som gror.
Hade du sått dem på friland så kanske man skulle kunnat misstänka lökflugelarver, men i förodling förstår jag inte vad som skulle kunna vara problem. Ev kan man ha det alltför fuktigt, men med porös såjord brukar ju inte heller det vara något problem.
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2005, 10:39
Testa så i låda i stället och se ifall det fungerar bättre det blir ju oftast jämnare fuktighet i jorden i en stor låda som täcks med plast över. Gul lök har frön som ska täckas några mm med jord. Under groningstiden ska fröerna ha en temp på ca +20-25C, när fröerna grott så bör sådden ställas svalt och ljust. Lagom tid att börja förkultivera är runt mars-april.
Lökfrön har inte så lång hållbarhet så man kan även ha otur att få för gamla frön i påsarna så det kan också vara en orsak till dålig groning. (Bäst före datum på påsarna tar inte hänsyn till att olika sorters fröer har olika lång hållbarhet)
gammelnalle
12-02-2005, 18:31
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-02-2005, 10:39)
(Bäst före datum på påsarna tar inte hänsyn till att olika sorters fröer har olika lång hållbarhet)
Kan/får det vara så....??????
måste inte den på något sätt garanteras??
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2005, 19:24
Nej det finns inga garantier de där bäst före datumena är bara ett sätt att se till så att butikerna inte säljer supergamla fröer som de haft kvar i lagren i många år det finns frön som knappt har någon hållbarhet alls som får säljas i påse ex. hasselört, julros, kaffe mm. vissa av dessa kanske har hållbarhet på några veckor/månader, men det finns ingen begränsning i försäljningen ändå, titta hos en del fröfirmor det finns kaffefröer till salu, julrosfröer mm. trots att de egentligen bör vara ganska färska och inte torkade och lagda i påse ifall man vill ha bra grobarhet.
Inte heller när det gäller lökar garanteras att lökarna gror en del lökväxter klarar inte speciellt bra att torkas och läggas i påse ex. snödroppar och snöklocka hos dem ligger grobarheten hos de torkade lökarna på ungefär 10% vilket inte står på påsarna.
gammelnalle
12-02-2005, 19:27
Tack för snabbt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.