Jag har fått i uppgift att göra om en innomhusplantering som är ca 4x4m då den blev kraftigt angripen av ulllöss. En benjamin ficus som planterades i ytan 1973 hade nått en imponerande höjd av 8 meter, försökte olika metoder för att rädda trädet men lössen vann den matchen.
Nu är trädet och alla andra växter uppgrävda och jag ska gräva bort all jord till ett djup på 40cm (gropen är 60cm djup) så här kommer min fråga...
Hur länge bör jag vänta innan jag törs fylla upp gropen med ny färsk jord och plantera dit nya växter? Jag vill ju vara säker på att lössen är döda innan någon nyplantering påbörjas.
Hoppas på svar!
Hej och välkommen hit!
Ullöss hör till de svåraste parasiter att bli av med på våra krukväxter. Då de har en skyddande vaxsköld och dessutom gömmer sig i svåråtkommliga skrymslen är det mest effektiva fortfarande att borsta bort dem med en borste eller att torka bort dem en och en med en trasa. Därefter duschar man av växten med en kraftig vattenstråle. Man kan också sätta ner växten i en sopsäck och spruta pyrex på växten och i påsen, knyta igen och låta växten stå i några dygn för att säkert kväva parasiterna. För bäst resultat bör man ta till båda sätt och dessutom upprepa behandlingen efter två veckors tid. Såpsprit (3-4%) är en annan beprövad metod och fungerar bra på de unga djuren och man bör därför plocka bort de äldre med pincett.
Cryptobug, Cryptolaemus System, Encrypto är olika medel som används i större växt- och växthusmiljöer mot ull-, rot- och sköldlöss. Pyrex och Provado ska även vara verksamt. Neudorff Effekt har även Skadekryp Effekt och Insekt Effekt, det sistnämnda skulle kanske gå att vattna ut i den kvarvarande jorden. Jag föreslår att du diskuterar detta med producenterna av medlen så får du säkert reda på hur du ska göra.
Det kanske kommer någon som kan hjälpa dig snart också!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2005, 21:09
Med tanke på att det inte verkar finnas några växter i gropen så kan man använda en äldre och mer ekologisk metod = kokande vatten lusägg klarar inte hur höga temperaturer som helst.
Cryptolaemus (= en skalbagge art som är släkt med nyckelpigorna) tror jag inte på ifall det inte är växthus med riktigt bra kontrollerat klimat så himla bra fungerar de inte när klimatet inte är superperfekt, de gör inget vidare jobb i växthuset på jobbet (det är inte så supermodernt växthus).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.