niklaswik
Ska (kvälls)tidningarna aldrig sluta klaga på hur otroligt farligt det är med all slags motorsport och speciellt rally?

Vad tjänar det till att "skrämma upp" alla som inte vet nåt om rally med en sån där rubrik?

Förmodligen så är det rätt så många här på forumet som aldrig har sett en rallytävling, vad får ni för uppfattning om rally (eller i alla fall Svenska Rallyt) av att läsa den här artikeln?
Fenja
Om de som är åskådare på rallyna fattade med vilken fart bilarna kommer farande och hade vett att ställa sig på behörigt avstånd från sträckorna så skulle olyckfrekvensen minska betydligt.
Men folk som aldrig suttit i en rallybil har uppenbarligen inte förmågan att varken föreställa sig vilka krafter det rör sig som kommer farande. Eller med vilka marginaler de lyckas hålla sig kvar på vägen.
Det vore väldigt synd om det ska behöva bli publikfria rallyn bara för att en del liksom vägrar lyssna...
(Jag har varit kartläsare i några år)
Mvh
Fenja
niklaswik
Ja, det är ju ett stort problem där publiken inte sköter sig, MEN enligt det jag såg på tv igår från rallyt så stod folk bakom avspärrningarna och skötte sig bra, så med tanke på hur långt ut i skogen folk står så är artikeln om faran väldigt överdriven...

Ungefär lika överdriven som min mening blev lång. biggrin.gif
estet
Nog var det krystat att skriva den där artikeln.
Detta är ett VM-rally det handlar om där säkerheten är mkt hög jämfört med mindre tävlingar.
Har själv varit på VM-rallyn 3 gånger i Jyväskylä och ska i år igen. Där startar ingen sträcka om man står på förbjudet ställe som åskådare. De far med helikopter och kollar minutrarna innan första bil och pratar med de vakter som står vid vägen.
Avgränsningarna med spärrband är mkt hårdare på såna här tävlingar också pga de höga farterna.

Nu talar jag bara om hur det sköts här i Sverige och Finland ej i sydligare rallyn...blink.gif

Tidigare co-driver & servicekörare som numera står på plogkarmen och hejar på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon