rita72
Hej! Jag kikar ofta in här och läser, men har inte varit så aktivt med att skriva..

I vilket fall, så hade jag turen att få en bokad tid för gratis trädgårdsrådgivning på Hem&Villa mässan i Malmö! Inför mässan har jag postat ett kuvert med bilder på trädgården, ritningar på huset/tomten och ett brev som beskriver vad vi skulle vilja ha hjälp med (allt), vilka växter vi gillar och inte gillar.

Ser väldigt mycket fram emot att få träffa trädgårdsarkitekten och se vad han/hon har för förslag! Är det någon här som fått en sån här chans? På själva mässan har jag "bara" en halvtimme med arkitekten och då ska jag fråga en massa frågor tänkte jag.

Är det nån som har några kloka idéer på vad man bör fråga? Något som ni skulle ha frågat? Vi kommer förmodligen prata mycket kring skissen som jag får på plats, men det borde finnas tid för frågor också...

Glad Rita biggrin.gif
Fredi
Grattis! Måste vara väldigt roligt att få den chansen!

Sammanfattning av olösta frågor från odlaforumet:

- Skall man bojkotta Lidl?
- Kan en hund vara vegetarian?
- Vad är mobbning?
- Är trädgårdsintresset en fluga som kommer att dö ut?
- Är hantverkare bluffare?
- Hur skall en trädgårsexpert bete sig?
- Roundup?
- Ja eller nej till Euron?

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

smile.gif smile.gif smile.gif
Fredi
Innan någon börjar diskutera ämnena i mitt skämtsamma inlägg ovan vill jag bara påpeka att det skall göras på annan plats i forumet!

Ett seriöst svar:
Jag skulle frågat om färgplanering i trädgården. Det är svårt att läsa sig till det (i alla fall i de böcker jag har).
Åsa, mälardalen zon 2
Något som ofta brukar glömmas bort är vilka förutsättningar ni redan har i trädgården ex. vilken typ av jord ni har, det händer att arkitekterna inte tar så enormt stor hänsyn till det ifall de inte får reda på det och en rododendronplantering eller liknande i kalkrik mark brukar aldrig bli speciellt bra, hur bra det än ser ut på ritningen.
rita72
Tack för era svar! Har kommit till sans nu och börjat fundera lite själv på vad jag ska fråga. Har tänkt lite på det du skrev, Åsa, om jord och vilken typ som passar bäst till vilken växt. Men hur kan man veta vad för jord man har? Eller går det att anpassa jorden för varje växts behov?

Och tack Fredi angående det där med färgplaneringen, det hade jag inte tänkt på alls.

Däremot tänkte jag fråga lite om växternas/buskarnas beskärning när och hur etc.

Ser verkligen fram emot detta!! smile.gif

Mvh Rita
vickeva
Jag har också fått tid, så jag tar också tacksamt emot tips på frågor..
Visst ska det bli jättekul! JAg gjorde något liknande med Ikeas inredare för ett halvår sedan, och det är kul, bara att prata med någon som är proffs!
Vi träffas här sedan och berättar om hur det var
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (rita72 @ 12-02-2005, 20:57)
Tack för era svar! Har kommit till sans nu och börjat fundera lite själv på vad jag ska fråga. Har tänkt lite på det du skrev, Åsa, om jord och vilken typ som passar bäst till vilken växt. Men hur kan man veta vad för jord man har? Eller går det att anpassa jorden för varje växts behov?

Om man inte vill ha en massa jobb är det enklast att anpassa växterna efter jorden i trädgården för det brukar inte räcka att bara byta ut jorden i planteringsgropen ifall man ska ge försöka ändra jordförhållandena i trädgården.

Man kan ofta titta på jorden och de växter som finns, om du kan rulla din jord till strängar är det troligtvis en hel del lera osv. (om det går att gräva kanske man kan ta med ett litet prov och visa arkitekten hur jorden är i trädgården) Om grannarna har rododendron med fina gröna blad så är det troligtvis lite lägre pH i marken, är bladen däremot mera gulgröna med lite mörkare gröna nerver är det troligtvis för högt pH för surjordsväxter.
rita72
Vickeva - ja visst är det kul att vi har fått chansen! Jag har länge velat få hjälp med trädgården och ringde en trädgårdsarkitekt för en liknande konsultation. Hon skulle ha 12 000 kr, det är hon säkert värd, men jag tycker det är lite mycket.
Ser fram emot att mötas här på forumet efter mässan och berätta hur det var.

Åsa - tack för ditt svar! Grannarna har en massa rododendron, så det var ett jättebra tips! Nu vet jag lite mer!

/ Mvh Rita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon