I stort sett finns inga frö som inte pallar en period ute .De varmgroende gror när det blir varmt , fast det är ju onödigt att så dem redan ) de kallgroende gror inte om det inte varit kallt ..

o gror då efter kylperiod när värmen kommer på våren
Jag tar in rubbet efter de antal v som är minimi ute efter sort -minimum överhuvudtaget är 5-6 v

Sen får de gro inne -men jag flyttar allt till växthus med frostvakt i mitten av mars
Jag tycker jag har bättre koll, bättre överlevnad -större plantor som kan planteras ut direkt i avsedd rabatt redan i juni -osv
Hur man gör beror på så mkt plats ork o lust , Växthus eller inte zon osv osv -Inget sätt är fel så länge man uppnår avsett resultat
Eftersom jag anser juni månad vara en månad med något sämre skidföre -vill jag ha stora plantor då och har utrymme för dem -

En sak till ... de flesta som säger att de är usla på innesådd , sår utan lysrör, med fönterbrädemetoden - -fram till dess jag skaffade sådana var jag urusel på innesådd / ute sådd med .....
jag beundrar de som får fram växter -via fönsterbrädan
I o med att jag flyttar perennerna till växthus redan i mitten mars -så utsätts de för starkt ljus o svängande temp -jag avhärdar aldrig -Växt hus o ut i rabatt
Däremot In-o till växthus- med solskydd mm:)