pisanggoreng
Hej,

Många av er sår ju perenner och sätter ut i vinterkylan, har jag förstått. Men plockar ni in dem sen efter ett tag och sköter dem inne, eller får de stå ute hela tiden? Jag antar att det beror på vad det är för sorter man sår, men kanske kan någon säga något generellt..?

Och om ni plockar in dem, när gör ni det?

Finns det risk att det kommer smådjur och kalasar på små plantor som just kommit upp..?
Helen i Piteå Zon 5
Det jag sätter ut tar jag aldrig in utan låter våren sköta groningen, men när det börjar gro april/maj månadskiftet, då lyfter jag in krukorna i mitt miniväxthus så det växer lite snabbare och då jag har skolat om dom åker det in i växthuset på tillväxt. /Helen
Christer i Falköping
Om man bor långt norr över, är det idé att ta in dem. Men bor du i södra sverige är det egentligen bara en massa merjobb. Visst kan det finnas djur som äter upp dina plantor, men lägg ett litet nät över eller fiberduk. Inne kan du få kraftiga problem med sorgmyggelarver istaället.
Christer.
jessica zon6
Vissa frön behöver ju kyla för att gro,1-3 månader,då kan man ju ha sådderna ute ,eller ta in efter lämplig tid statifiering för att då gro inne .För att då få pyssla lite längre med sådderna biggrin.gif Jag kör båda metoderna ,både gro inne och ute till våren wub.gif bara för att jag är nyfiken nybörjare,så jag ser vilken metod som funkar bäst för mig smile.gif smile.gif smile.gif
Kajsa
Perenner får stå ute i kylan från jan/ feb, tar inte in något, har ingen plats. Här i mälardalen tinar det och fryser ständigt, vädret växlar vecka från vecka. Och det som gror det gror och då får man dela småplantor i vår eller sommar. Det är ingen katastrof om inte allt kommer upp. Har sådderna under "brödlådor " i hårdplast med galler i botten, inget djur kommer åt byttorna, fick dom i affären för några år sedan, jättebra.
Milex
Har försökt så inomhus tidigare år, men eftersom jag är värdelös på inneväxter är det inte många sådder som fått de pyssel de behöver inomhus. Så det här med att så och sätta ut låter perfekt.

Går det att göra så här med alla perenner eller finns det några som inte tål det? Jag har hittills förstått att de kan fungera med stjärnflocka och akleja. Finns det fler sorter?

I vilket väderstreck sätter ni sådderna?
kerstin z5-6
I stort sett finns inga frö som inte pallar en period ute .De varmgroende gror när det blir varmt , fast det är ju onödigt att så dem redan ) de kallgroende gror inte om det inte varit kallt ..smile.gif o gror då efter kylperiod när värmen kommer på våren
Jag tar in rubbet efter de antal v som är minimi ute efter sort -minimum överhuvudtaget är 5-6 v smile.gif
Sen får de gro inne -men jag flyttar allt till växthus med frostvakt i mitten av mars
Jag tycker jag har bättre koll, bättre överlevnad -större plantor som kan planteras ut direkt i avsedd rabatt redan i juni -osv
Hur man gör beror på så mkt plats ork o lust , Växthus eller inte zon osv osv -Inget sätt är fel så länge man uppnår avsett resultat

Eftersom jag anser juni månad vara en månad med något sämre skidföre -vill jag ha stora plantor då och har utrymme för dem -
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
En sak till ... de flesta som säger att de är usla på innesådd , sår utan lysrör, med fönterbrädemetoden - -fram till dess jag skaffade sådana var jag urusel på innesådd / ute sådd med .....
jag beundrar de som får fram växter -via fönsterbrädan

I o med att jag flyttar perennerna till växthus redan i mitten mars -så utsätts de för starkt ljus o svängande temp -jag avhärdar aldrig -Växt hus o ut i rabatt
Däremot In-o till växthus- med solskydd mm:)
Milex
Vi har perfekt skidföre i juni biggrin.gif Inte riktigt samma underlag kanske ohmy.gif

Då skulle jag alltså kunna så allting ute. Perfekt. Nu ska det beställas frön.

Du har nog helt rätt Kerstin med det där om lysrör. Nu provar jag ute i år. Funkar det någorlunda så slår väl såbacillen till och då finns det nog inget som kan hindra köp av lysrör och mer organiserad odling såväl inne som ute. Jag känner väl mig. Jag börjar oooh unsure.gif precis som en del av er, tror jag, bli svårstoppad när det handlar om trädgård biggrin.gif
Kajsa
Bra artikel och länkar
Här en artikel från Sylvia, och titta på länken " Trädgårdsamatörerna Optimal frösådd " här kan man kika på varje växt man vill så, har sparat den på mina favoriter.
pisanggoreng
Jag tackar för alla svar! smile.gif
fiffigafrun
Milex, klart du ska skaffa några lysrör och bängla på inne! Det är ju så trevligt att gå o vakta alla fröer som gror. Skulle nog inte få upp så mkt utomhus tror jag för jag glömmer dem lättare då. Kör samma metod som Kerstin. Har man plats inne o bor nära nordpolen (som det känns här ibland) så är nog innesådd det bästa. Går lite snabbare fram till blom också inbillar jag mig.

/Karin
pisanggoreng
En fråga till förresten: Ni som tar in sådderna - gör ni det innan de börjat gro eller efter..?
kerstin z5-6
hihi -INNAN , det är -20 rätt ofta här i mars -10 i april är inget ovanligt heller nattetid i alla fall smile.gif
pisanggoreng
OJ! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif [Stackare]
Milex
CITAT (fiffigafrun @ 12-02-2005, 15:51)
Milex, klart du ska skaffa några lysrör och bängla på inne! Det är ju så trevligt att gå o vakta alla fröer som gror.

Fresta mig inte biggrin.gif
Jag har fullt i alla nuvarande rabatter. Och jag kan helt säkert inte låta bli att köpa några nya plantor när våren kommer trots det. Har också en fröbeställning på gång för att testa det här med utesådd. Men jag ska gräva en stor rabatt, 10 x 1,60, till hösten. Nästa år har jag helt säkert lysrör...
Det lär bli dyrt annars smile.gif

Tillbringar just nu många fler timmar än vad jag har tid med framför datorn och komponerar rabatten smile.gif
kerstin z5-6
javisst är det synd om oss , fast det vi förlorar i lysrörs- el -feb -april -vinner vi med 0 trädgårdsbelysning maj -sep -den gör sig liksom inte här uppe smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-02-2005, 23:00)
javisst är det synd om oss , fast det vi förlorar i lysrörs- el -feb -april -vinner vi med 0 trädgårdsbelysning maj -sep -den gör sig liksom inte här uppe smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

biggrin.gif Det förstås- skönt att det jämnar ut sig! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon