Full version: Hibiskus
kiki
Har idag inhandlat en hibiskus med dubbla, blodröda blommor... precis en så'n som min farmor hade när jag var liten. Denna vill jag alltså hemskt gärna få attt överleva min oömma vård, så jag skulle bara höra om det finns några speciella knep som får dem att trivas extra mycket. Har köpt nå'n tidigare som inte klarade sig särskilt länge...
Caprice
Tänk på att de inte får torka ut...!

Caprice
Pia mitt i Skåne
Jag hade nog funderat på att plantera om den...
Sommartorparn
Brukar dom inte få bladlöss ganska lätt?
Ciczi
CITAT (Sommartorparn @ 11-02-2005, 15:44)
Brukar dom inte få bladlöss ganska lätt?

Det beror väl lite på hur man sköter dem? unsure.gif Har inte haft bladlus på mina hibiskusar sedan 2000.

Kiki, är det som krukväxt eller som frilandshibiskus du ska ha den? I krukväxtavdelningen finns det en hel hög med trådar om hibiskusar och dess skötsel. Kolla där!

Jag har som regel att plantera om alla mina nyinköpta hibiskusar direkt. För det är mer regel än undantag att krukan är proppfull med rötter (och således jättedax att plantera om).

Ciczi
Evin
Jag har en teori om att om man håller dem jämnt fuktiga så får de inte löss...
Sant eller falskt?
/E
Pia mitt i Skåne
Det har ju lite med att göra hur inomhusklimatet är också, svalt-varmt, dragigt, torrt-fuktigt i luften om man får ohyra eller inte.
Jag brukar inte heller ha problem med bladlöss, ibland har jag enstaka, men det verkar inte som om de gillar mitt klimat för de dör i regel ut av sig själv.
Hur växten klarar ett angrepp påverkas ju också av i vilken kondition växten är i när de får angreppet.
kiki
OK! Omplantering på dirren och alltid hållas fuktig... jag ska ha den som vanlig krukväxt. Kunde ju ha lagt det i det forumet inser jag nu...
Ciczi
Alltid fuktig? Det tror jag inte är så bra. Hibiskusar gillar t.ex inte när det står vatten kvar i krukan.

Kan berätta en historia om en av mina hibiskusar som i min mors vård råkade ut för just detta.
Mor och far åkte två veckor på semester mitt i svenska vintern och bad således en granne att vattna. Denna grannen är totalt okunning om blommor och sådär (men väldigt trevlig annars biggrin.gif ). Han vattnade blommorna något så infernaliskt mycket så att när mor och far kom hem hade alla blommorna fått spinn. sad.gif De var totalt dränkta i vatten. mad.gif Grannen hade inte brytt sig om att kolla om blommorna hade druckit upp sedan förra vattningen. Numera ta mor alltid bort ytterkrukorna och ställer blommorna på ett fat. Då syns det tydligt om man vattnar för mycket. Min hibiskus klarade sig tack vare enveten och öm vård sedan.

Mina hibiskusar får mycket vatten, året om, men de får när de behöver och aldrig mer än att vattnet försvunnit från faten senast en halvtimme efter.

Ciczi
kiki
Kanske det är bäst att vattna dem underifrån så de får suga upp så mycket vatten de behöver?
Evin
Fuktig, inte dyblöt smile.gif
Vattna från fat är det bästa om man inte är van vid blommorna.

Jag duschar mina en gång i veckan/varannan vecka och låter de stå i vatten ett par timmar, sen låter dem torka upp en vecka och sedan ner i baljan igen då de är torra. Om jag inte har tid med att balja dem så får de en skvätt vatten.

Av någon anledning står det ofta en blomma eller par stycken i min vask och suger vatten.

Vattning är en individuel sak som man ska göra som det passar blomman bäst, men oxå vilket som passar dig bäst.

/E - går tillbaka till dagens vattningsprojekt....
ylle
Jag vattnar mina när de börjar hänga med huvudet... Det trivs de bra med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon