Full version: purjolök
jessica zon6
Undrar när det är dags att omskola de tunna purjolöksstråna?Och i vilken
temperatur de sen helst vill ha,innan man senare i vår planterar ut i landet? smile.gif smile.gif smile.gif /jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Har du redan sått purjo? I zon 6 är det nog mera lagom att så i april. Purjofrön ska helst sås mycket glest så att de åtminstone kan växa till sig lite innan de ev. skolas i separata krukor men det brukar gå att skola ut dem så snart de är hanterbara = ofta går det bra att ta upp dem så snart de blivit runt 5-6cm långa men man får försöka att ta med lite jord runt rötterna så de inte blir alltför skadade och sedan ställer man plantorna svalt(ca +10-15C) och ljust.
jessica zon6
Jag sådde i början av februari förra året ,men de var inte alls lika stora ,som de jag hittade på plantskolan i maj. Jag skolade om, då de var runt 10 cm långa och precis fått flera strån,flyttade till 15 grader med extraljus.Tänkte att det fanns någe knep att ta till för att få extra kraftiga plantor att plantera ut till sommaren biggrin.gif lik de på plantskolorna....Om jag hade sått i april hade jag väl fått skotta fram de lagom till jul laugh.gif laugh.gif Eller så växer de speciellt sakta hos mig../jessica
anna_rispan
har fått lära mig att man ska klippa purjolöken så den tjockar till sig.
uno
Skall purjon planteras djupare än vad den har stått vid uppdragningen?
Åsa, mälardalen zon 2
När man sätter ut purjolöken på friland brukar man plantera den djupare så att för att ge en längre vit hals.

Här kan man läsa mer om purjoodling:
http://www.odla.nu/vegt/purjolok.shtml
Helena Zon 3-4
Jag odlade purjo förra året. Då sådde jag dem i mitten av januari. Planterade om den när de var 5-10cm långa. Planterade ut dem i djupa fåror i början av maj. Då sådde jag även några på friland. Mina blec tjocka som långfingret till slutet av augusti, trots god näring. Ju djupare man planterar ut dem, ju längre blir den vita delen av purjon. Jag kupade även upp jord runt mina för att det skulle bli mer vitt.
trixen
Jag har odlat purjolök några år nu, och jag brukar klippa av spetsen på
varje bladspets, så man slipper purjolöksmalen.
Sparar också alla tomma toarullar som jag sen trär över stammen, så
blir stammen vitare där rullen täcker.
hälsn. Åke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon