gammelnalle
inte vet jag ...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=332528
Fenja
Finns att läsa om här med. Jag emotser fortsatt forskning med tillförsikt, vore väl skönt om deprimerade kunde slippa biverkningar av nuvarande mediciner.
Mvh
Fenja
Airamya
Jag har haft en depression, för några år sedan (rekommenderas inte) som jag 'botade' med johannesört. Det var mycket effektivt (rekommenderas).
Tingstäde
Halloj!

Johannesört (hypericum perforatum) har förmågan att förvandla vanligt simpelt brännvin till Hirkum Pirkum - det hörs ju på namnet.

Därtill visar åtskilliga kliniska studier positiv verkan av johannesörtspreparat vid ångest och mild till medelsvår depression och påverkar då gynnsamt symtom som humör, ointresse, initiativlöshet, sömn och koncentration.

Det frånrådes användning under graviditet och amning. Johannesört kan interagera med ett flertal läkemedel!

Knyckt ur boken Naturläkemedel 2004 från Svensk Egenvård.

Mors

Tingstäde
*Felix matte*
Depression vet jag inte om jag hade, men nedstämd.. köpte Johannesört och tog under en period.... det var för några år sedan.
Facit = kunde lika gärna ha käkat bitsocker!:P
Men för den skull kan jag inte påstå att preparatet är overksamt hos andra.
jendah
Är det inte så att Johannesört påverkar p-pillers verkan?? Att p-pillerna blir ganska verkningslösa?

Om man inte ska ta det när man äter p-piller, är gravid eller ammar är det inte direkt bra för kvinnor i fertil ålder tongue.gif

Rätta mig gärna om jag har fel! Har funderat på hur verksam Johannesörten är...
Tesa
Gravid och ammande är man väl inte så himla ofta väl och långt ifrån alla käkar P-piller nuförtiden........så det är nog ganska många kvinnor i fertil ålder som det funkar för...tror jag...
zaaritha
Jag har provat Johannesört, men jag tycker att Zoloft är bättre!
För övrigt; är jag mera för naturmedel, än "kemiska"!
Elute
Ska man "bota" en depression så tror inte jag att det endast hjälper att äta en medicin av något slag.
Det som ev får till förändringar är en uppsving i livssituationen, att man känner sig omtyckt, har ett meningsfullt liv mm.
Sen hör nog det till livets skeden att man inte mår supertoppen under alla årtionden i livet, men riktigt svåra depressioner bör nog ändå utredas av läkare och ev kompletteras med alt terapi.
Det är den som är drabbad som ändå måste ta itu med sin egen situation, i mån av ork förstås.
Oftast händer det "av sig självt" när depressionen har nått en vändpunkt.

Några tankar bara...
CGB
Rekommenderar varmt Henriette Kress' örtsidor. Se ww.ibiblio.org/herbmed
Christoffer
Fungerar inte så bra, men kan höja humöret om man blandar det med Syrian Rue-frön.
Betti Bo
CITAT (Elute @ 13-02-2005, 07:50)
Ska man "bota" en depression så tror inte jag att det endast hjälper att äta en medicin av något slag.
Det som ev får till förändringar är en uppsving i livssituationen, att man känner sig omtyckt, har ett meningsfullt liv mm.
Sen hör nog det till livets skeden att man inte mår supertoppen under alla årtionden i livet, men riktigt svåra depressioner bör nog ändå utredas av läkare och ev kompletteras med alt terapi.
Det är den som är drabbad som ändå måste ta itu med sin egen situation, i mån av ork förstås.

Några tankar bara...

All depression beror ju inte på upplevelser eller livssituation eller påverkas allra minsta där av. Det kan ofta bero på fysiska/biologiska orsaker som stör den normala kemiska balansen i hjärnan...
anath
Johannesört kan ge överkänslighet mot sol, så man bör nog vara försiktig om man tar mycket och ska utomlands eller sola mycket här hemma.

Om man ska plocka själv, så se till att ni får tag i äkta johannesört och inte vanlig. Den äkta känner man igen på att den har rund stjälk med två kölar, medan den vanliga har en fyrkantig stjälk. Vidare blir man röd om fingrarna om man krossar den äkta johannesörtens kronblad, medan ingen röd olja frigörs från den vanliga. Den vanliga är inte farlig men inte heller verksam.
Kolonilotta
Hej hopp!

Har provat johannesört men tyckte inte det funkade.
Äter nu en tablett rosenrotextrakt/dag och blir märkbart piggare & gladare biggrin.gif
Rekommenderas varmt!

Är det nån som vet om man kan odla rosenrot själv?
Pixi
till kolonilotta
jag planterade frö från rosenrot förra våren och har nu många små plantor
jag läste att rötterna inte blir tillräckligt stora för skörd förrns efter tre år

jag äter också rosenrot och stoppar i en i min man ibland också, han vet inte om det men han blir snäll av dom laugh.gif
lilla mamma
ALLA preventivmedel som man intar/injicierar typ p-spruta, piller, minipiller avtar i effekt vid samtidigt intag av johannesört- medel.
Säger Anita som blev gravid trots perfekt skötta ppiller rolleyes.gif
mayababy
tänk på att rosenrot inte vill ha det "blött om fötterna" utan torkar hellre ut lite rolleyes.gif
myskmadra
Jag har även för mig att Johannesört tar bort effekten av antidepressiva typ Zoloft. Kan det stämma?
Ophelia
CITAT (Elute @ 13-02-2005, 07:50)

Några tankar bara...

Depression är en diagnos som alltid ska ställas av läkare. Det finns en del kriterier som ska stämma in på diagnosen för att det ska få kallas en depression. Alla depressioner ska utredas och behandlas av läkare. Enkelt talat finns det två typer av depressioner: ewndogena och exogena. Båda typerna kan lämpligtvis behandlas genom medicinering - terapeutiska insatser.
Om en person med en depression inte får erfoderlig hjälp kan dennes problematik bli mycket djupgående och tro att det vänder av sig själv är nog lite väl optimistiskt. Trots insatser är det inte alls ovanligt att en person med depression har en nedsatt funktionsförmåga sett till arbete i minst ett år.

Tror du pratar om normala omvälvningar/livskriser som alla går igenom i livet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon