MrNorth
Jag skulle behöva lite förslag på hur man kan sätta upp räcke på en befintlig altan. den ligger 2 dm över marken, gräsmatta runt om. Det jag funderat mest på är hur jag ska fästa stolparna... ska jag ha dem utanpå altanen, ska jag fästa dem på däcket med vinkelbläck, ska jag såga bort hälften av stolparnas nederdel och fästa dem både utanpå och på däcket... asså häften var....

Vilket är bäst???

/Henrik
Betty
Tips så här i bokrea-tider:
Försök få tag i boken Snickra till tomt och trädgård av Hans Mårtensson (ICA bokförlag). Den boken har varit ovärderlig för oss bl.a. vid altanbygge och farstukvistbygge. Den är full av tydliga bilder, bra förslag och det står t.o.m. vilka virkesdimensioner som är lämpliga till olika saker.
Hittar du den inte på rean så är den ändå väl värd varenda krona om du beställer den.
smile.gif
Caprice
Utanpå altanen, tycker jag låter vettigast...?

En fråga, varför räcke om altanen är 2dm hög..? För utseendets skull, eller ska det fylla ngn funktion..?

Caprice
MrNorth
tack för svaren...

det fyller endast en estetisk funktion... som exempelvis ett shinto-staket som många har i japanska trädgårdars "altaner".. det skapar stämnng tycker jag, istället för att ha en helt öppen altan. Det är oxå väldigt fint att plantera nåt litet vid stolparna, typ en liten bräkenväxt wink.gif

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon