Tingstäde
11-02-2005, 18:36
Tjolahopp!
En bekannt gör gällande att det finns en äppelsort som heter Newtonäpple. Har försökt dammsuga under Odlas sök, nätet och tillgängliga fruktträdsböcker utan napp. Börjar misstänka att Newtonäpple är ett samlingsnamn för samtliga äpplen som följer Newtons direktiv, dvs att följa gravitationens riktning vid fruktens avlösning från grenen. Men ... kanske någon bland Odla vet bättre.
Tjingeling
Tingstäde
kerstin z5-6
11-02-2005, 18:49
nej , men det betyder inte att det inte finns

Tyckte bara det var roligt att se dej igen -har ni vår på Gotland nu ?
Jag vet inte om någon äppelsort fast jag har tjocka äppelböcker...
Men Apple's Newton (Message Pad, PDA) var världens första handdator. Tyvärr var den före sin tid o blev ingen succé. Några år senare fick Palm betydligt bättre mottagande för sina modeller, som var utvecklade på Mac.... så kan det gå.
Sedan brukar man ju säga att någonting är "Newton's apple" om det handlar om något grundläggande i fysik t.ex.
Tingstäde
11-02-2005, 19:06
... Måhända sagesmannen tog fel på ett äpple och en handdator..
Tingstäde
Big Gardener
11-02-2005, 20:24
Jo, jag är 87% säker att jag har hört namnet i något sammanhang. Det kan vara ett synonymt namn på någon annan sort, men jag ska låta osvuret vara bäst än så länge. Återkommer så fort jag konsulterat min sortdatabas....
Jan af Lisö
15-02-2005, 15:20
Newtons äpple kommer från upptäckten av en av Netwtons 3 lagar. Lagen lär ha upptäckts när Newton såg ett äpple falla ner till marken. Lagen säger:
När en kropp (A) verkar med en kraft på en annan kropp (B), verkar B med en lika stor kraft på A, men i motsatt riktning. Båda krafter är av samma typ.
Ersätt gärna A med äpple och B med Jord.
Tingstäde, du kan ställa frågan till Håkan Svensson på Julita i Sörmland. Finns sorten eller gruppen känner han säkert till den.
Big Gardener
16-02-2005, 09:43
Jag tittade igenom Ingevald Fernkvists sortkatalog och hittade följande:
Olof Eneroth & Alexandra Smirnoff beskriver i sin handbok för pomologi från 1896 en Pippin-sort som kallas Newton-Yellow och den beskrivs redan 1864 som en spontan mutation från en annan Pippin-sort.
Däremot finns sorten inte med (eller någon annan med namnet Newton) i varken Dahls pomologi från 1943 eller från Knut Sakshaugs sortkatalog från 2001. Därför kan vi nog sluta oss till att denna sort troligtvis inte finns kvar.
Är det någon som har och vill kolla igenom ÄPPLEN I SVERIGE av Svensson, Håkan & Kastman, Kent så kan det kanske finnas något där. Jag har inte denna själv.
Big Gardener
17-02-2005, 08:44
Tjuvglodde i Äpplen i Sverige på en bokhandel och hittade inte något Newtonäpple. Inte heller i Anton Nilssons bok finns det något.
Big Gardener
21-05-2007, 12:53
Lyfter denna tråden eftersom jag hittade något intressant:
En artikel på nätet i samband med fysikern Hans Uno-Bengtssons bortgång att han planterade ett Beauty of Kent-äppelträd i Botaniska trädgården i Lund. Detta refererades till som ett Newton-äppelträd.
Beauty of Kent är en gammal sort från England som jag inte känner till så mycket om och troligtvis inte är så lätt att få tag på. Men nu har vi troligtvis det korrekta namnet.
CITAT (Big Gardener @ 21-05-2007, 12:53)

Lyfter denna tråden eftersom jag hittade något intressant:
En artikel på nätet i samband med fysikern Hans Uno-Bengtssons bortgång att han planterade ett Beauty of Kent-äppelträd i Botaniska trädgården i Lund. Detta refererades till som ett Newton-äppelträd.
Beauty of Kent är en gammal sort från England som jag inte känner till så mycket om och troligtvis inte är så lätt att få tag på. Men nu har vi troligtvis det korrekta namnet.
Har möjligtvis också länken till artikeln?
Big Gardener
21-05-2007, 14:36
Förlåt, den glömde jag:
ArtikelKlicka på bildspelet i högra delen av sidan.
Här finns lite information om olika äpplen. Newton står med som sort där. Annars kallas 'Albemarle Pippin' för 'Yellow Newton Pippin'. Längst ner på
denna sida finns lite info om det äpplet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.