Full version: Änglatrumpet
Psykofarmaka
Hejsan!

Min omtänksamma sambo kom i morse hem från sitt nattskift med två påsar med något som han trodde var "trumpetblomma" unsure.gif .....en arbetskompis hade med sig ett gäng krukor som i sin tur hans sambo hade skickat med (de ska sälja huset) för allmän utdelning.
Och det var ju snällt av min sambo att tänka på mig tongue.gif
Men nu antar jag att det är änglatrumpet i de där påsarna. Det är tre krukor med vardera tre eller fyra stammar på ca 30 cm.

Min fundering är ju vad ska jag göra med dem?
Ställa dem mörkt i garaget...eller ska de stå ljust?

Vad tror ni?

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det inte har börjat spira blad på 30cm stammarna så går det bra att förvara änglarna mörkt och kallt (ca +7) och sedan ta fram dem i ljuset runt mars kanske, för att driva på dem så att de har kommit igång ordentligt till sommaren. (+Plantera gärna om dem längre fram i vår änglar vill ha STORA krukor + en massa näring)
Psykofarmaka
Tackar för svaret smile.gif
Jorden var rejält fuktig när jag fick dem.....då kanske de ska stå ljust och jag ska väl fortsätta att vattna dem, eller ?

En annan fråga.....vissa av stammarna var ganska grova, det borde ju tyda på att de har varit hyfsat stora en gång i tiden. Är det alltså ok att beskära trumpeterna så mkt?

Nu har sambon vaknat så jag förhörde honom lite...och han sa att vissa av trumpeterna ska vara flerfärgade huh.gif ...finns det sånna ?
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att de är tillbakaskurna så ska de nog inte ha överdrivet mycket vatten det räcker om jorden känns lätt fuktig när man kör ner fingret i jorden, ytan kan vara torr. (ska man förvara änglarna mörkt och kallt ska de ha mycket lite vatten, det finns då inga blad som ska försörjas så då ruttnar rötterna ifall det blir för blött)

Om du redan nu vill driva på dem så ställer du dem så ljust du bara kan + gärna något svalare, änglar får lätt spinn i varm bostadsvärme.

De klarar ofta hård beskärning men man bör helst bara klippa ner till närmsta förgrening för de brukar inte blomma förren växten har grenat sig så klipper man bort förgreningarna får man vänta längre på blomningen.

Och ja det finns änglar som har fler än en färg på klockorna ex. så finns det gula och röda klockor.

Här kan du hitta en massa Brugmansiabilder:

http://images.google.se/images?q=Brugmansi...lr=&sa=N&tab=wi
Psykofarmaka
Tjohoo biggrin.gif

Nu vill jag inte ha min änglar i garget längre, det håller nämligen bara 5 grader på nätterna unsure.gif

Så nu står de inomhus. Ska jag börja ge dem näring redan nu eller vänta några veckor?

Nu har jag ställt dem i det rummet som är svalast inomhus, ca 18-20 grader och västligt lägge. Det kan väl vara helt ok, eller?

wink.gif
kerstin z5-6
Det blir nog bra det , -tänk på att de behöves avhärdas , när du ska ut med dem sen .. näring kan du ge två v efter omplantering
En kruka på hjul är inte fel ...de brukar vara tunga tongue.gif
Sollan
Apropå hjul, det finns plattor med hjul under att köpa på Ikea.
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2005, 15:52)
Det blir nog bra det , -tänk på att de behöves avhärdas , när du ska ut med dem sen .. näring kan du ge två v efter omplantering
En kruka på hjul är inte fel ...de brukar vara tunga  :P

wacko.gif wacko.gif ......tror jag ska ta och lämna tillbaka änglarna unsure.gif

Fasiken....inser ju att jag begriper ju inte ett skvatt av detta unsure.gif
Avhärdas....jaha ??? sleep.gif

Pinsamt men sant....... wacko.gif
kerstin z5-6
De är lättskötta -mkt vatten o mycket näring -när de kommit igång med växandet är det i stort sett omöjligt att vattna eller göda ihjäl en Ängel smile.gif

De mår bra ute på sommaren -men ogillar blåsiga lägen ,pga de stora bladen, som kan bli trasiga o fula
.-När nattfrost risken är över efter- den 6 juni sådär .. kan du börja ha den ute
men den måste vänja sig med blåst sol o annat = Avhärdas
Det betyder en timme ute i skuggan dag 1 -sen ökar du succesivt tiden ute och därmed flyttar du den efter två ute dagar till sol - till den står ute hela dygnet ...
På så vis slipper den börja om .. o blommar bättre o tidigare.
Sätter man ut den direkt i sol tappar den alla blad direkt o kanske inte vill blomma den sommaren ..
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2005, 18:03)
De är lättskötta -mkt vatten o mycket näring -när de kommit igång med växandet är det i stort sett omöjligt att vattna eller göda ihjäl en Ängel smile.gif

De mår bra ute på sommaren -men ogillar blåsiga lägen ,pga de stora bladen, som kan bli trasiga o fula
.-När nattfrost risken är över efter- den 6 juni  sådär .. kan du börja ha den ute
men den måste vänja sig med blåst sol o annat = Avhärdas
Det betyder en timme ute i skuggan dag 1 -sen ökar du succesivt tiden ute och därmed flyttar du den efter två ute dagar till sol - till den står ute hela dygnet ...
På så vis slipper den börja om .. o blommar bättre o tidigare.
Sätter man ut den direkt i sol tappar den alla blad direkt o kanske inte vill blomma den sommaren ..

wub.gif Vilket himla bra forum detta..med mkt kompetenta medmänniskor som är snälla och förklarar tålmodigt för ett blåbär som jag wub.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack tack tongue.gif
kerstin z5-6
Jamen det är ju bara roligt -men nu vill vi se bilder på dina blommande Änglar i sommar smile.gifsmile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon