Full version: Clivia-bilder
Rossi
För den som är intresserad så har jag nu tagit nya bilder på min Clivia 'Yellow X Vico Yellow' i blom och publicerat dem i mitt album. OBS! Alla knoppar är inte fullt utslagna än så jag hotar med att återkomma med ännu fler bilder... OBS! Tryck på Full storlek för att bilderna ska komma till rättvisa. Annars blir de så gryniga.

Där finns även ett foto på den två dagar gamla sådden av Clivia cyrtanthiflorus där man kan se hur en rot har börjat komma fram.
Betty
Jättevacker! Måste nog skaffa mig en gul clivia nu... smile.gif
pejori
mycket fin rossi smile.gif smile.gif
väntar med spänning på att mina clivior ska komma igång och blomma wub.gif wub.gif
ingmet
Min clivia har inte blommat på flera år, men när den gjorde det blev stängeln bara någon centimeter och själva blomman kom därför långt ner i bladbasen. Någon som vet varför?
pejori
CITAT (ingmet @ 12-02-2005, 17:53)
Min clivia har inte blommat på flera år, men när den gjorde det blev stängeln bara någon centimeter och själva blomman kom därför långt ner i bladbasen. Någon som vet varför?

för mycket vatten och för lite ljus. wub.gif
ingmet
Hmm.... vattnar den någon gång i månaden och den står på bästa plats vid stora söderfönster... Jag tänkte själv att den kanske fick för lite vatten och stod för soligt... laugh.gif ..
maimiti

Om man börjar vattna för tidigt när man ser blomstängeln komma så kan den stanna och blomstängeln fastnar i bladvecket. Bäst är att låta bli att vattna tills blomstängeln kommit upp en bit - helt tvärtemot vad man ska göra med andra växter m.a.o. Clivior är undervegetation i naturen så de ska inte stå för ljust heller. Jag har alla i nord-östfönster. Inte det mest idealiska, öst är nog bäst egentligen, men de trivs och blommar där så jag tänker nog inte flytta på dem innan vi flyttar på oss själva.
pejori
söderfönster är bra, om den kan få lite skugga smile.gif
har mina där också...
lite vatten på vintern som inte ökas fören knoppen kommit upp en bit. :)precis som maimiti skriver.
Rossi

Och ibland om Clivians blomstängel inte kommer upp så beror det på att Clivian inte har fått sin vintervila. Under ca. 10 veckor på vintern så vill de ha det svalt. Så länge det inte är frost så kan de stå ganska kallt. Själv har jag mina i ca. 15 graders värme fr.o.m. oktober och i januari så kommer knopparna.

Jag har ett par Clivior i garaget där vi har 8-11 grader men de är inte så gamla så att de kan blomma ännu.
Fenja
Underbara bilder Rossi! Blomman är gudomlig. Vad roligt att det redan börjat hända grejor med sådden, nu får du hålla oss uppdaterade om den.
Mvh
Fenja
amaira
CITAT (Rossi @ 12-02-2005, 13:21)
För den som är intresserad så har jag nu tagit nya bilder på min Clivia 'Yellow X Vico Yellow' i blom och publicerat dem i mitt album.

Ljuvliga Rossi, ljuvliga wub.gif !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon