Hej på er!
Ska gifta mig i mitten av april och funderar över vad jag ska ha för blommor i brudbuketten. Helst skulle jag vilja ha vita rosor och blåklint, har dock varit runt på några blomsteraffärer här uppe i Umeå och de säger att de troligast inte har någon blåklint i mitten av april. Är det någon som har något förslag på någon annan blå blomma som finns i mitten av april som man kan be blomsteraffären att beställa hem.
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2005, 15:12
Jag kan bara säga tur för affären att det inte finns blåklint i april för de har så veka stjälkar att de bara går sönder när man försöker få ner dem i den pyttelilla oasiskulan i den där konen, tro mig jag har testat och det är ursvårt att få dit dem i ett helt stycke.
Det finns andra blåa blommor man kan använda:
Brodea/bukettlilja (Triteleia)
Riddarsporrar (Delphinium)
Prärieklocka (Eustoma/Lisianthus)
Pärlhyacint (Muscari) , (fast april är nog i slutet på deras säsong)
Fresia (Freesia)
Veronika (Veronica)
+ev. kan det kanske finnas stormhattar (Aconitum) de brukar komma runt april-maj.
enligt min bok "snittblommor - en snabbguide" så ska det vara säsong för klint april-oktober.
här är några andra förslag:
leverbalsam, bukettanemon, aster, blåklocka, praktriddarsporre, prärieklocka, freesia, iris, luktärt, risp, scilla, halsört, bukettlilja, veronika.
Dessa blommor finns i blått och ska enligt boken finnas att få tag på i april.
Hoppas det var till någon hjälp.
Prärieklockan är väl mera lilaaktig än blå? I alla fall de jag har sett i brudbuketterna på nätet.
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2005, 15:21
Ja tyvärr är de flesta av dessa mera åt det lila-blå hållet det är inte många blommor som har den där riktigt blå blomman, man kan ju färga blommorna ifall man vill, men jag rekommenderar det inte, oftast färgar de av sig så det finns risk för blåa fläckar på klänningen.
Tack för alla förslag. Ska gå in till blomsteraffären igen i veckan och höra vad de kan ta hem för något. Om man nu skulle färga blommorna, vad ska man använda för färg?
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2005, 15:30
Färgningen behöver man inte bekymra sig över det gör man inte själv utan blomsteraffären kan beställa färgade blommor i önskad kulör antingen doppas de i färgbad eller så får de stå med stjälkarna i färg och suga upp färgen.
(tyvärr tycker jag det ofta luktar en del målarfärg om blommorna sedan + ser lite konstgjort ut men det finns ju folk som gillar knallblå eller knallorange krysantemum och liknande så man säljer en hel del och till jul säljs det mycket snittgrönt som är doppat i guldfärg)
fruberglund
12-02-2005, 16:08
Smekajsa
12-02-2005, 16:34
Tesoj, vill du ha blåklint i din brudbukett så kan säkert din florist
beställa hem.
I synnerhet när du är ute i god tid.
Idag kan man få fram de flesta sorter, nästan, när som helst.
Blåklint i brudbuketter är väldigt vackert och inga som helst
problem att "binda" med.
Varför inte förgät-mig-ej?? En underbar blomma för en brudbukett! Du kan ha vita rosor till om du vill men även vita liljeblommande tulpaner eller andra vårblommor.
Sylvia
netaave
13-02-2005, 14:10
Vita rosor och pärlhyacinter har jag sett i en brudbukett tillsammans med rosa ginst, det var jättefint + att alla dom blommorna håller färgen om man torkar den själv. Blåklint måste man torka i micron eller lämna in om de ska hålla färgen.
Ska gå in på en mindre blomsterbutik och höra om de kan ordna blåklint. Min lillasyster ska binda buketten åt mig. Tack så mycket för alla förslag. Tycker att pärlhyacinten är för blaskig. Vill ha en rätt mörk blåfärgad blomma och det är väl därför jag fastnat för blåklint..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.