Planterade en 2-meter hög skogsalm i juli 2004.
Det fanns en kvist på den, en hög tunn kvist, kanske t.o.m. toppen, som var död.
Nu är det väl dags att ta bort den? Ska jag alltså knipsa av dem där den börjar, med en sån där trädsax? Man ska väl inte lägga nåt "på såret"?
Kvisten är bara 7 cm lång eller så, men trädets är så ungt och nytt på sin växtplats så jag vågar inte göra det utan att fråga er först.
Christer i Falköping
12-02-2005, 17:42
Döda grenar kan du ta bort när som helst. Så länge du inte skär in i levande ved, behöver du inte slägga något skyddande lager. Knipsa du av det med en sekatör.
Christer.
slägga något skyddande lager?
Vet ju inte riktigt om det är hela kvisten som är död... det är bara spetsen som inte had nåt blad och som ser död ut... kanske kan jag ta bara den del som ser död ut, men ändå måste ju den själva friska veden ta emot nån stans.
Christer i Falköping
12-02-2005, 19:41
Jag tycker att du lugnt skall invänta våren och se vad som är dött på din alm. Det som är dött klipper du bort strax ovanför frisk ved. Klipp inte där det lever med andra ord. Då behöver du inte lägga( inte slägga som jag skrev

) något över där du klippt av grenen. Så ta det lugnt!
Christer.
Man ska som sagt inte ha bråttom med beskärning av träds toppar - de är mest beroende av sin topp och försvarar sig ivrigast mot skador i denna, och fel beskärning av toppar ger störst missväxter. Om delar eller hela toppskottet dött kommer trädet att återetablera ett nytt, men du kan också påskynda processen och framför allt göra den rakare. Det som är toppen nu kommer sedan bli stammen på den höjd som toppen är i nu.
Vänta antingen till sensommaren för att se var det urvecklas blad och nya grenar på toppskottet. Eller skrapa lätt på barken med nageln. Där det är gröngult under barken lever skottet och där det är brunt är det dött.
Sedan kan du antingen vänta en säsong på att se hur trädet själv väljer att återetablera en topp. Eller så kan du använda den halv- eller heldöda toppen till att spjälka upp en ny topp, dvs en gren som är sidogren nu binder du upp längs den döda toppen. När trädet accepterat att satsa på den nya toppen, klipper du bort den gren du använt som stöd, med ett snitt så det kan läka ihop.
Har man inte sett detta i verklighet eller bild är det bättre att låta trädet sköta toppen själv, och att i sensommar (efter midsommar till och med september) klippa bort det som är dött.
Beskärning av träd görs inte med häcksax, men med en skarp sekatör. Snitt i träd bör aldrig bli fnasiga, om man bryr sig om trädets framtid.
Okej, tack för tipsen. Det är nog så att det finns grenar som är högre än den här själva toppen... kanske den redan själv satsar på andra grenar som toppen då...?
Inte borde man väl beskära de höga kvistarna så det bara är en kvar som bildar topppen? På sensommaren isåfall kanske...?
Hej,
det är inte höjden på grenarna enbart osm gör att trädet väljer en eller fler som topp, det är läget också. Träd brukar välja att ersätta en gammal topp med en annan som sitter så centralt som möjligt, och som får växa rätt upp.
Ibland kan inte trädet välja en topp utan väljer fler som under en lång tid får kapplöpa med varandra. Och ibland blir dessa träd inte lika starka som om de hade haft endast en topp. Det är då man kan hjälpa dem att välja genom att spjälka upp en som topp. Längden på sidogrenarna är då mindre betydelsefull. Om trädet accepterar den topp man valt, skickas mer energi till den och den blir längst efter ett tag.
Men som sagt, är du osäker på om den ursprungliga toppen är hel- eller halvdöd vänta med att göra något till sommaren, och arbeta sedan med att spjälka och inte beskära i första hand.
Vill du kan du skicka in bilder här. För att man ska kunna säga något krävs bilder på trädet från minst tre riktningar, samt en detalj på det du tror är det döda toppskottet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.