Full version: matteproblem
mekare
Hej!
Tänkte att det finns folk som kan allt här så jag chansar om det är någon som kan hjälpa mig. Jag har gått och blivit dum i huvet. Jag läser en 5 p kurs i ekologi och håller på att lär mig hur man räknar ut populationsekologi, men jag fattar inte hur man räknar ut r (per capita tillväxt). Är det någon här som kan detta? jag har störst problem med r=1n lambda, vad i hel.. är n?!!!
jag blir tokig som ni förstår.
Kattgräs
Vanligtvis brukar n vara ett antal. Men det brukar stå med stor bokstav.

Eller står det ln? För i så fall är det naturliga logaritmen. huh.gif
mekare
1 n står det. det verkar som om n ska stå för tidsenhet . jag måste hitta ett tal för tidsenheten verkar det som. jag letar vidare. är fortfarande ovetande
mekare
jag tror jag har fattat nu - äntligen....
man ska inte räkna ut n utan det räcker att veta det andra smile.gif
så kan det vara när man är en ovan student...
Tapio
Halaj!

Vet inte om följande är till någon hjälp, men tillväxt i en population (vilken som helst, bakterier t.ex.) brukar vara logaritmisk. Ekvationen lyder som följer:
A=B*e^(lambda*t) där A:populationen vid tiden t, B: populationen vid tiden 0, e är alltså det reella talet e, lambda säger hur snabb tillväxten är. Lambda kan också var negativ. Man har då en minskning av populationen, t.ex. bakterier i en ogynnsam miljö, den radioaktiva kol 13 isotopen i organisk materia etc.

//T
TeliaNet
ja det är ju alltid kul att se att det finns matteintresserade.
Tapio
CITAT (TeliaNet @ 12-02-2005, 19:29)
ja det är ju alltid kul att se att det finns matteintresserade.

Halaj!

Javisst, men denna måste du också känna till?
Jag vill minnas att den kommer in ganska tidigt i matten på gymnasiet?
Vad du kanske inte vet är att det är en första ordningens homogen differentialekvation. Massor med fenomen i naturen följer denna ekv.
En simmande fisk t.ex. B är då fiskens hastighet vid t=0. lambda är negativ om fisken slutar att simma. Man ser av ekv. Att A aldrig blir riktigt, riktigt noll även om t går mot oändligheten.

Man kan alltså matematiskt visa att en fisk som slutar att simma i stilla vatten aldrig nånsin stannar!! Den går långsammare och långsammare men stannar aldrig!

//T
mekare
Jag har insett igen att jag inte lyckats omvandla lambda till r. trodde jag gjorde rätt men nu när jag läser vidare förstår jag att minaresultat inte kan stämma. jag ska "översätta" lambda till r(ränta på ränta)

formeln jag har är r(=1n lambda)
om lambda är 2 blir det r=1n2=0,6931

jag fattar inte hur det blir det

/Karin som fortfarnade är dum och sliter sitt hår.
Tapio
Halaj!

Nu klarnar det.

Precis som kattgräs gissade så står det inte alls 1n utan ln.

Den naturliga logaritmen för talet 2 är 0,6931.

Kolla på din räknedosa. Det måste finnas ett ln där nånstans bland symbolerna.

Eller om du använder windows calculator.
Då trycker du först 2 och sedan på ln-knappen (du måste ställa in den på scientific, så kommer det fram fler knappar)

//T
mekare
TACK Tapio! Det förklarar ju allt. Nu ska jag leta fram min gamla räknedosa. Tackar det räddar verkligen min vecka. nu blev allt så tydligt. Tänk vad ett litet läsefel ka ställa till med smile.gif
Nu kan jag plugga vidare nästa kapitel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon