Full version: Paradisäppelgelé
Fia Larsson
Hej!

Jag undrar om det finns någon som har ett recept på paradisäppelgelé. Jag har bara ätit det en enda gång i mitt liv (när jag var barn), men jag kommer fortfarande ihåg hur gott det var till fläskkarré.

Hälsningar

Fia wub.gif
Hannele
Rosenkvittengelé recept

Frukterna skördas i slutet av september.
Tvätta frukten.
Dela frukterna i klyftor och lägg dem med skal och kärnor i en kastrull, som du fyller med vatten så att det precis täcker frukterna. Koka blandningen tills frukten mjuknar.
Häll fruktblandningen i en silduk och låt saften rinna av väl.
Blanda saften med lika mycket socker och koka blandningen tills den tjocknar. Gör ett geléprov.
Vill du göra marmelad använder du grundrecept för apelsinmarmelad. Skär bort kärnhuset och strimla frukten med skalen fint.

ur Allt om trädgård
Alexandra
Rosenkvittengele är gott till allt, inte minst på frukostmackan! Vill man ha många fina burkar kvittengele bör man plantera STOR rosenkvitten som med tiden blir ett mindre träd. Doften av de mogna frukterna slår det mesta eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon