Beatrize_74
Vi har precis flyttat till ett hus. Huset ligger i utkanten av ett bostadsområde, fritt från grannar tätt inpå. Däremot har vi en cykelväg som angränsar precis intill tomten på västra sidan. Vi har en jättestor och fin altan där och jag kan tänka mig att det blir lite jobbigt att ha sådan insyn i sommar. Från altanen så är det några meter fyra-fem meter gräsmatta ut till tomtgränsen.

Vi vill skydda huset lite från insyn, men ändå inte riskera att få ett för högt insynsskydd som kastar stora skuggor över gräsmattan och delar av altanen. Har ni några tips?

Jag har funderat på att plantera liknande "päronträd" som man spaltar upp på spaljeer. De är lite glesare, släpper in mer ljus nertill, men är lite tätare i "ansiktshöjd".

Vad finns det mer för alternativ i buskväg, trädväg, häckväg?
ingmet
Fläder "Sambucus Nigra" växer snabbt, ger god saft och tål det mesta.. men den är inte städsegrön dock..
CGB
Ett alternativ kunde vara att dels inrama altanen med en pergola av något slag och låta klängväxter sköta om insynsskyddet och dels ströplacera någon enstaka vintergrön barrväxt mot cykelstigen.
Kamstål och byggnät är goda råvaror för klätterväxter men det krävs förstås svetskunniga fingrar på ort och ställe.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Här är en länk till en sida om medelhöga buskar, om du skriver in namnet på google.se och bilder så kan du se hur de ser ut. Glöm inte heller bort alla vackra rosor som finns!
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Svart aronia är en underbart vacker buske. Vit blomning på våren och röd höstfärg. Den höga sorten (E planta) blir 2-3 meter hög. Den är lite gles i växtsättet så det blir nog ingen kompakt skugga runt den. Om ni sätter ett par rosenbuskar kring altanen så har ni blomning på sommaren. Fast, såklart på vintern är det genomskinlig.

http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...melanocarpa.jpg
MariaS
SAmbucus nigra (Fläder) är en mycket bra buske för ändamålet och tål dessutom hård beskärning. Finns även en under sortnamnet 'Black Beauty' med purpurröda blad, mycket dekorativ och ätlig. wub.gif
Sen finns det Corulus avelana (hassel) och även varianten 'Contorta' (Ormhassel) som kräver och tål samma förutsättningar som flädern.
Tänker man i spalje, så kan jag rekomendera Tayberry (Björnbärshallon) eller varför inte en smal häck av vanliga hallon?
Det är ju alltid roligare om man kan förena nytta med nöje. smile.gif

MariaS
Sommartorparn
Häggmisplar! Glöm inte dom. Ger en smalväxt häck så ni får plats med annat innanför.
kerstin z5-6
Glöm inte de höga perennerna heller -rosenflockel o rostflockel , stadiga blir nära 2 meter där jag bor o är ört artade , dvs vissnar ner på hösten =Inga vinterskador om du har tung snö som dessutom plogas in mot tomtgränsen ..
Växer upp fort på försommaren varje år smile.gif
Beatrize_74
Vilken trevlig sida. Tack för ert fina välkomnande och era mycket tänkvärda tips! Jag nappar både på att bygga in altanen lite samt att kanske sätta hägg, eller kanske fläder eller någon av de snabbväxande häckar ni gav förslag om. Ska även gå in och kika på länken om medelhöga buskar.

Tack så oerhört! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon