jåj
Vad brukar ni prova på
De som man sjäv kan ta frö på Sortäkta
F1 som ofta är tåliga mot många av våra tomatsjukdommar.
Eller
Ympning på en super grundstamm som är super resistent mot massor av otyg i jorden.

Vad har ni provat och hur blev det ?

JÅJ
Själv har jag bara odlat F1 tidigare och sortäkta för första gången förra året. sleep.gif huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Både F1 sorter och gamla vanliga sorter som man kan ta frön ifrån brukar jag ha (+jag brukar odla Impectas vildtomat = vinbärstomat) i min lilla odling.

Ympade tomater har vi lite av på jobbet det är ganska stora problem med korkrotssjuka och grundstammarna är ju korkrotsresistenta, det är dock ibland ganska svårt att lyckas med ympningen (jag jobbar på en skola så det är elever som ympar inte proffs) så vi brukar ha mest på egen rot i slutändan i tomatväxthuset.
jåj
Hej Åsa.
Har du någon åsikt om skärden kan bli större från de ympade plantorna ?
Funderar lite på reklamen från firman Easy Plant som lovar bättre skörd.

JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
Tja om skörden blir större beror nog på om man har sjukdom i jorden en planta som har rötterna fulla med korkrotssjuka producerar ju sämre men är det en frisk jord så blir det nog inte så stor skillnad i skörd mellan en ympad och en icke ympad planta.

(Kan lägga till att trots att det är korkrotssjuka i växthuset så producerar de sjuka tomatplantorna nästan lika mycket som de ympade tomaterna)

Här är lite bilder från förra året

jåj
OJ det var något att beundra ...
Återigen lite funderingar om alla goda råd ...

Plantavståndet verkar mindre än "experternas" råd hur långt är det ?
Krukorna är de bara placerade på marken och rötterna har växt ut ?
"Experterna" förklar ju att vi skal gräva ner plantorna djupt för att få mycket rötter !

Blir som vanligt lite fundersam när man får se verkligheten och jämför med expertråden

Odlingen kan göra de flesta av oss till små ammatörer.

GRATTIS ÅSA

JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaterna är nog planterade ca 50cm ifrån varann. Det är sorter som tjuvas så själva tomaten blir bara som en lång lian (ca 10-12m när de rivs ut på hösten)

Krukorna är praktiskt taget bottenlösa så rötterna växer ut i jorden. Anledningen till att man inte gräver ner plantorna är att gräver man ner plantorna går det mesta av tomatens kraft att bilda rötter på stammen som grävts ner, i en yrkesodling vill man snabbt ha frukt istället. +Har man bra växthus så är plantorna ganska knubbiga när de sätts ut de brukar inte vara lika rangliga som tomaterna man odlar hemma. Även mina tomatplantor hemma blir klart rangligare så jag gräver ner dem djupt för att de ska bli lite lägre och kraftigare.

Kan även tillägga att odlingen på jobbet är ekologisk så det förekommer inga kemiska bekämpningsmedel eller handelsgödsel (konstgödning).
aromata
I kommersiell odling blir skörden från ympade plantor större. Lämplig grundstam gör plantorna mer kraftigväxande. Men plantorna blir dyrare och ibland startar man därför med färre plantor och tar i stället ut sidoskott senare.

Att plocka frö från F1 plantor är ett riskprojekt. Resultatet är inte stabilt och kan bli hur som helst. För hemmaodlaren kan det kanske vara värt risken.
gammelnalle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-02-2005, 18:12)
Tja om skörden blir större beror nog på om man har sjukdom i jorden en planta som har rötterna fulla med korkrotssjuka producerar ju sämre men är det en frisk jord så blir det nog inte så stor skillnad i skörd mellan en ympad och en icke ympad planta.

(Kan lägga till att trots att det är korkrotssjuka i växthuset så producerar de sjuka tomatplantorna nästan lika mycket som de ympade tomaterna)

Här är lite bilder från förra året

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

klart impad.....

men i år då dj... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
jåj
CITAT FRÅN aromat
"I kommersiell odling blir skörden från ympade plantor större. Lämplig grundstam gör plantorna mer kraftigväxande. Men plantorna blir dyrare och ibland startar man därför med färre plantor och tar i stället ut sidoskott senare.
Tycker det låter lite konstigt dit inlägg har du några erfarenheter från kommersiell odling ?

Att plocka frö från F1 plantor är ett riskprojekt. Resultatet är inte stabilt och kan bli hur som helst. För hemmaodlaren kan det kanske vara värt risken.
Detta är välkänt om det ÄR en F1 så blir plantorna många olika, väl beskrivit iav Åke Truellson i Tomatboken som nu säljs på rea.

JÅJ
åsgård
Åke har i sitt utbud en före detta F1 Aranca. Som han gjort stabil nu.
Prövade den förra året, och den var faktiskt en av de bättre till trots för det dåliga vädret.

Tog frö som jag sått nu så det skall bli intressant och se hur stabil den är
MVH
Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon