Full version: Perenn sådd = UT
sommarfina
Hejsan, jag är en glad amatör vad gäller olika sorters sådd.

Nu undrar jag lite om perenn sådd som ska ut.

Hur mycket ska jag vattna när jag hivat ner fröna i jord och
plast runt varje bunke... har tänkt sätta ut dem i snön och skotta över och glömma dem ett tag... eller ska man vattna?

Tja, som sagt jag undrar litegranna wink.gif , knepigt det här...men kul!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver bara fukta igenom jorden exempelvis med en blomspruta när du sått det ska vara fuktigt inte plaskblött och sätter du plast över och ställer ut behöver du inte gå ut och vattna inget vatten lär avdunsta. Ställ sådden i skuggigt läge inte i soligt läge.

Man gör lite olika med olika perenner en del måste inte ut utan de kan odlas inomhus, medans andra måste stå kallt för att fröna ska gro. Vilka perenner är det du ska så?
sommarfina
Jag ska så:

Moses brinnande buske
Kokardblomster
Drakmynta
Taklök
Eldkrasse (fast jag har hört att den ska vara ruggigt svår)
Alströmeria
Grenadinnejlika
Guldlin
Berglin
Pärlstenört
Hyacintviva
Hornrapunkel
Trädgårdsförgätmigej
Fackelblomster

Dessa har jag tänkt försöka mig på... ett par till också som jag inte
kommer på namnet på just nu
...jo blå bergsvallmo

Tjingeling!
MoniqueÖ
CITAT (sommarfina @ 13-02-2005, 11:17)
Dessa har jag tänkt försöka mig på... ett par till också som jag inte
kommer på namnet på just nu
...jo blå bergsvallmo

Tjingeling!

Har oxå sått blå vallmo...Och längtar! Så när nu den bedrövliga gräsmattan ändå är översnöad tänket jag att jag skulle kolla "Blue Poppy"-sådden... Men ser att jag fått mögel på jorden!

...har använt såjord uppblandad med ogödslad torv och lite minileca. Men nåt har gått fel eftersom möglet nu bildat en matta i varje liten kruka.

Kan det vara blandningen som är fel eller? Vill prova med en ny omgång men är det någon som kan ge mig ett enkelt tips om hus man bäst sår utan att det blidas nåt mögel?

Undrar
Monique
kerstin z5-6