Full version: Perenn sådd = UT
sommarfina
Hejsan, jag är en glad amatör vad gäller olika sorters sådd.

Nu undrar jag lite om perenn sådd som ska ut.

Hur mycket ska jag vattna när jag hivat ner fröna i jord och
plast runt varje bunke... har tänkt sätta ut dem i snön och skotta över och glömma dem ett tag... eller ska man vattna?

Tja, som sagt jag undrar litegranna wink.gif , knepigt det här...men kul!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver bara fukta igenom jorden exempelvis med en blomspruta när du sått det ska vara fuktigt inte plaskblött och sätter du plast över och ställer ut behöver du inte gå ut och vattna inget vatten lär avdunsta. Ställ sådden i skuggigt läge inte i soligt läge.

Man gör lite olika med olika perenner en del måste inte ut utan de kan odlas inomhus, medans andra måste stå kallt för att fröna ska gro. Vilka perenner är det du ska så?
sommarfina
Jag ska så:

Moses brinnande buske
Kokardblomster
Drakmynta
Taklök
Eldkrasse (fast jag har hört att den ska vara ruggigt svår)
Alströmeria
Grenadinnejlika
Guldlin
Berglin
Pärlstenört
Hyacintviva
Hornrapunkel
Trädgårdsförgätmigej
Fackelblomster

Dessa har jag tänkt försöka mig på... ett par till också som jag inte
kommer på namnet på just nu
...jo blå bergsvallmo

Tjingeling!
MoniqueÖ
CITAT (sommarfina @ 13-02-2005, 11:17)
Dessa har jag tänkt försöka mig på... ett par till också som jag inte
kommer på namnet på just nu
...jo blå bergsvallmo

Tjingeling!

Har oxå sått blå vallmo...Och längtar! Så när nu den bedrövliga gräsmattan ändå är översnöad tänket jag att jag skulle kolla "Blue Poppy"-sådden... Men ser att jag fått mögel på jorden!

...har använt såjord uppblandad med ogödslad torv och lite minileca. Men nåt har gått fel eftersom möglet nu bildat en matta i varje liten kruka.

Kan det vara blandningen som är fel eller? Vill prova med en ny omgång men är det någon som kan ge mig ett enkelt tips om hus man bäst sår utan att det blidas nåt mögel?

Undrar
Monique
kerstin z5-6
vanlig såjord med leca eller perlit steriliseras i micro 4-5 min lätt fuktad-låt svalna och så ..plastpåse på öppen .. -sedan får man lufta lufta o inte övervattna
bergvallmo ska ha svalare på natten för rotbildning -gärna + 10 eller ännu lägre smile.gif
Lycka till ..
har de grott ?
MoniqueÖ
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2005, 19:55)
Lycka till ..
har de grott ?

Nej dom hade ju inte det! Grott alltså! Så nu börjar jag om. Och följer microtipset och lovar att inte övervattna...(hade inte ens vattnat sist så nåt var säkert fel på jorden.

Torven skippar jag denna gång och ser om det blir nån förbättring. Vi har ganska svalt i trädgårdshörnan så där kommer kommer krukorna att stå tills det är dags att ta ut dem eller tycker du, Kerstin eller någon annan, att det är bättre med kylskåpet när jag ser att det grott?

/Q
-asno-
Det blir nog lite mörkt i kylskåpet för de små groddarna laugh.gif
Låt dem stå kvar ute.

/Åsa
MoniqueÖ
OK,

Tack Asno! Det är ju inte långt ut till gården så dom åker ut så snart jag fått ner dom i jorden igen.

/Q
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon