lisselbo
Har sått en Passiflora quadrangularis. Är det någon som har erfarenhet av den?

Nästa fråga är om Palettblad. När är det dags att skola om dom? Småplantorna är ca 2 cm.
mvh Marie
fairy
Åhhhhh, vad vacker den är !!!! wub.gif
Fenja
Du kan skola om palettbladen när de fått ett par karaktärsblad och är hanterliga liksom!
Mvh
Fenja
lisselbo
Ok, kanske ska vänta ett par dagar till.
Hur många småplantor kan man sätta i samma kruka?
LillaTiger
Jag har en sån där passiflora, Barbadin heter den på svenska. Jag har ju inte dragit upp den från frö, utan jag tog min som stickling i skolan.
Men det rådet jag fick var att den ska stå så ljust som möjligt, gärna svalare på vintern.
Jag har min i ett ljust öster fönster och där verkar den trivas bra. Den dricker ganska mycket vatten så man får va med och vattna ganska ofta.

Nu under vintern har den inte växt mer än ett par decimeter, men sen i sommar kommer den att dra iväg ganska rejält. =)

Blommorna doftar ganska starkt och luktar underbart gott. wub.gif
Kajsa
Sådde den förra året vid denna tid, men på min påse heter samma blomma " Passiflora Alata" nåja, jag hade 4 skott i en stor kruka och ute hela sommaren, den växte på men blommade aldrig. I vinter har jag haft krukan på golvet i vardagsrummet och skotten är långa har en kraftig pinne som den slingrar runt, är frisk och växer fast det är vinter. Hoppas på någon blomma i sommar, då jag ställer ut den igen.

Palettblad har jag också på gång " Kong Rose " dom växer sakta trots min nya växtlampa, så vänta ett tag till, när man kan hantera dom.
lisselbo
borttaget
Mia, zon 3
Tror att de flesta passionsblommor tar lite tid på sig att blomma när de är frösådda. Det brukar det göra för mig i alla fall, men jag har mest sått P. edulis. Sticklingar däremot har en tendens att blomma innan de ens orkar med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon