Det här med belysning verkar vara en jungel...
Här verkar det finnas många kloka proffs, så någon kanske har lust att svara på en nybörjares frågor:
1. Varför går det inte att driva upp plantor med en 500w bygghalogen strålkastare??
2. Fungerar "blacklight" lysrör?
3. För att få "blått" ljus till växterna, kan man placera mörkblå cellofan framför lysrör och hallogen lampor?
4. Kan man använda begagnade solarie rör??
5. tips på var man kan köpa begagnade lysrörs armaturer!!
Hoppas någon kan och vill svara..
TeliaNet
13-02-2005, 16:36
allt glödljus ger för mycket värme och rött ljus.
s.k blacklight, nr 73, släpper inte igenom ljus, bara uv-strålning.
solarierör ger ca 1-5% blått ljus, resten UV.
nya armaturer kostar några hundralappar, men man kan köpa billiga som oftast inte är kompenserade, alltså blir de dyra i drift.
åk tilll soptippen och kolla! det slängs ju fungerande armaturer från renoveringar osv.
min signatur säger vilket som är det bästa röret.
tack för infot!!
men...
är inte uv ljus det som växterna vill ha??
de halogen jag menar har ju ett vitt ljus..
med en blå cellofan framför halogenen blir det ju blått ljus..
angående lysrörs armaturer...
blir inte de förstörda ute?? i regn och snö?? de är ju elektriska saker...
kan man seriekoppla dom så man kan ha flera på "en" sladd?
är ingen elektriker, men är det bara att sätta på en vägg kontalt på den befintliga sladden??
är väldigt nyfiken och kanske kan hjälpa andra..
en fråga till...
hittade en begagnad HD lampa på nätet, 400W för 900 Kr.
mitt rum är 13 Kvm. hur stor yta kan den ge nödvändig belysning?
TeliaNet
13-02-2005, 18:48
400w kan ge i strort sett hela rummet.
när det sitter en glödtråd i en lampa så är den inte bra för växter.
om det är en metall-halogen så är det en urladdningslampa. den har en bägare med tungmetaller, den passar ypperligt.
lysrörsarmaturer funkar om de får torka och inte är blöta.
i armaturen sitter en reaktor[spole/jätnklump]. ev. en stor kondensator.
på osram.se finns kopplingsbeskrivningar.
det bästa är att sätta en sladd med stickpropp i varje armaturr så man kan
flytta dem.
kerstin z5-6
13-02-2005, 19:18
vanliga lysrör som de som jag och telia rek -fungerar utmärkt -de kostar ca 50 kr st ( TLD 840 -elller 965
De kan köpas på vilken elaffär som helst
Det ljus du får från sol som vi blir bruna av , har inget särskilt att göra med växtuppdragning -Du kommer ändå aldrig upp i den mängt ljus som dagsljus ute ger
men lysrör ger bra plantor för vidare kultivering utomhus till sommaren
Det billigaste alt är just lysrör -att försöka lysa upp ett helt rum verkar onödigt om du inte har massor av plantor -som är mkt höga
OK!!
jag tackar för era svar och tack vare er så lutar jag åt lysrören..¨
En fråga till bara..

)
Har på nätet hittat lysrörs armaturer med reflektor (de har suttit på ett arkitekt kontor) för 50 Kr st. De är med ETT rör i varje och 165 cm långa.
Han är osäker på watt antalet, men kan inte tänka mig att det är under 37W. räcker det?? eller finns rören ni talar om i högre Watt? I så fall, kan man bara byta ut de svagare rören mot nya starka??
kerstin z5-6
13-02-2005, 19:39
Det är klart att en dubbel är bättre än en enkel armatur -gissar på att den är 36 w ? Å andra sidan kan man ha flera ,bredvid varandra
Jag tror inte du kan byta mot starkare , men det lär telia veta

Allt har med priset att göra -är alt att köpa en ny armatur o i så fall vad kostar den ?
Eftersom jag har elektriker nära så har jag seriekopplade rör o timer osv
TeliaNet
13-02-2005, 20:03
då är det 58w armatur, de är jätte bra.
58w har högre ljusglöde per sträcka än de andra, mycket starkare ljus än de andra.
vanlig standard på rör är:
18w=59cm.
36w=120cm.
58w=150cm.
kerstin, dina rör är inte seriekopplade.
dina armaturer är i så fall det med varandra.
ok..
tänkte ha dom i en förvarings hylla över varandra, ett på varje plan.
men om det är 56w, räcker det då?
TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!
Ni har hjälpt mig enormt!!
ska köpa lysrörsarmaturerna och sätta igång!!
Hade ni vart här hade ni fått varsin bamsekram!
Kram
Lurvig.
Ps. Sätter kanske in bilder i mitt album på hur det går, om nån är intresserad

Ds
TeliaNet
13-02-2005, 20:11
58w.
det hela beror ju på hyllans längd.
1 rör per hyllplan är för lite, minst 2.
självklart är vi intresserade, tittar mer än gärna på resultatet.
kerstin z5-6
13-02-2005, 20:14
Aha .. ja du ser telia det där är jag inte så intresserad av som du märker -Bara det lyser

Lurvig !
Det går utmärkt att utdela kramar över nätet -så man tackar för den -lycka till o fota dina ljus sen får vi se
K
tullmejs
13-02-2005, 20:31
Du har ju fått bra svar, lite komplettering bara
"de halogen jag menar har ju ett vitt ljus.. "
Nej :-) det bara ser så ut. Allt beror på vad ögat har att jämföra med! En "vit" lågenergilampa jag har är tydligt gul bredvid en dagsljusdito; en vanlig glödlampa, som ju är gulaktig, ser isblå ut bredvid en urladdningslampa (400 w agro halid). Man kan inte lita på vad man ser.
"med en blå cellofan framför halogenen blir det ju blått ljus.."
Det vita ljuset består av olika färger. Cellofanen får inte det röda och gröna att bli blått, allt det blåa ljuset (som syns efter plasten) fanns redan i det vita. Det blir inte mer blått, bara mindra av annat.
Lycka till nu, det blir säkert bra!
fiffigafrun
14-02-2005, 10:22
Jag har bara ett lysrör (36 W) per hyllplan hos mig och det funkar bra bara man har dem nära. Hyllplanen är ju dock inte så breda utan bara ca 30 cm ungefär. Då jag ej skruvat fast hyllplanen i konsolerna kan jag vid behov flytta o sätta två st lysrör ovan en hylla i början t ex.
Lysrör och hyllor
Hej Fiffigafrun!! (och ala andra snälla människor)!!
Mina lysrör är "halva", typ man delat en huhållspappers rulle, och har reflektor på insidan.
Kanske kan man klä in kort och baksidan på förvaringshyllan i aluminiumfolie???
Köpte för ett tag sen näringssubstraten GHE, Dvs Florabloom, micro och gro.
Skulle vara fantastiskt bra, men tyvärr helt obegripliga doserings anvisningar!!
Någon som har erfarenhet av detta substrat och har vettiga blandnings instruktioner??
kerstin z5-6
14-02-2005, 12:35
Nej , jag kör vanliga gödningsmedel -Berätta mer ? kan tillverkaren ge tips ?
fiffigafrun
14-02-2005, 19:25
CITAT (lurvig @ 14-02-2005, 10:55)
Mina lysrör är "halva", typ man delat en huhållspappers rulle, och har reflektor på insidan.
Öhh, ursäkta men jag hajjar nada vad du menar...
Men aluminiumfolie bakom hyllan kanske är bra för att det reflekterar ljuset bättre eller nåt.
/Karin
he he..
menar att dom inte är fyrkantiga till formenutan utan armaturen är halvmåne formad!!
tullmejs
14-02-2005, 20:45
Som det verkar (svårutrett ämne visar det sig) är matt vit färg, eller papper/kartong, lika bra som eller bättre än folie. Och snyggare, utan tvekan :-)
Hej!
Ni som är intresserade av GHE kan läsa mer på denna adress, och se en enkel blandning.
GHE växtnäring och info!mitt heter FLORA SERIES
kram
Lurvig
Många bud om belysning till växterna.
Tekniska högskolan i Lund har kommit fram till att de billigaste lysrören de gamla kallvita är BÄST !
Åker man för bi de som kan de här med odling och lever på det så gäller högtryksnatrium lampor med orange ljus.
Men glöm inte att reklamen och industrin får oss att bli nöjda och betala mer titta in i en akvarieaffär där de verkligen vet .... och har massor av erfarenhet ...
JÅJ
tullmejs
17-02-2005, 02:17
För akvarier kan det dock vara lite andra villkor.
Egentligen står det nog rätt klart att så länge man inte väljer typ en 15 w ugnslampa (utan håller sig till urladdningsljus) går det faktiskt rätt bra :-) och räcker inte ljuset skaffar man mer av en annan sort så blir det snart så bra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.