Full version: Trädgårdsplanering
Perebba
Vi har en trädgård på 5000 kvm som känns väldigt oplanerad. Allt är utkastat lite här och där. Nu vill jag råda bot på detta och få lite struktur på det hela.
Är det någon som har tips på bra litteratur med planteringsförslag, dataprogram eller dylikt som kan hjälpa mig i planeringen inför säsongens trädgårdsarbete?
Christina i Taxinge~
Boktips

Om du söker vidare hos AdLibris kan du hitta fler böcker smile.gif
Heddas matte
Mitt tips är att kolla på biblioteket, då slipper man garanterat alla felköp. Annars tycker jag att planeringstipsböckerna är lite enahanda, de böcker som verkligen inspirerar är de där någon berättar om sin egen trädgård exempel Ulla Molin och hennes trädgård (minns inte bokens exakta namn). smile.gif
Fredi
Om du är intresserad av ett dataprogram där du kan testa dina idéer är Rosenholm Trädgårdsdesigner ett hyggligt tips. Fast du måste vara beredd på att det tar tid att arbeta fram modeller som stämmer överens med verkligheten.

Programmet skulle behöva större utbud av växter. På hemsidan utlovas uppdateringar och utökningar av databasen, men jag har inte sett några sådana ännu.
MariaS
Det finns en uppsjö av böcker för trädgårdsplanering. Som Heddas matte skriver, är biblioteket att rekomendera. Annars finns det de som utbildar sig till ämnet ifråga. Går själv en sådan kurs just nu. Det måste ju faktiskt inte vara en landskapsarkitekt som hjälper till, utan en som kan hjälpa till och "spåna" runt tankar och ideér. Tyvärr framgår det inte var du bor, men det finns säkert ngn som kan hjälpa dig.
Rosenholms programvara har jag också, men tänker nog sälja av detta, eftersom det inte har särskilt mycket att komma med. Det står att det skall innehålla 2700 växter?! Detta innebär t.ex. att en pion finns i åtta olika utföranden o.s.v. Känner mig faktiskt lite lurad. mad.gif sad.gif wacko.gif

MariaS
Unni
Hej

Jag håller med sista talare på flera sätt. Jag har provat flera dataprogram, men det jag ändå alltid återkommer till är färgpennor och papper, och då skall du veta att jag kan inte rita alls.

2700 växter är inte alls mycket. Sierras Complete LandDesigner har 4500 och även det är för lite. Det är alltid irriterande när man inte hittar en ganska vanlig växt (kan visserligen bero på att databasen inte är gjord i Sverige, men ändå).

Mysigast och mest givande tror jag det är att dra ihop ett par tre kompisar med trädgårdsintresse och spana tillsammans, rita, hitta växtförslag, slå i böcker, äta plockmat och ändå ha full respekt för att du använder dig av bara precis de förslag du vill. Låter kanontrevligt tycker jag. Jag tror på att samla kompetensen och använda den kreativt.

Unni
fruberglund
Dataprogrammen har jag ingen erfarenhet av men min favoritbok (än så länge) är Idébok för din trädgård av Britt-Louise och Göran Malm där man får massor med tips och ideér till trädgårdens entré golv (gångar, gräsmattor m.m.), väggar (pergola, buskar m.m.), sittplatser, vatten m.m. Jag tycker det är en väldigt inspirerande bok som jag gärna tittar i om och om igen. Några av idéerna har jag redan förverkligat, som t.ex. smultronland i stenpartiet.

En annan bok jag tycker är bra är Planera din trädgård - anläggning och växtval av Susanna Rosén och Helena Tovås Persson där det mer handlar om växtval, trädgårdens förutsättningar, olika "rum" i trädgården, planteringar av olika sorter med bl.a. planteringsförslag på olika färgteman m.m.

På bokrean ska jag köpa Trädgårdens rum av Christel Kvant....får väl se om den är bra eller inte smile.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon