Inger GMT
13-02-2005, 16:44
Hej.
Jag har fått en underbar limefärgad krukros. Men hur sköter jag den???
Jag vill gärna kunna bevara den då den är så vacker.
Bild finns på min hemsida under dagbok,
Hälsn Inger
GMT Trädgård
evelina
13-02-2005, 17:04
Är det en miniros du fått??
Mina minirosor planterar jag ut i trädgården alla överlever inte tyvärr. Brukar kupa och lägga granris på jorden.
Åsa, mälardalen zon 2
13-02-2005, 17:06
Den bör ställas ljust och svalt + hållas fuktig. Eventuellt kan man också duscha den med atamonlösning krukrosorna trivs oftast inte inomhus den här tiden och får lätt mjöldagg, atamon brukar hjälpa till att hålla mjöldaggsangreppen nere. (ca 0,1 flaska atamon till 1 liter vatten)
För det mesta så brukar krukrosorna vara ganska härdiga även i zon 2-3 så du kan plantera ut den i trädgården i vår efter avhärdning då risken för frost är över, de brukar då överleva vintrarna utomhus och man slipper problemet med övervintring inomhus i framtiden.
Inger GMT
14-02-2005, 11:38
Tack för svaren.
Jag hoppas verkligen att jag kan klara av den så att den överlever.
Hälsningar Inger
GMT Trädgård
Hade en sån i somras på altan som fått gå i ide i rabatten under vintern. Visst är den härlig med sin udda färg! Vilken trevlig hemsida du har förresten.
lime ros
Brukar plantera ut mina minirosor i landet frampå hösten och kupa upp omkring dem de allra flesta kommer snällt igen till nästa vår då de får komma i kruka tills det blir höst igen och de åter hamnar i landet. Brukar funka några år i sträck sedan ger de sig tycker jag.