MärtaForsell
Jag har Maria Thuns så & skördekalender, men jag fattar inte när MAN SKALL SÅ? Det står uttrycklingen att det är den stigande månen som är planteringstid = vilket är när man har fått upp nånting ovan jord..... Betyder det att det är vid fallande måne som man skall så?
evelina
Kan ingenting om det men vill önska dig välkommen hit till Odla. Du får säkert svar av någon annan snart. smile.gif
Airamya
Hej o välkommen till Odla smile.gif
Jag känner inte till kalendern du talar om, men den verkar baserad på månens cykler, så kanske kan jag hjälpa till litegrann...
Med stigande måne antar jag att hon menar måne i tillväxt (waxing). Det finns en enkel regel här - Måne i tillväxt befrämjar även annan tillväxt. Skall du så, plantera och skörda efter månens cykler så sår och planterar du under 'waxing moon' men rensa gärna ogräs medans den är i nedan (waning).
Enligt denna mån-filosofi så ska man t ex klippa håret medans månen växer om man vill att det ska växa fortare men klippa det under månen minskande fas om man vill att det ska växa sakta.
Så om det är denna filosofi kalendern utgår ifrån så är det under den stigande månen du skall både så och plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon