fruberglund
Gjorde en röra (kall) till grillad lax i ugn i lördags.

Ingredienser:
1 dl majonnäs (jag använde lättmajonnäs)
½ finhackad rödlök
1 avocado i bitar (jag använde ½)
2 hackade hårdkokta ägg
1 burk (50 g) röd stenbitsrom

Bara att blanda ihop och njuta, vi hade pressad potatis till detta.

Det blev mycket röra, räcker i alla fall till 4 pers om man äter normala portioner.
Vi fick massor över, får se vad vi gör med resten, hamnar nog på ett par bakade potatisar smile.gif
netaave
Jag gör nåt liknande fast jag mosar avocado i fraiche 8%, och har inget ägg i men däremot några droppar pressad lime.
Gör även "pricksås" till lax ibland, stenbitsrom i ovan nämnda fraiche.
Ina
Åt också grillad lax i lördags! På laxen hade jag citronpeppar och en liiiten aning curry, salt samt några droppar olivolja.

Vår kalla röra bestod av hackade räkor, röd stenbitsrom, dill, lätt créme fraîche och pressad citron...

Ska nog testa med avocadoröran nästa gång! rolleyes.gif
netaave
CITAT (Ina @ 15-02-2005, 01:59)
Åt också grillad lax i lördags! På laxen hade jag citronpeppar och en liiiten aning curry, salt samt några droppar olivolja.

Vår kalla röra bestod av hackade räkor, röd stenbitsrom, dill, lätt créme fraîche och pressad citron...

Ska nog testa med avocadoröran nästa gång! rolleyes.gif

Prova att göra laxfilé i ugnen med salt, citronpeppar och dill på. Smarrigt som 17 med pricksås och rå rödlök till.
fruberglund
Vi har en annan grej vi brukar göra med lax också.

Smöra ett aluminiumfolieblad, lägg på en laxfilé, salta och peppra med citronpeppar, bred över ett par msk creme fraiche, lägg på dill, gräslök (helst färsk) och purjolök i ringar. Vik ihop paketet och in i ugnen ca 20 min tills laxen är klar.

Mumsgott!

Pressad potatis brukar vi ha till det mesta med lax, det tycker vi är gott och inte så fett.

Annars blir det gärna potatisklyftor.
netaave
Låter gott det också, lax är gott och nyttigt som man kan variera i det oändliga.
Ikväll blir det röra på rökt lax och räkor i avocado till fredagsmys. Bröd och vitt vin till.
fruberglund
Mmmmm...låter gott

Idag blev det pizza laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon