Full version: Alla Hjärtans
*Felix matte*
De flesta av oss förknippar nog dagen med Rosenbuketter vi får eller ger våra käraste. Men...dagen är eg kommen för att påminna oss alla om att så många barn (ca 800) varje år föds med olika hjärtsjukdomar och att vi alla kan ge ett litet bidrag till Hjärtebarnsfonden som i sin tur är till stöd och hjälp åt familjer med hjärtsjuka barn. wub.gif
Hjärtebakelsen säljs vad jag förstått inte längre i februari... den är flyttad till Oktober... men vi ska ändå imorgon besöka Hjärt & Lungföreningen...fika och ge ett bidrag till fonden och vill också uppmana er alla att göra lika. wub.gif

Hjärtebarnsfonden
amaira
CITAT (Felix matte @ 13-02-2005, 23:32)
De flesta av oss förknippar nog dagen med Rosenbuketter vi får eller ger våra käraste. Men...dagen är eg kommen för att påminna oss alla om att så många barn (ca 800) varje år föds med olika hjärtsjukdomar

Nähä! ????

Alla Hjärtans Dag kommer ju från Valentine´s Day och är ett USA:skt påfund, som så många av våra andra "nya helgdagar"!

När jag var nitton år, bodde jag några måndader i USA hos släktingar. Den fjortonde februari 1970 var första gången jag upplevde Valetine´s day, med blommor och överdådigt rosiga och romantiska kort i jätteformat.
Det var en lustig upplevelse.

Jag tror det var femton år senare som dagen började smyga in i Sverige med sina traditioner. Förstås var det handeln som började - vad jag minns.

Med detta vill jag inte förringa vikten av det du skriver Agneta! Det är ju verkligt behjärtansvärt, och något som jag hellre anammar, än att apa efter USA.
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 14-02-2005, 07:30)
Nähä! ????

Alla Hjärtans Dag kommer ju från Valentine´s Day och är ett USA:skt påfund, som så många av våra andra "nya helgdagar"!

jag vet tongue.gif ....men jag menar den "Svenska versionen"....
åtminstone så vill jag tro att man tänker på hjärtebarnen denna dag . wub.gif
amaira
CITAT (Felix matte @ 14-02-2005, 07:41)
åtminstone så vill jag tro att man tänker på hjärtebarnen denna dag . wub.gif

Okej, jag är med wub.gif . Då bestämmer vi det!!
Blomstertanten
Jag vill också vara med och bestämma ! wub.gif
Inga från Närke
till er på alladag från mig
Caprice
Bilden passar både forum och dag...! wub.gif biggrin.gif

Caprice
evelina
Alla hjärtans dag firas mitt i kallaste vintern: den 14 februari på Valentindagen. Dagen firas ursprungligen till minne av Sankt Valentin som var bishop i Interamne (nuvarande Terni) i Italien.
Han var en kristen som levde i Rom på 200-talet och fick lida martydöden efter att ha trotsat kejsar Claudius förbud att viga unga par. Innan han avrättades, lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktens dotter som han var mycket förälskad i (det första Valentinkortet och ursprung till seden att skicka kort denna dag). Valentin sägs ha haft för vana att plocka blommor i trädgården och ge dem till älskande par. (Därifrån seden att ge varandra blommor på Alla hjärtans dag.)
*Felix matte*
Hjärtebakelsen såldes även i år till förmån för hjärtebarnen. wub.gif
vi var och fikade på Hjärt & Lungföreningen ...gott tongue.gif
Brandklipparen
Jag är inte mycket för dessa moderna "traditioner" till exempel Farsdag, Alla hjärtans dag och Hallowen.

Vissa kanske kallar mig bakåtsträvare, nej tacka vet jag Kanelbullens dag biggrin.gif
Airamya
Jag med! Halåå! Jag vill oxå vara med o bestämma! SÅ nu är jag med o bestämmer att Alla Hjärtans dag är för hjärtebarnen. Så det så!
Virgo
CITAT
Vissa kanske kallar mig bakåtsträvare, nej tacka vet jag Kanelbullens dag

Ja, den var fin, speciellt dagen före , då många affärer inte kunde hålla sig och var tvungna att tjyvstarta.
*Felix matte*
Varför skulle kanelbullen ta också Hjärtebarnens dag?
Den har ju redan egen dag. blink.gif wacko.gif

Det är just för att det numera finns dagar för en massa "strunt" som jag tycker att vi särskilt ska uppmärksamma "seriösa" dagar som Alla hjärtans...Hjärtebarnens dag. wub.gif
Virgo
CITAT
Det är just för att det numera finns dagar för en massa "strunt"

visst håller med dig, det finns en massa struntdagar.
Men kanelbullens dag är viktig. Tänk på alla småbagerier som måste kämpa mot de stora bakfabrikerna.
Ingen har väl sagt att kanelbullen skulle ta Hjärtebarnens dag?
Och hjärtebarnens dag borde få en egen dag om de nu inte redan har det.
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 15-02-2005, 21:56)
CITAT
Det är just för att det numera finns dagar för en massa "strunt"

visst håller med dig, det finns en massa struntdagar.
Men kanelbullens dag är viktig. Tänk på alla småbagerier som måste kämpa mot de stora bakfabrikerna.
Ingen har väl sagt att kanelbullen skulle ta Hjärtebarnens dag?
Och hjärtebarnens dag borde få en egen dag om de nu inte redan har det.

Hjärtebarnens dag är Alla hjärtans dag...åtminstone har det varit så och som vi upptäckte igår så har Hj & Lung föreningar fortfarande försäljning av Hjärtebakelsen där en del av pengarna går till hjärtebarnen.

Ber om ursäkt...missuppfattade Brandklipparens inlägg ang kanelbullen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon