Jacques
14-02-2005, 09:16
Jag har en gammal Ölandstok-häck som nu inte går att få hyfs på. Jag tänkte klippa ner den helt, och börja om. Kan någon ge mig lite vägledning i NÄR det är lämpligt att göra detta, och HUR jag gör? Alltså är det bara att kapa rakt av, eller ska jag krypa runt på knä och klippa varje gren utifrån visst antal skott etc? Hur högt över marken klipper jag? Tacksam för all hjälp!
anna_rispan
14-02-2005, 11:05
Jag klippte ner en ölandstokhäck mitt i sommaren o den växte upp igen under sommaren. då tog vi bort jäms med marken, i princip. Vårvintern rekommenderas i beskärningssammanhang.
Man kan både underhållsbeskära och radikalbeskära en tok. Underhålla genom att t ex skära in de lägst sittande grenarna om de växer längs marken, eller en och annan övrig gammal gren.
I en radikalbeskärning kan man lämna så mycket av de grövre stammarna som man tror blir bra när de nya skotten växer upp från dem.
Själv har jag lyckats bäst med tok när jag inte glesat utan antingen endast tagit nedliggande grenar, eller radikalbeskurit och lämnat en hel del grövre grenar. Allra bäst om man samtidigt med beskärningen luckrar jorden kring buskarna och myllar ned kogödsel. Står tokarna i en redan gräsfri god jord är det inte nödvändigt.
Beskärning på vårvintern är säkrast för att få många nya skott.
Jacques
15-02-2005, 01:39
TACK FÖR HJÄLPEN!!! Jag tror jag måste vara helt radikal, eftersom häcken är både gammal och helt förvuxen bitvis med en massa som inte ska vara där - inklusive huggormsbo...

Det jag hört är att man lämnar kvar ca 20 centimeter, men det är alltså inte nödvändigt? Än en gång tack för hjälp i nöden!
Jag tycker inte det brukar finnas anledning att skära ned ölandstok helt till markytan. När man spar de grövre grenar växer det ut nya från många ställen på dem och busken ser inte "huggen" ut efter en säsong.
Måste busken starta från markytan kan jag tänka mig att de nya grenarna kan bli lite vekare. Fast det gör inte så mycket om du inte har så mycket snö.
Om nu snön tillåter, kan du med gott samvete skära ner din tok till 15cm nu på vårvintern. Sen är det enkelt att hålla efter den som en vanlig häckplanta med beskärning i början av juli och i slutet av Augusti. Med lite tur får du dessutom flera blomningar på detta viset.
MariaS
Vi gav oss på vår överväxta monsterölansdstokhäck med röjsåg, i en tanke att den skulle försvinna för att aldrig mera återkomma. Kanske 15 cm blev kvar på sina ställen. Nu är den (ja inte just NU kanske men i somras) sådär lagom på alla sätt som man tänker sig att en ölandstokshäck ska vara. Får nog bli en hårdtrimmning men lite intervall hos oss tror jag...
Katarina H
20-02-2005, 21:00
Jag har klippt ned mina ölandstok rätt många gånger och gjort det ordentligt, men jag har samtidigt gödslat ordentligt. De har vuxit upp och blivit mycket fina. Men jag håller med om att du kanske ska börja med att lämna kvar lite grenar ändå. De verkar dock tåla det mesta.
Jacques
23-02-2005, 16:36
Ett stort tack till alla här för fin hjälp!!! Jag tror inte det går att lämna grenar, eftersom stommen i häcken består av stora stammar ca 2 cm i diameter och den är ca 2 meter bred på sina ställen. Den är MYCKET gammal liksom... Och också full av vildskott av allt möjligt. Plus som sagt åtminstone ett ormbo... Jag berättade för grannen att jag skulle klippa ner den, och han såg befriad ut. Själv har han en pedantskött trädgård med allting i knähöjd...
Än en gång tack!!!
Hej Jacques,
Inte för att det behöver påverka hur du väljer att beskära din ölandstok men "vildskotten" som du kallar dem kan helt enkelt vara de ljusare, rakare unga skotten som visar att busken kan föryngra sig själv.
Vildskott brukar man tala om med ympade växter där underlaget, roten, skickar upp skott som så småningom konkurrerar med den ympade delen. T ex med rosor.
Samma missuppfattning kan man se med vinbärsbuskar vars yngre grenar är mycket ljusa, växer rakt upp eller ut. I en gallring av en vinbärsbuske bör man behålla dessa - det är ju de som står för föryngringen!
Jacques
13-03-2005, 02:00
Hej Cilla! (och ni andra!) Vildskotten har liksom taggar vissa av dom, och andra ger stora ek-liknande blad, så jag håller 5 spänn på att de är skott som kan ta sig i häcken, då de inte har där att göra...

En härlig trädgård annars med gamla växter och blommor, bl a röd gullviva. Hade jag bara visst hur man flyttade en bild hit utan att den finns på webben med URL skulle ni fått se den!
Sommartorparn
13-03-2005, 10:17
Många buskar och träd frösår sig i en häck. Exempelvis lönn, alm, fläder gör gärna så. Ger en ful häck eftersom grenar med fel struktur och fel växtsätt spretar ut. Svårt att få bort när dom väl etablerat sig, eftersom det inte går att gräva i häcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.