fruberglund
Får ju hem mina Rosa Helenae Hybrida i mars/april och funderar nu på var jag ska sätta dem. Funderar på att plantera dem vid entrén ihop med klematis som får klättra på dem.

För Helenae blommar väl bara en liten stund? Och i så fall blir ju entrén "bara" grön sen. Går det att plantera så eller tar någon av dem över den andra så den dör?

Funderar också på att göra samma sak med Humle, alltså sätta något klättrande som blommar ihop med den. Skulle det fungera?
kristerh
Rosor och klematis är ju kända för att "gilla" varann, de trivs utmärkt ihop.
krister
kerstin z5-6
med humle är det svårt att få något som kan konkurrera smile.gif
mulle
Jag har rosenbönor med humle, funkar jättebra!
Mulle
CGB
Hos mig slingrar sig humlen och Rosa 'Polstjärnan' in i varandra och klarar sig bra.
kerstin z5-6
Då verkar ni ha snällare humle än jag smile.gif Ettåringar går naturligtvis bra
medan den här ägnar sig åt att strypa både Rönn och Fläder i närheten ..

Kajsa
Jag skulle valt en Italiensk klematis, viticella, dom blommar från juli/aug och den klipps ner okt/ nov så man slipper ha allt det där skräpiga under vintern. Viticellorna hinner ändå klättra tre, fyra meter, och vad jag hört gillar inte klematisstekeln dessa, kanske för dom startar så sent.
Här Etoile Violette som jag köpte av Blomstergården förra sommaren.

Andra är Carmencita E, Södertälje E, finns i mitt album, Minuet, Arabella, Madame Julia Correvon, Little Nell, Royal velour, Emilia Plater osv Alla zon 4 eller 5
Eller storblommiga, denna har jag haft länge och är tuff, William Kenneth och dessa gillas inte heller av klematisstekeln.

fruberglund
Kajsa och Kerstin - ni missar aldrig en ros-tråd eller hur laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Klematis har jag redan ett par som jag kan sätta ihop med rosorna. Tror att den röda Niobe skulle passa bra i färg. Den beskär man ju på våren, gör inget om det ser lite "skräpigt" ut, vi bor ju på landet smile.gif Summer snow kanske skulle kunna gå också, den blir ju rätt frodig vad jag förstått.

Eller menade du kanske till Humlen Kajsa?

Tänkte fixa en stör till Humlen så den kanske får klättra själv, den är ju väldigt vacker som den är också, allt behöver ju inte blomma...eller?! biggrin.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2005, 14:26)
Då verkar ni ha snällare humle än jag smile.gif Ettåringar går naturligtvis bra
medan den här ägnar sig åt att strypa både Rönn och Fläder i närheten ..

Förlåt Kerstin...missade din bild!

Underbart...blir nyfiken på vad som döljer sig där inne i rummet smile.gif Är dammen där tro???
estet
CITAT (Kajsa @ 14-02-2005, 15:13)
Här Etoile Violette som jag köpte av Blomstergården förra sommaren.

ÅÅh vilken bild Kajsa! Tack! Den har jag beställt från just Blomstergården. Härlig färg... wub.gif
Eva St
CITAT (fruberglund @ 14-02-2005, 11:00)
Får ju hem mina Rosa Helenae Hybrida i mars/april och funderar nu på var jag ska sätta dem. Funderar på att plantera dem vid entrén ihop med klematis som får klättra på dem.

För Helenae blommar väl bara en liten stund? Och i så fall blir ju entrén "bara" grön sen. Går det att plantera så eller tar någon av dem över den andra så den dör?

Funderar också på att göra samma sak med Humle, alltså sätta något klättrande som blommar ihop med den. Skulle det fungera?

Men du plantera den så du kan njuta av den uuuunderbara doften
AgnesC
Jag funderar på att samplantera clematis med vildvin och någon klätterros, mest för att få en blivande pergola att snabbt bli frodig, har någon provat det? Vildvin får ju så fin höstfärg oxå, men jag antar att man måste plantera med lite distans mellan sorterna, så det inte blir ett enda trassel.
fruberglund
Här är en bild jag hittade på nätet. Min har inte hunnit blomma än.

Heddas matte
Jag har en kaprifol tillsammans med vildvin på pergola, det fungerar ganska bra. Ibland hotar de att kväva varandra och då får man vara där med sekatören och rensa undan lite..
Kajsa
fruberglund
Jag trodde du ville ha lite förslag på klematis, men du köper väl fler rosor, och rosor + Italiensk klematis är oslagbart biggrin.gif
Men humle och klematis nja, det framgår tydligt av Kerstins bild att den har kraft att växa över en klematis, då får man nog vara där och klippa lite.
Men en humlestör skulle jag gärna ha, så vackert.
fruberglund
Aha...nej, jag undrade mest om det gick att ha dessa båda sorter ihop (rosor och klematis).

SJÄLVKLART köper jag fler rosor sen kajsa, vad trodde du laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Och jag tar gärna emot tips på klematis för jag älskar klematis också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon