Dzad
Ajaj... Detta gäller inte den citronplanta som jag skrev om tidigare med de ljusa fläckarna.

Detta är en annan som kom upp ur jorden i mitten av december ungefär och som inte växt de senaste veckorna... kanske bl.a. p.g.a. av att den inte längre har nån plastpåse på sig (små växter vill väl ha det fuktigt för att växa???).

Har sett lite skrynklig ut på senare tid, men idag då jag kom hem från jobbet var den skrynkligare än någonsin och därtill hängig också!
Jorden var torr så jag vattnade rejält, kanske det bara är för lite vatten, men det ser åtminstone inte bra ut.

Kanske borde jag lägga plastpåsen på igen. Noterbart är att den stått utan plastpåse minst en månad och om än den inte växt så har den sett ganska bra ut.

Hittade inga sådana där mygglarver i jorden.
wolkenkrabber
löven ser ut att struka med, men den kan klara sig, när jag sått citrus har jag aldrig haft plastpåst över dom, dom får kalra sig i vanlig rumsluft från börsta början, lässast så tycker jag
TeliaNet
hur är det med ljus?
Dzad
Ja... den får nog säkert lika mycket ljus nu som förr. Andra citronplantor som får lika mycket/lite ljus mår däremot bra.
Kan det inte vara nån slags skadedjur eller sjukdom som gör detta?

Skall och har redan börjat ge den intensivbehandling med lampan. Får se hur den ser ut då jag kommer hem från jobbet idag!

Kan det ha med jorden att göra också?
Odlad i mest blomjord tror jag... kanske näringen tagit slut nu och den shockas av bristen på näring?
Tycker jorden verkar hård och klumpig, fast så är den i andra krukor med växter som jag har också.
Dzad
Ännu sämre idag... undrar just... finns nog några små vita ränder eller prickar på de nedre bladen, men om ingen har några andra ideér (eller om liknande drabbat er) får jag väl bara vänta och se samtidigt som jag ger den tillräckligt med ljus och vatten.
TeliaNet
värkar som den stått i drag eller fått köld/brännskada.
Dzad
Ja... har börjat fundera om det inte kan vara så att det är för mycket plötsligt ljus den fått... den har alltså stått i kruka under en vanlig lysrörslampa, kanske på 30 cm:s höjd (jag vet, närmare vore bättre), men nu då det ljusnat har solen lyst in genom fönstret ett antal timmar vissa dagar under de senaste veckorna (alltså jag menar direkt solljus inte bara dagsljus), så kanske solens starka strålar bränt den?
Fast det där vita har nog till stor del varit där förr ändå.

Vad tror du om den teorin?
TeliaNet
då beror det på det.
till och med vuxna ex klara inte alltid full sol en hel dag.
Dzad
En annan av mina små citronplantor visar upp liknande symptom. Bladet veckar sig och blir lite skrynkligt och blir torrare.
Kan detta ha att göra med för lite näring? De är planterade i ganska små krukor, men knappast har rotsystemet utvecklats i hela jorden.

Eller är det så att eftersom dessa odlades för nån månad sen då det var väldigt mörkt, är t.o.m. vanliga mulna dagar (vi har över 9 timmar dagsljus här numera jämfört med fyra och en halv i slutet av december då den första plantan grodde) ger dem för mycket ljus jämfört med vad de är vana vid. De har ju i och för sig stått under ljusrörslampa och gör det ännu... Är det kanske dags att skippa lampan helt och hållet?
De står inte i fönstret, men på ett bord någon meter från ett stort fönster mot sydväst.

Om jag sår en planta nu, vänjer sig den då till det starkare ljuset direkt?
TeliaNet
vet inte vad som kan vara fel.
prova att så nya.
lycka till!
Dzad
Mm... sår nog lite nya nu som då... kan det ha med jorden att göra? De är mest sådda direkt i blomjord. Alltså inte omskolade till den.
Om jag inte skrev det tidigare så tycker jag att min blomjord blir klumpig och lite hård efter ett tag... är det normalt eller är det dålig blomjord?
TeliaNet
kan vara kalk.
eller kanske för torrt i luften.
Dzad
Uppdatering. De övre bladen har väl tagit sig, men den nedre har blivit sämre. Stora gula fläckar. Tror inte den bränt sig mera, men det kan hända att den fått för mycket vatten på en gång. Har dessutom haft den under plastpåse sen den blev sådär.
Några nya idéer efter denna bild?

Kan man förresten ta bort de understa bladen? Om den repar sig, blir de bättre då? Måste de väl.
Virgo
CITAT
Om jag inte skrev det tidigare så tycker jag att min blomjord blir klumpig och lite hård efter ett tag... är det normalt eller är det dålig blomjord?

Det är vanligt förekommande då blomjorden består av 85-95% torv.

När torven har fått torka till så blir den hård och vid vattning så rinner vattnet igenom sprickorna i torven utan att torven suger åt sig vatten.

"jord" som nästan bara består av torv måste hållas fuktig (inte blöt) hela tiden.
På din bild ser det ut som 95% torv i din blomjord = värdelöst.

Sen räcker det inte att bara vattna. Viserligen finns en del näring i kranvattnet men inte tillräckligt. Växter behöver liksom vi en hel del näring.
kerstin z5-6
Skadorna ser ut som typiska över /+ under bevattningsskador -
Först för vått -torven ... sen är den omöjlig att väta ner när den torkat
Att soljus kan bränna i maj i växthus är en sak i februari är det faktiskt omöjligt ...
Hur tror ni citronträd växer i Spanien ..? smile.gif

Byt till en bra jord när du ser att plantan tar sig o skjuter nytt
Känn med fingret när du ska vattna , gissa inte
Titta under krukan .. känn på krukans tungd -
Citron som växer o mår bra behöver mytcket stora mängder gödsel .. o går i princip att göda så mycket att bladen blir grönsvarta
Alla blad som ser tråkiga ut är det bara att plocka bort
smile.gif
Dzad
Tack för svaren.

Vad exakt är en "bra jord" då?
Har såjord (trodde själv såjord skulle vara näringslöst, men min innehåller hönsgödsel) och inte så mycket annat... kanske kunda man blanda såjord och blomjord?
Menar ni sen att min blomjord är mycket sämre än annan blomjord då eller?

Sand har jag inte hittat ännu. Finns kaktusmylla, men det är väl bara delvis sand.
kristerh
CITAT (Dzad @ 25-02-2005, 11:07)
Sand har jag inte hittat ännu. Finns kaktusmylla, men det är väl bara delvis sand.

köp i någon akvarieaffär (akvariegrus), ta den minsta storleken iofs lite dyrare än ren sand men bra.
krister
Dzad
Mm... okej, kanske jag gör det nån gång... smile.gif

Men kan någon svara på frågorna i mitt tidigare inlägg? Skulle vara bra att veta. unsure.gif
Virgo
.
CITAT
Menar ni sen att min blomjord är mycket sämre än annan blomjord då eller?

Vi vet ju inte vad för blomjord du har. Vad är det för jord du har?
har du läst på innehållsförteckningen? vad står det där och hur gammal är påsen?

fin sand är inte så värst bra. Blanda i sand 1-3 mm små lecakulor
mulljord och glöm inte näringen och ljus, så kan man inte misslyckas
kerstin z5-6
Såjord ska den inte stå kvar i , nu ser den ju sjuk ut , men när den piggat till av ljus o lagom vatten -bör den får en välstrukturerad mulljord -den kostar lite mer
vanlig blomjord,alltså med grus i botten på krukan är bra . Ev grusblandad men det har inte jag till mina citrus
Dzad
Näe, den har aldrig stått i såjord heller. Det är blomjord dem har stått i sen den grodde... Men tänkte att om min blomjord var för klumpig, så kanske man kunde blanda den med såjord och få en bättre konsistens?

Skrev i en tidigare tråd om min blomjord:

"Välförmultnad grundgödslad o. kalkad sandblandad naturmylla.
Råvaror: torvmylla (85%) sand (15%).
Tillsatsämnen: Dolomitkalk F, torvs grundgödsel NPK o spårnäring.

Finns statistik om hur mycket det finns av vardera tillsatsämne fast det behöver ni väl inte veta. "

Vad i alls sin dar är mulljord då? smile.gif
Har inte sett nån sån i affären. Svartmylla stod det på nån påse men det är det ju inte...

Men går det bra med min blomjord ändå eller?
Har satt ner en sån där näringspinne för ett tag sen i jorden, så om den haft dåligt med näring på sista tiden (den grodde ändå i december), så har den nu näring igen.

På bilden finns det förresten lite såjord på ytan, men den satt jag dit för ett litet tag sen för rolighetens skull... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon