carren
Jag tror jag har lite fördomar mot häggmispel. Tråkig, gles buske med kommunal-känsla liksom... Behöver nu några höga buskar och har ändå börjat snegla åt mispelhållet. Ni som har den rena arten eller någon variant, vad tycker ni? Kan de rekommenderas?
Betty
Det finns ju en del annat att välja på än häggmispel om man bor i zon 3.
Syrén - ungersk eller vanlig vulgaris, benved, körsbärskornell, hassel, blodhassel, ginnalalönn, brakved m.fl.
inh
Har en friväxande häck av häggmispel, fantastiskt vacker vid bladsprickning och blomning. Lite tråkig senare, jo, men då växer annat upp in till den.
Sommartorparn
Jag hoppas jag kommer att gilla mina. Planterade 30 meter i höstas av bärhäggmispel. Vill man ha en snabbt växande friväxande hög häck så hamnar man förr eller senare hos häggmisplarna. Vacker på vår och höst, och på sommaren får man se till att det finns något blommande framför. Fåglarna blir jätteglada över bären!

Det finns ju olika slags häggmisplar med olika växtsätt och lite olika utseende. Gå in på www.eplanta.com och titta. Enligt råd jag fick från Cilla på denna sida är det en god ide att välja e-planta just vad gäller häggmispel, eftersom det är stor variation på de sorter som finns i handeln. Köper man e-planta så kan man vara säker på att ens häck får just de egenskaper som utlovats, exempelvis vad gäller höjd, växtsätt, blomningstid, etc.

Söker man på nätet för information om häggmisplar får man dom mest SKIFTANDE informationer: Dom skjuter massor av rotskott/dom skjuter inga rotskott alls, dom växer fort/dom växer långsamt, dom blir glesa/dom blir täta, dom blir breda/dom växer upprätt, dom blir si höga/eller så låga....... Ja, man vet inte vad man ska tro.

Om du tror det ser för "kommunalt" ut kan du ju göra ett blandat buskage där olika häggmisplar blandas med andra buskar så att du får blomning under hela säsongen.

En sak blev jag varse när jag planterade mina häggmisplar: Dom har en ganska lång pålrot. Jag som inte hade djupa hål fick trycka ner rötterna på tvären för att få plats..... För se hur det går ;-)
Heddas matte
Jag är jätteförtjust i Prakthäggmispel. Mina grannar har en häck av klippt sådan och andra grannar har friväxande exemplar.

som klippt häck blir den jättetät och fin men blomningen blir ju mindre såklart, men rosaskiftningen i bladen på våren och höstfärgerna syns väldigt bra i klippt form.

De friväxande är jättefina tycker jag och allra bäst i ganska stora massiva bestånd. Men visst är de lite trista mitt i sommaren men då är det ju så mycket annat som blommar.
Ewa smålänska höglandet
Jag kanske ångrar mig unsure.gif
nej smile.gif
jag köpte två bärhäggmispel i höstas, så jag får väl se

/Ewa zon 4-5
mulle
Jag ÄLSKAR mina häggmisplar!!!!
De blommar gudomligt, samlar massor av fåglar och brinner av färger på hösten!
Jag har ett tiotal och tänker plantera fler i vår!
Mulle
Cilla
Jag har kommit att gilla häggmisplarna, alla möjliga varianter, mer år från år. Och jag gillar de kommunala också!

Imponerad blir jag av denna växt som till och med är vacker och kan blomma när den formklipps. Fint tycker jag det lite rödbrunaktiga, sköra bladverket är och härliga tycker jag de är på hösten.
wolkenkrabber
våre grannar har ett uppstammat häggmispelträd, ganska fint, ser ut som något som passar in på en savan i afrika
Lena
Vi har häck av prakthäggmispel och älskar den, sen har ju allt, fin höstfärg, fin blommning om man ej klipper den och vackra bär, jag tycker då inte att den ser kommunalaktig ut, vi klipper den och den är grön och tät som en häck ska vara, dessutom är den härdig långt norrut

Lena zon 4
Ewa L
Jag älskar mina Häggmisplar!! wub.gif Det är inte många buskar som kan skryta med 2 högsäsonger per år.

Jag har mina bakerst i ett stort blandat buskage där de är de första resp sista som är vackra.
Dessutom finns ex.vis: Forsythia, Paradisbuske, Trädgårdsprakttry, Schersmin, Buddleja, Syrenhortensia och Vidjehortensia.
Var och en med sin stund i fokus. Men det är alltså bara Misplarna som har två!!
Eminor
Jag är också mycket förtjust i våra häggmisplar! De är vackra året om, grönskar tidigt, blommar enormt o fantastiskt vackert och får dessutom fin höstfärg och bär som fåglarna gillar!

Vi har dem som fristående "buskage", ca 4 m höga o kanske 1 m i diameter med lite lägre rosor på en sida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon