Har tänkt att köpa växthus och bestämt mig för ett Euro Serre maxi 4 med 8 mm kanalplast!
Är det ett bra val? Eller har ni förslag på andra växthus?
Behöver jag köpa till extra fönster?? Det ingår två i storlek 73/82.
Tacksam för synpunkter och råd innan jag beställer!
Lena i Torslanda
14-02-2005, 20:29
Visst är Euro Serre ett bra växthus men det är väldigt svårt att råda någon - det beror ju precis på hur man tänker använda sitt växthus. Personligen föredrar jag glas eftersom jag gillar att kunna titta ut och jag tycker att det är snyggare. Jag använder det bara som kallväxthus och bryr mig inte om extra isolering eller dyl. Antalet öppningsbara fönster beror ju lite på hur huset placeras. Kommer det att skuggas under vissa tider så är ju förutsättningarna annorlunda än om det står i konstant sol. Normalt sett ska väl 2 fönster räcka.
Om jag skulle köpa nytt skulle jag valt ett i trä med glas. Florums växthus är undersköna, en pärla i trädgården.
fiffigafrun
14-02-2005, 21:05
Jag har ett i vitmålat trä från Florum och jag är verkligen jättenöjd med detta så jag gör gärna lite reklam för dem. Gediget och bra konstruerat och faktiskt prisvärt för att vara i trä.
Det passar bra in i vår trädgård m trä o glas. Plast skulle jag själv aldrig välja bl a av att det är svårare att se in och se ut. Mitt vita är målat m linoljefärg som kritar när det är dags att måla om. Sen gör det väl inte så mkt om det blir lite "patina" på det heller.
Här finns lite bilder av mitt. Det finns fler här på forumet som har Florum-växthus också och jag tror de håller med mig.
Mitt växthus
TeliaNet
14-02-2005, 22:03
inte heller att glömma är att trä är ett levande material som kräver behandling och kan börja ruttna.
fiffigafrun
14-02-2005, 22:32
Visst, visst men det är ju en smaksak också... Ja är det allra viktigast att det måste vara praktiskt så är väl kanske aluminium stomme bäst då. Men känslan med trä kan nog inget slå...
fruberglund
15-02-2005, 00:10
Håller med fiffiga frun, känslan av trä kan inget slå.
Och varför inte måla om växthuset när man ändå målar om huset? Och kan man måla om ett hus i trä så är väl inte ett litet växthus nåt
Ska jag köpa ett växthus så ska jag absolut köpa ett i trä! Tycker det passar bäst in här hos oss på landet.
ThomasJ
15-02-2005, 08:35
CITAT (jazza @ 14-02-2005, 20:22)
Har tänkt att köpa växthus och bestämt mig för ett Euro Serre maxi 4 med 8 mm kanalplast!
Är det ett bra val? Eller har ni förslag på andra växthus?
Behöver jag köpa till extra fönster?? Det ingår två i storlek 73/82.
Tacksam för synpunkter och råd innan jag beställer!
Jag själv har ett Serralux, som är kusin med EuroSerre, och är helnöjd med konstruktionen. Det är mycket stabila växthus. Mitt har glas, och jag valde att ha 4 takfönster på ett 10kvm. Det är inget jag ångrat, de behövs!! Sedan köpte jag till en nätdörr och den har varit till stor hjälp också.
Bilder på nätdörren. (bilderna från byggtiden)Lycka till med ditt köp.
/Thomas
Emmaibäcka
15-02-2005, 15:24
Har Florum gått i konkurs eller bytt namn....? kan inte hitta deras sida på nätet
pisanggoreng
15-02-2005, 15:39
pisanggoreng
15-02-2005, 15:40
Ops, fel, men den fanns där imorse!
Den är såld, men för ett tag sen fanns hemsidan kvar fast med de nya ägarna.

torvan
fiffigafrun
15-02-2005, 20:42
VA?! Har dom sålt företaget tjejerna i Burträsk? Vad tråkigt i så fall!
/Karin
pisanggoreng
15-02-2005, 21:21
Knepigt, jag tittade på hemsidan imorse (!)...

det verkar vara till en grannfamilj så det blir säkert jättebra!

torvan
Du har gjort ett bra val. Mitt råd är välj glas i sidorna och kanalplast i taket och gavelspetsarna.
Om du vill isolera huset när det är kalt ute så är det ganska enkelt att föra in bubbelplast mellan växterna och sidorna.
Det ser mycket trevligare ut med glas i sidorna.
Välj aluminium som är helt underhållsfrit.
JÅJ
Glämde svara på fönster, välj så många som möjligt !
alla utom ett med termostatöppnare.
JÅJ
pisanggoreng
19-02-2005, 19:41
Nu finns
Florums hemsida upp igen!
solkatten
08-03-2005, 06:52
Vad jag har förstått ska man välja ett växthus större än man tänkt, för "alla" säger att växthuset är för litet när man väl har kommit igång med odlandet.
Jag föreslår absolut att Du väljer fler vädringsfönster. Själv har jag ett växthus med glas på ca 15 m2. De 6 vädringsfönstren är inte för många.
Kolla in Serralux, titta på ThomasJ's bilder. Jag tror att det är ett bättre växthus än Euro Serre. Fundera även på om du ska ha det med förhöjd sidohöjd, mitt är höjt 20cm det gör en stor skillnad tycker jag. Köp inte bara efter katalog utan titta på det i verkligheten. Jag hade tittat ut ett men när jag såg det på mässan så var det inte alls som jag hade tänkt mig utan det blev något helt annat.
CITAT (fiffigafrun @ 14-02-2005, 21:05)
Jag har ett i vitmålat trä från Florum och jag är verkligen jättenöjd med detta så jag gör gärna lite reklam för dem. Gediget och bra konstruerat och faktiskt prisvärt för att vara i trä.
Det passar bra in i vår trädgård m trä o glas. Plast skulle jag själv aldrig välja bl a av att det är svårare att se in och se ut. Mitt vita är målat m linoljefärg som kritar när det är dags att måla om. Sen gör det väl inte så mkt om det blir lite "patina" på det heller.
Här finns lite bilder av mitt. Det finns fler här på forumet som har Florum-växthus också och jag tror de håller med mig.
Mitt växthusHåller med Fiffiga Frun, Florums växthus som jag oxå har 10 kvm.fungerar synnerligen utmärkt. Högt i tak= stor volym, höga sidor. Har faktiskt 7 vädringsfönster + ett manuellt. Samtidigt är ju huset dessutom så konstruerat att det finns vädringskanaler utmed bägge långsidorna= att tjejerna tänkt till under konstruktionsarbetet. Sedan är det ju också så att det går att sätta in ytterligare en inre glasruta om man vill. Funderar faktiskt på att göra så med långsidor och gavlar.
Sen till Telias märkliga kommentar att det ruttnar! Ja ja.
Har grannar som odlat sedan 30-talet behöver fortfarande inga stöttor.
http://www.tradeland.se/foretag/infostyle6...=998&usida=7438Vilken statistik bygger du dina kommentarer på?
Tack för alla tips !
Vad roligt att få se alla foton på era växthus! Skulle väldigt gärna köpt mig ett Florum träväxthus. Men Plånboken ville något annat!! Blev ett 12,1 kvm
stort Aluminiumväxthus med 10 mm isolerplast 2 enkel och 2 dubbelfönster
Kanske inte det vackraste alternativet men det mest praktiska för oss.
Så det ska bli jätteroligt att få upp det i vår.
Hälsar Jazza som bara väntar på att det ska bli väder för att gräva grunden.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.