mollys_matte
Jag har för vana att knipsa blad av St Paulor när helst jag får tillfälle och sedan driva upp småplantor hemma.
Nu har några av mina plantor blivit lite "större" så nu undrar jag, hur stora ska de vara för att de ska blomma? Och kan jag göra något för att befrämja blommningen?
Det kanske inte är blommningssäsong nu? Men det kunde ju ändå vara bra att veta om jag kan hjälpa dem på treven om de inte kommer igång själva?!
Sulawesii
Dom kan blomma mycket tidigt, ibland till och med innan dom lämnat moderbladet. Det är nog mer ljuset som är problemet. Här hemma blommar bara dom som står i ljusrörshyllorna, inte dom som står i fönstren.
Betty
Mina Saintpauliabebisar brukar blomma några månader efter att jag planterat om dem till egna krukor. De har ingen speciell blomningssäsong, får de bara tillräckligt med ljus och lite näring då och då så blommar de när som helst under året. Jag hade en som blommade kring jul.
mollys_matte
Mina får ju massor med ljus, har några unde rlysrör och andra under växtlampa!
I somras så blommade en gammal en i fönstret, så där är det nog bra ljus på sommarn iallafall!
Då får jag bara hoppas att de vill blomma snart då...
Airamya
Mina Paulisar har aldrig varit speciellt glada, utom när jag var extremt trångbodd ett par år, då de fick stå ovanpå TVn som stod framför att fönster (ett mycket soligt sådant) då de blommade oavbrutet i över 2 år blink.gif Den typen av placering har jag inte lyckats skapa där jag bor nu tyvärr. De stod alltså en knapp meter in i rummet, framför ett fönster med massa sol. Så det verkar ju vara det idealiska (?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon