AgnesC
Har sått en del perenner varav 6-7 sorter grott hittills, bla tofsvivan jag skickade efter på odla.nu. Visste inte helt säkert om jag sått den, såg inte fröna! Den sticker nu upp, pyttesmå. Mina sådder står nu i ca 12-15 grader, med lysrör över. Jag har sått i "miniplastdrivhus" och har fortfarande locken på, luftar ibland. Nu skulle jag vilja ha lysrören ännu närmare lådan, men i så fall måste ju locken bort, törs man det? Speciellt tofsvivan som är så ynklig, klarar de det? När tar ni bort plast eller lock?
kiki
Jag brukar ha locken på tills jag blir så illarns tvungen att ta den dem för att växterna blir större. Fast det är mest för att skydda dem från vår kisseklant.
Lena i Torslanda
Jag brukar ha sådderna täckta med plast så länge som möjligt. Jag är så rädd att jorden ska torka för mkt och när det som gror är så smått som Primulor mm så är ju risken ännu större. Jag tar inte bort täckninge förrän plantorna fått ett riktigt bladpar.
Hur nära hade du tänkt ha lysröret? Om du måste ta bort locket så verkar det som att det blir alldeles för nära eller är det ett ovanligt högt lock?
kerstin z5-6
jag plockar bort succesivt efter det att alla grott
AgnesC
Jag tänkte sätta lysrören 10-15 cm över, kanske för nära?
kerstin z5-6
Nej det är rätt avstånd
TeliaNet
inget lock på när man belyser.
kerstin z5-6
Jo det har man visst !!
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2005, 14:49)
Jo det har man visst !!

har du ja.

men när ljuset faller på bladen börjar klorofyllsyntesen: co2 -> växten -> o2 som är rent syre.
syre är surt och det tycker inte växten om.
bränner man svavel så bildas svavelsyra när det träffar på syret.
Ina
CITAT (TeliaNet @ 15-02-2005, 15:49)
Jo det har man visst !!

har du ja.

men när ljuset faller på bladen börjar klorofyllsyntesen: co2 -> växten -> o2 som är rent syre.

Nä - syre och syra är två vitt skilda ting TeliaNet!!

Syre är ett gasformigt grundämne - O2 - och syra är ett populärnamn på ett antal olika ämnen med en benägenhet att avge vätejoner som ger sur reaktion = lågt ph-värde.

När man bränner svavel bildas svaveldioxid,SO2 , som vid kontakt med vatten, H2O, bildar svavelsyrlighet, H2SO3, som är svagt surt. Om man låter SO3, svaveltrioxid, regera med vatten får man svavelsyra, men detta är inte nåt som sker under normala förhållanden.
Lady Hamilton
CITAT (Ina @ 15-02-2005, 16:09)
Jo det har man visst !!

har du ja.

ohmy.gif Nu ger jag mig in i hetluften!

sleep.gif Jag belyser mina sådder med lysrör men placerar det på "lämligt" avstånd. Det innebär ca 25-100 cm.
Men jag kör växtbelysningar med reflektorer o de är på 2x36w o 2x58w, det funkar väldit bra i fjol. Rekomendationenerna i katalogen är ca 40 cm

Så jag tror nog att vi kan göra lite som det "passar" oss. Beroende på hur behovet är att belysa övriga växter som vi har

rolleyes.gif rolleyes.gif
TeliaNet
Jo det har man visst !!

har du ja.

Syre är ett gasformigt grundämne - O2 - och syra är ett populärnamn på ett antal olika ämnen med en benägenhet att avge vätejoner som ger sur reaktion = lågt ph-värde.

När man bränner svavel bildas svaveldioxid,SO2 , som vid kontakt med vatten, H2O, bildar svavelsyrlighet, H2SO3, som är svagt surt. Om man låter SO3, svaveltrioxid, regera med vatten får man svavelsyra, men detta är inte nåt som sker under normala förhållanden.

ja, och den blöta jorden blir sur om det nu finns annat ämne att reagera med.

växten måste ha kodioxid för att bygga sig själv.
Ina
CITAT (TeliaNet @ 15-02-2005, 16:28)
Jo det har man visst !!

har du ja.

ja, och den blöta jorden blir sur om det nu finns annat ämne att reagera med.

växten måste ha kodioxid för att bygga sig själv.

Men var kommer svavlet ifrån????? blink.gif Bränner du svavel där du har dina frösådder?
... och att växter vid fotosyntesen behöver CO2 är väl inte nåt som har med diskussionen att göra?
TeliaNet
nej men om något annat ämne reagerar med syret så blir det ofta surt.
men men de kan inte bygga sig själva när co2 är utbytt till 02, då finns ju inget att ta av.

sen gillar inte växter för stark syrekoncentration.
Ina
Inga organismer, inte ens syreberoende, gillar för stark koncentration av syre - så långt är jag med. Och att CO2-halten ska ligga på rätt nivå har jag inte heller några problem med...

Men det är fortfarande inte syret som gör att det blir surt! Det är vätejoner som ger sur reaktion!
TeliaNet
jo det med vätejonerna vet jag om då jag har gjort experiment med det, men syret får det att reagera så bet blir surt tillsammans med vätet.
Ina
Hur då? Formel?
TeliaNet
den kemiska foreln kommer jag inte ihåg då det va 2 resp 4 år sedan.
borde ju komma ihåg då jag glort experimenten på kemi i 7-9 och naturkunskap på gymnasiet.
Ina
Oki... smile.gif
Jag läste kemi och biokemi på universitetet men jag kommer inte heller ihåg alla formler, långt ifrån. Men jag känner inte alls igen det här med att syre skulle göra saker sura så jag blev nyfiken... hittar du formlerna får du gärna hojta till!
Ina
CITAT (TeliaNet @ 15-02-2005, 17:13)

Det där kan jag redan - det var ditt sura syre jag var nyfken på... wink.gif
TeliaNet
står det inte att syret gör det surt?

s.k. surt regn beror väl på svavel förbränningen som uppe i himlen blir surt när det träffar syret och vattnet?
TeliaNet
kollade lite gammal kunskap och får se att syre gör saker sura tillsammans med vatten.
kerstin z5-6
HALLLÅÅÅÅÅÅ:) man HAR lock tills de grott -i de fall fröet är ljusgroende(inte alls alla ) så har det mindre betydelse med ljusstyrkan o MER med luftfuktighet -Lock på-inga groddar uppe än -lock av -de flesta groddar uppe ..
OOOkeyy ???? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
TeliaNet
javisst
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-02-2005, 19:50)
HALLLÅÅÅÅÅÅ:) man HAR lock tills de grott -i de fall fröet är ljusgroende(inte alls alla ) så har det mindre betydelse med ljusstyrkan o MER med luftfuktighet -Lock på-inga groddar uppe än -lock av -de flesta groddar uppe ..
OOOkeyy ???? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
Vad räknas som grott då? När det kommit upp gröna pinnar med två blad på eller hur stora ska plantorna vara??? tongue.gif
kerstin z5-6
Det beror mer på hur många groddar man vill ha .. men fler än två -så många som möjligt .. Vissa sorter gror så oregelbundet att man kan skola ut den första när den sista gror -men det tillhör ovanligheterna smile.gif
jåj
Naturligtvis skall växterna ha ljus så fort de kommer ovanför jorden.
Allt annat är meningslöst att prov så vida du inte odlar groddar för att äta.

Använd billigast tänkbara lysrör av kallljus typ bäst enligt test på högskolan i Lund!

Täckning av såden brukar jag ta av så snart de mesta av frörena grot.
upplever att plantorna blir mer kompakta då, täckningen minskar ljuset lite granna.
Avståndet mellan lysrören och plantorna 5 - 15 cm
Om du sticklingförökar så ta av täckningen när det finns rötter på växten, lätt att se om du förökar i torvbriketter.

JÅJ
p.s.
Täckningen skall alltid ha lite lufthål.
TeliaNet
CITAT (jåj @ 16-02-2005, 22:41)
Naturligtvis skall växterna ha ljus så fort de kommer ovanför jorden.
Allt annat är meningslöst att prov så vida du inte odlar groddar för att äta.

Använd billigast tänkbara lysrör av kallljus typ bäst enligt test på högskolan i Lund!

Täckning av såden brukar jag ta av så snart de mesta av frörena grot.
upplever att plantorna blir mer kompakta då, täckningen minskar ljuset lite granna.
Avståndet mellan lysrören och plantorna 5 - 15 cm
Om du sticklingförökar så ta av täckningen när det finns rötter på växten, lätt att se om du förökar i torvbriketter.

JÅJ
p.s.
Täckningen skall alltid ha lite lufthål.

kallt ljus eller varmt ljus spelar ingen roll, det är bara en uppskattning av vad ögat ser.

vad som är bäst skiljer sig från rör till rör. TLD 840 är ett s.k kallvitt standardrör.

fluora 77 är ett växtrör, men inte kostar det mer, men är i ganska otäckt att för det ställer om ögon att bara se grönt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon