Orchid
Garderobsblomman min stod i vardagsrummet, på en ganska mörk plats.
Torkade ut ganska rejält mellan vattningarna, och nu så har den nästan tappat alla blad.

Ville den inte torka ut så pass mkt?
pejori
svårt att svara på.
hur ofta vattnade du?
hur stor kruka har den? hur mörkt är det?
ju mörkare det är, ju mindre vatten ska den ha.
tappade den dom små bladen eller hela bladstängeln?
om det var småbladen, kolla så den inte har ohyra.
om det var hela bladstängeln så kan det vara för mycket vatten.
Orchid
Hmm, oj!

Jag kanske vattnade med 2-3 veckors mellanrum. Stor kruka, mörkt i ett hörn där ingen solljus når. Och, först tappade den bladen senare så tappade den hela bladstängeln. Som tur är var det två bladstänglar så ena är kvar, och på den finns det en del blad kvar längst upp.

Hmm, fast detta blir jag inte klok på.. du säger

"om det var hela bladstängeln så kan det vara för mycket vatten." men jag är nästan säker på att det inte var för mkt vatten.

Aja, jag hoppas på att kunna rädda den nu. Men, jag vet inte riktigt hur jag ska vattna den för att inte samma sak ska hända igen.
För, mörkt kan den stå inte sant? Och, då behöver jag bara vattna så mkt som den vill ha.
pejori
nä...den kan inte stå för mörkt...
då blir det inne i garderoben....
om det var för mycket vatten så är stängeln lite kletig längst ner när du drar bort den.

ge den inget vatten på en månad ungf.
ge den sedan ett glas (modell större) vatten så nära bladen som möjligt.
vänta i fjorton dar och ge den igen.
då borde den snart sätta nya blad..

kolla så den inte har odjur på sig!!!!
Orchid
Hmm.. men hur ska jag vattna så nära bladen som möjligt? Bladen sitter ju högst upp på blomstängeln?
pejori
så nära bladstängeln som möjligt.... wub.gif
nere vid stängels fäste wink.gif
Orchid
Toppen! Du är en ängel utan vingar pejori =))))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon