Full version: Orchideproblem
Orchid
Jag har varit lite nonchalant mot mina orkideer ett tag, och de började nästan torka ut helt o hållet. Nu har jag skärpt mig, men undrar om de inte redan är för sent? Eller går det att rädda dem? Komposten ser torr ut även fast jag vattnat, är det dags att byta? Eller måste jag vänta till våren?

Phalaenopsis, venussko och en cambria rör det sig om.

Snälla hjälp! sad.gif
pejori
ingen fara du kan plantera om dom nu wub.gif wub.gif
passa på och kolla rötterna, så ser du omplantan mår bra wub.gif
kristerh
visst kan du byta kompost, Jag brukar byta året runt om det är någon som behöver bytas på wink.gif cambria kan jag inte så mycket om, men de övriga är jag kompis med, venusskon vill ju inte ha det för torrt, hurr torrt har de haft det? de visar inga tecken på att dö?
Är du säker på att det är en cambria du har? tycker de de där lapparna som sitter i när man köper dem inte stämmer, de flesta som inte är phalaenopsis verkar heta just cambria i blomsterhandeln. wink.gif
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 15-02-2005, 11:20)
tycker de de där lapparna som sitter i när man köper dem inte stämmer, de flesta som inte är phalaenopsis verkar heta just cambria i blomsterhandeln. wink.gif
krister

va!!! rolleyes.gif rolleyes.gif
mina heter alltid oncidium om det inte är phalissar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Orchid
Egentligen visar dem ju inget tecken på att dö, förutom venusskon.. en del av bladen vissnade och den ser jättesunkig ut.
Sen så har jag alltid trott på lapparna som står på orchidérna när man köper dem och där stod det att det var en cambria men sen vet jag inte.
Jag har en bild i fotoalbumet, men det är en närbild så jag vet inte hur mkt den säger dig. Vadå brukar det stå fel?

Toppen, så jag kan plantera om dem. Jag har köpt Premium Orchidéjord, och vad jag har förstått är den färdigblandad, det är inget mer jag behöver röra ner där i väl?

Fjuh, nu är jag lite glad igen =)
Orchid
PS: glömde säga kristerh, två av phalaenopsisarna får nya blad iaf.. det är väl ett bra tecken?
pejori
ja.. tyvärr kan dom märka fel...
har köpt miltonia, som visat sig vara en miltassia istället. smile.gif smile.gif
den komposten behöver du inte blanda i mått mera.
möjligen att du har lite mer vitmossa till venusskon. smile.gif
det är bra att det kommer nya blad...det tyder på att den är frisk och mår bra.
kristerh
CITAT (Orchid @ 15-02-2005, 11:53)
PS: glönde säga kristerh, två av phalaenopsisarna får nya blad iaf.. det är väl ett bra tecken?

Jo det är som pejori skriver att de förmodligen mår bra, de klarar oftast torka bättre än övervattning, kolla rötterna om de ser saftiga o fina ut är det inga problem.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon