amaira
Ja, varför "envisas" jag med att vilja "vara här". *Funderar*

En trädgårdssajt. Men det är inte ofta jag diskuterar "trädgård".

Och nu när forumet är uppdelat i två delar - så hamnar jag i den delen som är utanför själva trädgården.
"Vill inte" vara nån annan stans, bara sådär som jag "känner".
Det blir jobbigt då, om jag ska börja zappa mellan olika kanaler.

(OBS nu pratar jag ENBART för mig själv, för jag har en lite specifik koncentrationsproblematik, som jag inte orkar gå in på här och nu.)

Trädgård... Vad innebär det för mig? *tänker*

Jag har en trädgård med staket runt om.

Men staketet är inte där för att "avgränsa" något, varken inom den delen av trädgården, eller inom mig själv. Det finns där för att skydda vissa av mina växter från rådjurens glupande finsmakeri.

Och för att skydda vissa småfåglefamiljer mot grannskapets kattarmada.

Trädgården är inte något jag "styr" , men definitivt något jag "påverkar".
Min trädgård har inte klara gränser.
Utanför rådjursstaketet finns resterna av den gamla trädgården, den som anlades runt förra sekelskiftet nån gång.

Runt omkring den gamla trädgården finns den gamla gården, och den gamla hagen och de gamla markerna och den gamla kulturen, och inte minst naturen.

Naturen och kulturen fortsätter utanför mina ägor, genomsyrar den gamla byn med anor från järnåldern, och innesluter hela Mälaröarna med dess fantastiska kulturhistoria wub.gif .

Av allt detta, är jag en del.

Av allt detta, är min trädgård en del. Ja, även den delen som har staket runt omkring sig, mot sniffande rådjursnosar som döljer små malande rådjurständer wub.gif .

Rådjuren är så oerhört vackra och gracila djur, att jag inte vill slösa bort lyckan och glädjen över dem, genom att producera magsyra för att de har små malande finsmakartänder... rolleyes.gif .

Trädgårdsintresserad ... Är jag?
Jag vet inte.

Med definitionen "Du har rätt att ha vilken trädgård du vill bara du njuter av den" - så ÄR jag trädgårdsintresserad.

Det är bara det, att jag också, och i lika hög grad, är djupt naturintresserad. Och att "trädgård" för mig, även innesluter allt som hör därtill, dvs växter, djur, spindlar, skalbaggar, fjärilar, insekter, luft, vatten, himmel, moln, träd, osv.

Min trädgård är helt enkelt ett stycke speciell NATUR som kan finnas där, därför att jag skyddar en viss del av naturen som är extra sårbar på olika vis.

Min trädgård är också en del konstgjord natur, som jag gjort för att njuta extra mycket av vissa "rum av blommor och grönt" till exempel.

En del rosor jag har, skulle ju aldrig kommit hit av sig själva om inte jag inbjudit dem.

Andra rosor, blommor och växter har funnits här i ett eller ett par sekel redan innan jag föddes - en gång odlade här, sedan förvildade och undanträngda.
Tills jag kom och gav dem en plats i rampljuset igen.
Trots en okuvlig livskraft, är de tacksamma för hjälpen.

Trädgård ...

Ja, visst är det nåt speciellt därinne, där blomningen är överdådig, i denna blandning av gammalt och nytt.

Jag tror bestämt att mitt lilla inlägg om ifall jag nu hör hemma på ett trädgårdsforum eller inte - håller på att spåra ur till ett "trädgårdsinlägg" huh.gif .

Men jag vill i alla fall ha det på småpratsavdelninge, för jag vill inte känna mig innestängd - jag vill kunna flyga fritt in och ut ur allt vad trädgårdar heter!!

Ja, där har jag det!

Trädgård, det är FRIHET för mig!!!

Trädgård, det är något som INNESLUTER, inte "utesluter".
Det "innesluter" HELA mig.

Trädgård, är bara en del av hela mitt stora och djupa naturintresse, som innesluter naturen i alla dess former med alla dess djur och växter, ja även ogräs.

Trädgård, är bara en del av ... skogen, ängen, hagen, vildlivet, kulturhistorien, konsten, dikt, fantasi, upplevelser, magi, livsglädje, frihet, sopor, återanvändande, berättandet, böcker, läsning, skrivande, fotograferande, datorn, hemsidor, mina älskade kära, ja allt som är JAG!!!

Jag kan bara inte plocka "trädgård" ur sitt sammanhang, ur MITT sammanhang.

Jag vill inte *trutar tjurigt med munnen*

Jag menar inte att något annat skulle vara "fel" på något vis, bara vad som känns rätt för mig.

Och så hänger jag envist kvar här, på trädgårdsforumet wub.gif .
Fast i "småprat".
Varför då?

Jaa, för även om jag inte kan utesluta min yttre trädgård från min egen inre, så är ju även själva TRÄDGÅRDEN en del av allt, och jag vill inte för allt i världen var utan den!!!

Då haltar ju resten av mig...

Vad var det jag ville säga egentligen??

Det vet jag inte längre.

Jag ville nog bara prata... rolleyes.gif wub.gif .

Ett tillfälligt album i mitt album (ähum? jo det blev rätt) får avsluta min lilla tankestund.

Titta här om du vill.

Hur upplever Du din trädgård, eller "trädgård" över huvud taget? Vad är just Din relation till det som växer och blommar, flyger och knaprar och gnager och doftar och stinker och osar och smyger och busar och smiter och... ja, och allt det där som inkluderar trädgård - inklusive det här forumet rolleyes.gif ... ??
adrian
Får man skriva så här långa inlägg?
tongue.gif

Vad mysigt det var att se bilden på det röda huset och det gröna gräset.. wub.gif

VAR ÄR VÅREN????!!!
Airamya
Åh, jösses, Amaira... Du tar andan ur mig! Visst tusan är det en trädgård du har!!! Och en helt fantastisk sådan wub.gif
Det finns väl inga regler för hur en trädgård 'ska' se ut? Men om det fanns det, så skulle jag vilja att de reglerna var som din trädgård - vilda, älskade, älskande, vackra.
(Missförstå mig nu inte någon, jag vill inte ha några regler...)

Min dröm är att en vacker dag ha en trädgård som din. Jag har långt dit och kan bara hoppas på att nå fram någorlunda såsmåningom.

*bugar*
Betty
Man får skriva myyyycket längre inlägg än så där, ända upp till 102 400 tecken faktiskt!!! ohmy.gif
Gillar alla bilder på rosorna. wub.gif
Våren ja... den ligger väl och trycker nånstans längre ner i Europa, här uppe hos mig får vi lov att vänta ett par månader till. huh.gif
renate
Din trädgård är underbart vacker,det finns inga reglar hur en trädgård sk ser ut.Det får var och en bestämmer själv,man ska trivas och njuta av sin trädgård.Jag älskar min trädgård,där allt möjligt får plats och husrum.Det vilda såväl lite mera tuktat.De flersta djur är välkommen,nja rådjuren får gärna låter blir att äter upp mina växter (Rosor).Jag tycker mycket om gammaldags Rosor,det har blivit en del under årens lopp.Maxima är beställt.Jag njuter av min trädgård,om den är vackert får andra avgöra,jag trivs i den och mår bra av den.
Jag tycker med att det är lite syn att vi har två "småprat" nu.Är nästan bara här nu på vintern,tros att jag är trädgårdsintresserat.
Obs!Det finns väl inga regler hur långt ett inlägg får vara,ja kanske inte 30 sidor. rolleyes.gif wub.gif tongue.gif
amaira
wub.gif wub.gif
Fialotta
Tack Amaira ! ett underbart inlägg...så skönt att få
läsa mellan snöskottningen...känns låångt till våren plötsligt unsure.gif wub.gif
pejori
ha...din trädgård är jättefin!! smile.gif smile.gif
du frågar vad du gör här? wub.gif
du är här för att det är ett så jättetrevligt forum , där allt diskuteras mer eller mindre vållsamt wink.gif wink.gif
samt att det är beroendeframkallande att vara här rolleyes.gif rolleyes.gif
du är helt enkelt en odla-missbrukare som resten av oss. laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
mulle
Amaira... jag har vandrat omkring i din underbara trädgård, suttit under klarbärsträdet, låtit ögonen tåras av njutning och lyssnat på alla bin och humlor!
Trädgård är för mig det samma som sinnenas njutning - därför tycker jag att din är så fin!
Mulle
amaira
CITAT (pejori @ 15-02-2005, 12:24)
du är helt enkelt en odla-missbrukare som resten av oss. laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif

Var det så enkelt ... Å här skrev jag sida upp och sida ner ... utan att komma till något resultat. laugh.gif laugh.gif

Kram alla medmissbrukare och sinnesnjutare wub.gif .
Tirre
Fantastisk text, fantastisk trädgård och otroligt vackra bilder!
Djupt imponerad bugar och niger jag allra ödmjukast - du är en konstnär Amaira!
wub.gif
// Tirre
Inga från Närke
Jag är nog den som inte är 100% utan bara 50% odla-missbrukare på detta forum tror jag. Så därför håller jag mig till småprat allmänt.
Man får lite mindervärdigkomplex ibland när man ser era bilder och hör om era odlingar.
Har mycket gräsyta och inte så mycket blommor men det lilla jag har är mig kärt. Intresset är nog bara dessa 50% för jag sätter mera värde på att sitta på altanen och njuta av den ledig tid man har efter arbetet, utan att jobba ihjäl sig i trädgården efteråt och på helgerna.
I år blir det nog ännu mindre eftersom vi inte orkar så mycket, ska försöka plantera lite mera perenner än vad jag har så blir det lättare.
Men det är roligt att diskutera med er ändå ibland och läsa allas inlägg. Gör det lika gärna som att läsa en bok.
Skulle man spara alla inlägg med tips blev det till en bok med många sidor, det är ingen som har tänkt i dessa banor att samla allt och trycka upp det i en bok?

Amaira - Det är så roligt att läsa dina inlägg stora eller små. Din trädgård är som alla skriver underbar.
Renate - Även dina inlägg och bilder uppskattar jag mycket.

Ni andra skall också ha stort TACK för alla underbara bilder i era album.

Till er alla så vore det kul om ni angav var ni bor (skulle ni inte kunna i era signaturer i inläggen få med det) och vad blommor m.m. heter på vanlig svenska saknas det ibland under bilderna.
Nu har jag skrivit av mig lite. TACK för det.
PS! Var besikta bilen idag gick igenom utan anmärkning. DS
pejori
CITAT (Inga från Närke @ 15-02-2005, 14:56)

grattis..
det är oftast en bedrift att klara rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Instämmer i vad som sagts...jättefina bilder...fin trädgård och duktig berättare. wub.gif
en del bilder påminner om min barndoms somrar...blommande ängar wub.gif
Inger GMT
Amaira, din text är ren njutning att läsa.
Det känns som om jag upplever sommarens , trädgårdens dofter, ljud och synintryck.Vackra bilder har du med.
Trädgården ska vara just så . En glädje till för den som har den. Vår trädgård är till för oss, innehåller sådant som gör oss glada.
Att sen andra trivs där är ju bara roligt.
Hälsn Inger
Kathy
Jag säger bara..........åhh..........
....tänk..........om man hade tillgång till en sån trädgård...vilken oas. wub.gif wub.gif wub.gif
renate
CITAT (Inga från Närke @ 15-02-2005, 14:56)
Jag är nog den som inte är 100% utan bara 50% odla-missbrukare på detta forum tror jag. Så därför håller jag mig till småprat allmänt.
Man får lite mindervärdigkomplex ibland när man ser era bilder och hör om era odlingar.
Har mycket gräsyta och inte så mycket blommor men det lilla jag har är mig kärt. Intresset är nog bara dessa 50% för jag sätter mera värde på att sitta på altanen och njuta av den ledig tid man har efter arbetet, utan att jobba ihjäl sig i trädgården efteråt och på helgerna.
I år blir det nog ännu mindre eftersom vi inte orkar så mycket, ska försöka plantera lite mera perenner än vad jag har så blir det lättare.
Men det är roligt att diskutera med er ändå ibland och läsa allas inlägg. Gör det lika gärna som att läsa en bok.
Skulle man spara alla inlägg med tips blev det till en bok med många sidor, det är ingen som har tänkt i dessa banor att samla allt och trycka upp det i en bok?

Amaira - Det är så roligt att läsa dina inlägg stora eller små. Din trädgård är som alla skriver underbar.
Renate - Även dina inlägg och bilder uppskattar jag mycket.

Ni andra skall också ha stort TACK för alla underbara bilder i era album.

Till er alla så vore det kul om ni angav var ni bor (skulle ni inte kunna i era signaturer i inläggen få med det) och vad blommor m.m. heter på vanlig svenska saknas det ibland under bilderna.
Nu har jag skrivit av mig lite. TACK för det.

Även jag vill tacka och buga för uppmuntran.Tack Inga.
Grattis att bilen gick igenom,då faller väl en stenfrån hjärtat.nu ska jag lägger in dagens bild,som ännu ligger i kameran. tongue.gif rolleyes.gif
Tesa
Du har verkligen en alldeles underbar plats på jorden Amaira....med historia....och lagom tillbakahållen natur i din trädgård.......

Det är nog det jag har svårt för i min trädgård...att inte ta hänsyn till historien och naturen.......
Jag har en gammal landsväg som går rakt igenom...den är knappt skönjbar men jag kan ändå inte förmå mig att anlägga något där...snarare framhäver jag den...
Och staketet har står där det alltid stått sen det var doftande färskt virke...nu är det grånat och murket och faller sönder men jag kan inte förmå mig att byta ut det...eller ens måla om det...
Och mina träd som nästan är döda äger sin skönhet och mossan på berget där jag skulle kunna ha ett stenparti...det går ju inte riktigt att våldföra sig på den...
Som tur är har jag gott om mark och mycket gräsmatta som där jag kan plantera mina växter....för det är mest växter jag har...inte rabatter.... det är bara en biprodukt av att jag förälskar mig i ett växtnamn...eller historien runt en växt....men ibland så förälskar jag mig även i själva växten....
Vet inte om jag är så trädgårdsintresserad då egentligen...kanske är jag bara växtintresserad...
Snöflinga
Instämmer till fullo med Tirre och inger GMT sleep.gif Det var som att halka in på ett bananskal in i en läsupplevelse, hälften dikt, hälften prosa....
Jag skrev ut ditt inlägg, för det vill jag läsa fler gånger.....

Har du aldrig funderat på att skriva ner dina tankar om naturen runt dig
och ge ut det i en bok, tror på dej........... jag kan illustrera den rolleyes.gif
Kram
Kattgräs
Fortsätt skriv, fortsätt visa din fina trädgård! wub.gif wub.gif wub.gif
amaira
Oj *blir stum* huh.gif
Vet inte vad jag ska säga, tappade orden.

Så det blir bara wub.gif wub.gif wub.gif tills vidare.

wub.gif wub.gif
Snöflinga
Jobba på rolleyes.gif
anna_rispan
Vad roligt att du kunde rädda den vita rosen. !! smile.gif
amaira
CITAT (Snöflinga @ 16-02-2005, 00:05)
Instämmer till fullo med Tirre och inger GMT sleep.gif Det var som att halka in på ett bananskal in i en läsupplevelse, hälften dikt, hälften prosa....
Jag skrev ut ditt inlägg, för det vill jag läsa fler gånger.....

Har du aldrig funderat på att skriva ner dina tankar om naturen runt dig
och ge ut det i en bok, tror på dej........... jag kan illustrera den rolleyes.gif
Kram

*Har återfått orden* laugh.gif

Tack för allt beröm jag fått. *blir så glad*

Ge ut en bok ... det är en dröm, tack för att du tror på mig Snöflinga wub.gif .
Men jag vet faktiskt inte hur det skulle gå till...

Till att börja med skulle jag ju behöva samla ihop så mycket "bra skriverier" så det räckte till en bok, och det vet jag inte om min "kapacitet" räcker för.

Jag älskar att skriva!! Rätt som det är börjar jag "brinna" och då rinner det ur pennan, utan min medverkan.
Motsatt, så är det tvärstopp i pennan, när jag inte brinner.

Skriver jag ändå, så händer det alltför ofta att man får leta länge efter något mer krystat sleep.gif .

Jag älskar också att fota, och kombinationen text, bild. Alltså: älskar att illustrera min text själv, med egna fotografier.

Älskar gränsmarkerna mellan olika aspekter av verkligheter och brytningspunkter.

Håller på att lära mig hemsidor, med brinnande intresse. Ska bli så himla roligt att få påbörja dem!!! Spännande värre!!!!!

Du vet hur jag skriver Snöflinga, men jag vet ingenting om hur du illustrerar. *mycket nyfiken*

Tusen tusen tack för ditt erbjudande *mycket smickrad* och för din tro och dina vänliga och uppmuntrande ord wub.gif wub.gif
Agger
Amaira!

Kikade in i ditt album. JÄTTEfina bilder.

Mistlarna var jättehäftiga, så stora dom blir.

Din trädgård blir man ju bara LITE avundsjuk på, jag har ju ingen...ännu.
Inger GMT
Amaira, funderar du på hemsida så gör det.
Jag har precis som du stor skrivlust och ville länge ha en hemsida. Började för flera år sedan men då blev det inget.
Så i höstas fick jag ihop en om Yatzy vår Welsh och det var så roligt att nästa om trädgården kom till för en månad sedan.
Hade jag vetat hur roligt det är att ha egen hemsida som forum för mina tankar hade jag gjort det för länge sedan.
Dessutom får man via hemsidan kontakt med så många trevliga människor, nya vänner.
Amaira du kan både skriva bra och fotografera bra så jag hoppas att du gör en hemsida
Lycka till, Inger
Welshkommen till Yatzy
GMT trädgård
*solis*
Underbart skrivet Amaira och underbara bilder wub.gif

För min del är H E L A Moder Jorden en magnifik underbar ljuvlig trädgård wub.gif

Bara att gå utanför mitt hem så innsluts jag av denna underbara trädgård:solen välkomnar mig med sina ljuvliga strålar,
snöflingorna kastar sig över mig och säger H E E E J på dig tanten:vi gillar dig biggrin.gif

Alla träden sänder signaler av kärlek,när jag går förbi med mina fyrbenta vänner wub.gif

Fåglarna sjunger som bara den när vi går förbi biggrin.gif

Min tacksamhet för allt detta känner inga som helst gränser och jag känner mig oerhört rik och privilegierad wub.gif

Moder Jordens trädgård är sannerligen full av mirakel överallt, bara man är villig att se och uppleva wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon