En trädgårdssajt. Men det är inte ofta jag diskuterar "trädgård".
Och nu när forumet är uppdelat i två delar - så hamnar jag i den delen som är utanför själva trädgården.
"Vill inte" vara nån annan stans, bara sådär som jag "känner".
Det blir jobbigt då, om jag ska börja zappa mellan olika kanaler.
(OBS nu pratar jag ENBART för mig själv, för jag har en lite specifik koncentrationsproblematik, som jag inte orkar gå in på här och nu.)
Trädgård... Vad innebär det för mig? *tänker*
Jag har en trädgård med staket runt om.
Men staketet är inte där för att "avgränsa" något, varken inom den delen av trädgården, eller inom mig själv. Det finns där för att skydda vissa av mina växter från rådjurens glupande finsmakeri.
Och för att skydda vissa småfåglefamiljer mot grannskapets kattarmada.
Trädgården är inte något jag "styr" , men definitivt något jag "påverkar".
Min trädgård har inte klara gränser.
Utanför rådjursstaketet finns resterna av den gamla trädgården, den som anlades runt förra sekelskiftet nån gång.
Runt omkring den gamla trädgården finns den gamla gården, och den gamla hagen och de gamla markerna och den gamla kulturen, och inte minst naturen.
Naturen och kulturen fortsätter utanför mina ägor, genomsyrar den gamla byn med anor från järnåldern, och innesluter hela Mälaröarna med dess fantastiska kulturhistoria

Av allt detta, är jag en del.
Av allt detta, är min trädgård en del. Ja, även den delen som har staket runt omkring sig, mot sniffande rådjursnosar som döljer små malande rådjurständer

Rådjuren är så oerhört vackra och gracila djur, att jag inte vill slösa bort lyckan och glädjen över dem, genom att producera magsyra för att de har små malande finsmakartänder...

Trädgårdsintresserad ... Är jag?
Jag vet inte.
Med definitionen "Du har rätt att ha vilken trädgård du vill bara du njuter av den" - så ÄR jag trädgårdsintresserad.
Det är bara det, att jag också, och i lika hög grad, är djupt naturintresserad. Och att "trädgård" för mig, även innesluter allt som hör därtill, dvs växter, djur, spindlar, skalbaggar, fjärilar, insekter, luft, vatten, himmel, moln, träd, osv.
Min trädgård är helt enkelt ett stycke speciell NATUR som kan finnas där, därför att jag skyddar en viss del av naturen som är extra sårbar på olika vis.
Min trädgård är också en del konstgjord natur, som jag gjort för att njuta extra mycket av vissa "rum av blommor och grönt" till exempel.
En del rosor jag har, skulle ju aldrig kommit hit av sig själva om inte jag inbjudit dem.
Andra rosor, blommor och växter har funnits här i ett eller ett par sekel redan innan jag föddes - en gång odlade här, sedan förvildade och undanträngda.
Tills jag kom och gav dem en plats i rampljuset igen.
Trots en okuvlig livskraft, är de tacksamma för hjälpen.
Trädgård ...
Ja, visst är det nåt speciellt därinne, där blomningen är överdådig, i denna blandning av gammalt och nytt.

Jag tror bestämt att mitt lilla inlägg om ifall jag nu hör hemma på ett trädgårdsforum eller inte - håller på att spåra ur till ett "trädgårdsinlägg"

Men jag vill i alla fall ha det på småpratsavdelninge, för jag vill inte känna mig innestängd - jag vill kunna flyga fritt in och ut ur allt vad trädgårdar heter!!
Ja, där har jag det!
Trädgård, det är FRIHET för mig!!!
Trädgård, det är något som INNESLUTER, inte "utesluter".
Det "innesluter" HELA mig.
Trädgård, är bara en del av hela mitt stora och djupa naturintresse, som innesluter naturen i alla dess former med alla dess djur och växter, ja även ogräs.
Trädgård, är bara en del av ... skogen, ängen, hagen, vildlivet, kulturhistorien, konsten, dikt, fantasi, upplevelser, magi, livsglädje, frihet, sopor, återanvändande, berättandet, böcker, läsning, skrivande, fotograferande, datorn, hemsidor, mina älskade kära, ja allt som är JAG!!!
Jag kan bara inte plocka "trädgård" ur sitt sammanhang, ur MITT sammanhang.
Jag vill inte *trutar tjurigt med munnen*
Jag menar inte att något annat skulle vara "fel" på något vis, bara vad som känns rätt för mig.
Och så hänger jag envist kvar här, på trädgårdsforumet

Fast i "småprat".
Varför då?
Jaa, för även om jag inte kan utesluta min yttre trädgård från min egen inre, så är ju även själva TRÄDGÅRDEN en del av allt, och jag vill inte för allt i världen var utan den!!!
Då haltar ju resten av mig...
Vad var det jag ville säga egentligen??
Det vet jag inte längre.
Jag ville nog bara prata...

Ett tillfälligt album i mitt album (ähum? jo det blev rätt) får avsluta min lilla tankestund.
Titta här om du vill.
Hur upplever Du din trädgård, eller "trädgård" över huvud taget? Vad är just Din relation till det som växer och blommar, flyger och knaprar och gnager och doftar och stinker och osar och smyger och busar och smiter och... ja, och allt det där som inkluderar trädgård - inklusive det här forumet