lurvig
Hej!

Tänkte dela med mig av mitt bästa hembygge hitentills och kanske hjälpa någon mer..

Jag köpte ett "partytält" på Jula, höjd 2,5 bredd 3.0 och längd 6.0 dvs 18kvm stort! det är tillverkat av vitlackerat stålrör.

Det kommer med ett tak av vit väv.

satte ihop det och gjöt 6 betong plintar (ett för varje ben) oxh skruvade fast benen i detta.

klippte upp "taket" och använde bitarna som mall. och skar ut armerad vit/genomskinlig presenning efter mallen och sydde ihop med björntråd på min symaskin. sydde sen fast långsidirna med kortsidan. dvs. 2 bitar 6x2.5 och 2 bitar 3x2.5. på en av de små bitarna skar jag upp en öppning, så man kommer in i huset..wink.gif.
sydde sedan ihop allt med tak biten och fick på så sätt ett "skal" som var lätt att trä över stommen. glöm inte att sy in 2 långa dragkjedjor i dörrdelen och i presännings kanterna så man kan stänga till!! öljetterade basen på presänningen, vid benen, så man kan fästa den vid benen, samt lite runt om, så man kan fästa den i jorden med tält spikar (förhindrar "fladdrande väggar" vid blåst. Om man vill, kan man fästa linor i hörnen på växthuset, som till tält, för extra stabilitet!

Mitt växthus fuingerade utmärkt! det växte som aldrig förr!

Vill man, är det lätt att ta ner på hösten eller som jag gjort, låtit det stå ute över vintern!! det funfgerar utmärkt med!!

Vad kostar då detta bygge??

Partytält: 595 Kr
Presänning: 700Kr
Dragkjedjor 50 Kr
----------------------------------------
Totalt: 1350 Kr

För det priset fick jag ett växthus, större än många man kan köpa, dvs 18 Kvm för relativt lite pengar, om man gämför med vad liknande färdig gjorda kostar.

Om någon har frågor kan ni ju alltid skriva!!
Kram
Lurvig
pisanggoreng
Inte så dumt! smile.gif

Har du några bilder?
lurvig
Bilder kommer så fort jag framkallat min film från i somras och skannat in dom, eller till jag kommer ut till mitt landställe och använder min nyinköpta digital kamera!! biggrin.gif
Caprice
Det låter spännade..!

Fortfarande inga bilder...? smile.gif

Caprice
gammelnalle
Låter mycket spännande. Gärna bilder!!

Vad är det för genomskinlig pressenning?
TÅL den vintern??
Är det enkelt att sy i plast , tar inte maskinen stryk av det.?(JAG kan överhuvudtaget inte sy.... men det finns ju bekanta som kan???)
smile.gif smile.gif

Lite mer om HUR du gjutit ner den.. och hur den klarade stormarna...

KUL MED sådana här ideer.
adrian
BILDER; BILDER!!!

VI VILL SEEEEE!!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
solkatten
CITAT
Dragkjedjor 50 Kr
----------------------------------------

Wow! det var billigt, var har du fått tag på så billiga dragkedjor?

Symaskinen tar inte stryk av att sy i plats, däremot kan ju nålen bli lite trubbig tongue.gif

Det svåraste skulle väl i så fall vara att mata fram eftersom plasten gärna "smetar" fast i metallen på symaskinen och pressarfoten. Men det finns teflon pressarfötter.
titti49zon6
Man kan också lägga silkespapper under då går det latt att sy plast och galon
f.d sömmerska biggrin.gif
Vitsippan
Är nyfiken på att se detta bygge!
Har själv köpt ett växthus på ca 6-7 kvm på 1600:- begagnat. Mycket fint och med hela glasrutor biggrin.gif
Gjort sockeln själv så det hela landade på 2000:-
mares
Funderar på att härma ditt bygge.
Skulle va skoj med lite bilder!!!! unsure.gif huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon