nilla
Fick idag ett brev där det står att fr.o.m nu upphör all latrinhämntning i Solna. Jag har frystoa med hämntning på kolonin och det har funkat jättebra.
Nån som har tips på hur man kan lösa det istället?
Vet att en del gräver ner det i jorden på hösten men det känns ju inte som en bra (eller laglig) lösning. Tänkte skaffa en mulltoa istället men ser att den billigaste kostar över 6000:- ... är det nån vits att börja en latrinkompost? Det blir ju inte mer än nån tunna på en sommar.

Tips mottages tacksamt,

Gunilla

Oj! Vid närmare eftertanke kanske det här skulle ha hamnat under Småprat - ej trädgård istället. Hoppas det går bra ändå.
Caprice
Det enklaste och billigaste för dej är att börja kompostera...
Finns färdig kompostbehållare att köpa ifrån bla Coop.

Tänk på att för att få kompostera latrin krävs anmälan till områdesnämnden för den kommundel där du bor.

Ett annat alternativ är att köpa en beg mulltoa...?
Du hittar en här för 1500:-...
Beg mulltoa

Caprice
nilla
Tack Caprice!

Kompostera blir nog det vettigaste, verkar som om mulltoan måste stå i uppvärmt hus. Har ju tack och lov lite tid på mej att fundera - än är det låångt kvar till sommarn, som det känns just nu i alla fall- med snödrivorna utanför.

Gunilla
Tesa
Man kansske inte får lov att ha vanliga hederliga utedass???...men annars är dom väldigt trevliga när det fläktar skönt om.....sommaren
amaira
CITAT (Tesa @ 15-02-2005, 22:11)
Man kansske inte får lov att ha vanliga hederliga utedass???..

...och med vanliga hederliga utedass ... försvinner "latrinet" av sig självt då? Kanske tomtarna hämtar, till sin egen trolltäppa. laugh.gif

Kanske menar du "gräva gropar" - men det är väl inte heller så trevligt med mänskliga gödselgropar (övertäckta eller ej) här och var på tomten.

Fast, visst fläktar det skönt om ... sommaren
laugh.gif laugh.gif laugh.gif !!

(Måste erkänna att jag var mycket nyfiken över var det fläktade biggrin.gif .

Nilla, med mitt sätt att se det, fuknar ditt inlägg utmärkt på "Trädgårdssmåprat"!

Det är ju en fråga om hur du ska göra för att få allt (även dig m.fl.) att funka i din trädgård/kolonitäppa.

Småprat är nog kanske mer till för sånt som det lätt blir tjafs om, för att det är så trädgårdsfrämmande. Bilbensin, lekar och amerikanska filmstjärnor t.ex. och annat fjärran från seriöst trädgårdsprat.

Håll dig här du, då får du nog bäst svar wub.gif .

Ett förslag, går det inte att alla som har kolonilott slår sig ihop om någon sorts toalett?
Det finns ju t.ex. inom olika företag som jobbar "ute i buschen".
Hur latrinet tas om hand, det vet jag inte. Inte heller hur dyrt det är.
Det var en "tanketråd" bara.

Eller om det finns någon lokal i närheten - affär eller något, som går med på att upplåta en toalett mot betalning.

För er alla alltså. En sorts "Kolonialisternas Nödförening" eller nått.
Gunvor Nilsson
Jag tycker att du skall kontakta kommunen och fråga hur dom tänkt sej att ni skall klara av att bli av med toa-avfallet! Dom måste ju förstå att det måste finnas toaletter på ett så välbesökt område som en koloni. I annat fall så kräv att kommunen ställer ut en Baja-Maja om dom inte kan hämta latrinet. T.o.m. ute i skärgården på öarna finns Baja-Major och vad jag förstår så töms de ibland!

/Gunvor
nilla
Jaa, jag gillar också gamla hederliga fläktande sittningar, men som Amaira påpekar så är det ju inte löst med själva latrinet så heller.
Det är nog ganska ovanligt med koloniområden utan gemensam toalösning - men förmodligen kommer det väl att bli nåt nu. Kommunal Bajamaja vore ju toppen!
En gemensam latrinkompost för 5-6 hus kunde ju också vara en lösning. Får väl höra vad styrelsen säger om saken.

Har frystoa så i värsta fall får jag väl frakta hem det veckovis- tina upp och spola ner blink.gif unsure.gif ... kanske inte vid närmare eftertanke - vad skulle medresenärerna på tunnelbanan tycka om det?

Tack ska ni ha för tipsen!
adrian
CITAT (nilla @ 16-02-2005, 12:39)
Jaa, jag gillar också gamla hederliga fläktande sittningar, men som Amaira påpekar så är det ju inte löst med själva latrinet så heller.
Det är nog ganska ovanligt med koloniområden utan gemensam toalösning - men förmodligen kommer det väl  att bli nåt nu. Kommunal Bajamaja vore ju toppen!
En gemensam latrinkompost för 5-6 hus kunde ju också vara en lösning.  Får väl höra vad styrelsen säger om saken.

Har frystoa så i värsta fall får jag väl frakta hem det veckovis- tina upp och spola ner  :blink:  :unsure:  ... kanske inte vid närmare eftertanke - vad skulle medresenärerna på tunnelbanan tycka om det?

Tack ska ni ha för tipsen!

Va??
Finns det "frystoa"??
Då behövs ju inga valiga frysklabbar längre...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
nilla
CITAT
Va??
Finns det "frystoa"??
Då behövs ju inga valiga frysklabbar längre...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

tongue.gif

Jag kanske kan göra affärer på den närliggande badstranden - finns alltid nån som behöver en frysklabbe smile.gif

Nää, nu börjar det nästan stinka om den här tråden biggrin.gif
sommarstaden
Hejsan.
Mitt förslag är att du skaffar en separationstoalett.
Det finns flera att välja på, själv har jag valt en som heter Separera.
En annan snarlik heter Separett.
Toan är miljögodkänd och kräver för det mesta bara en miljöanmälan till kommunen.
Pris ca 3-4500 installerad och klar. Kräver dock el men det går bra med 12 volt som alternativ.
Sök på nätet så finns det mer info.
MVH
sommarstaden
Tesa
Ett utedass är väl ganska så självnedbrytande om det inte används alltför mycket...en ensam människa som "gör" där på helgerna ger ju inte ifrån sig så mycket....men är det en hel familj hela sommarhalvåret så kommer ju allt i en annan dager....

Men det går fint att gödsla rabatterna med det när det komposterats...det efter en ensammen en iallafall.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon