Exotic
Hej på er ...
Idag fick jag fota denna vackra fågel i min trädgård som är så vit och fin , men vet ej vad det är för sorts fågel kanske ni vet ?

Var mycke vänlig och lät mig fota han/hon smile.gif wub.gif

* * * * * * * * * * *
fruberglund
Vet tyvärr inte vad det är för fågel men måste säga vilka underbara bilder det är...verkligen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Det är en björktrast. Väldigt fina bilder!

Olle
Exotic
Ooooo Tack ... smile.gif blev allt själv glad i bilderna när man titta rolleyes.gif

Vet du mera om den Olle ? smile.gif
Fenja
Björktrast

Verkligen fina bilder Exotic!
Mvh
Fenja
Lars-Olof Arvids
Med Fenjas informativa länk finns det väl inte så mycket att tillägga. Då björktrasten inte har sina släktingars fina sång utan mera kraxande och gnisslande läten, samt ofta kommer fram till bebyggda områden på vintern kallas den ibland för snöskata. Som framgår av länken är björktrasten allätare, men mycket förtjust i bär och frukt på hösten och vintern. Vill du ha den som regelbunden gäst i trädgården är det bra att ha bärande träd och buskar som t ex rönn, hagtorn och vildapel. Den ger sig även på "ädlare" bär som t ex körsbär, men gör också nytta genom att ta insekter, sniglar och andra skadegörare på sommaren. Kanske rentav mördarsniglar, som åtminstone släktingen koltrasten har lärt sig äta på många håll.

Olle
Heddas matte
Och lägger man ut äpplen under någon buske, i synnerhet när det är snö, så kommer de och hälsar på varje dag tillsammans med koltrastarna. smile.gif
*Felix matte*
Björktrastar har vi i massor men inte på vintern.....

de är tuffa fåglar som inte räds att jaga både skator och kråkor om de närmar sig deras bon biggrin.gif
Häromåret då maken följde boet och fotograferade äggen så blev han helt "nerskiten" av arga trastar laugh.gif
Kathy
Vilka fantastiskt fina bilder, Exotic!! wub.gif
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 15-02-2005, 18:20)
...........så blev han helt "nerskiten" av arga trastar laugh.gif

Min brors ballkong blev bombaderad av dessa "skitfåglar" pga katterna som tyckte om att sitta där.

Min bror gillar inte björktrastar tongue.gif !

Fina bilder! smile.gif
adrian
De där är direkt livsfarliga, vi blev attackerade av en sådan för många år sedan.

Vi hade en katt med oss och den där fågeln attackerade katten trots att vi höll i den om och om igen...

Fågelskrället lyckades också skita på katten i anfallen... laugh.gif

De heter björktrast och även snöskata har jag hört...
amaira
Ååh de där underbara fåglarna som låter förskräckligt!

De är lika charmiga som koltrasten, men saknar koltrastens skön-sång.

Att du lyckades få så oerhört fina bilder på den!!! *bugar*

Det är lite kallt hos dig, för han (hon) burrar ihop sig så han ser ut som en "småfågel". Sådär värmer koltrastarna sig också, så de blir runda klot.

Fantastiskt underbara vinterbilder wub.gif !! Där den underbara björktrasten kommer till sin rätt.

Han har klara runda ögon som en rödhake, och varje fjäder och dun har du fått skärpa i.

Här hos oss bor björktrastfamiljerna året runt. Hos mig vaktar de mistlarna mot sidensvansarna. Men misslyckas gruvligt. De är ju så många fler.
Han bryr sig inte ens om att försöka "kasta skit" på dem, annat än muntligt.

En rolig händelse hemma hos Hjärtevän förra sommaren:
Tidigt en morgon vaknade vi av ett oerört oväsen utanför sovrumsfönstret. Klockan hade inte ens blivit fyra, men det var ljust.

Skränet utanför fönstret fick oss att gissa på ett fruktansvärt drama, kanske med räv eller hök inblandat.
Det här var allvarligt!!

Vi kastade oss upp till fönstret - och får se en helt ljuvlig syn, även om vi först inte alls förstod vad som stod på, yrvakna som vi var.

Men snart började det gå upp ett litet ljus, vad som skedde.

Det var de flygfärdiga björktrastungarna som hade flygövning över Hjärteväns gräsmatta!!!

Det är ganska skogigt och en hel del träd lite varstans, där Hjärtevän bor. Men över den öppna platsen där gräsmattan var, flög ungarna runt, runt, runt, varv på varv, medan de skrek rakt ut av förtjusning över att de kunde flyga! Föräldrarna tittade glatt på från körsbärsträdet.

Det var ju en utmärkt tidpunkt, då resten av naturen tycktes vara stilla, och inga människor gjorde anspråk på den perfekt öppna platsen.

Samma skrän väckte oss några mornar i rad, sedan upphörde det, då behövde de väl inte träna mera wub.gif .

Vi skrattar fortfarande åt minnet av björktrastungarnas flygövningar, och uppenbara lycka över sin nya färdighet.
Boxer
Och våran katt gick ut ett fåtal gånger i somras och var livrädd eftersom björktrasten "bajsbombade" för att försvara sitt bo. sad.gif

[img]http://www.kioskpiraten.se/piratlandet/gif2/catwag[1].gif[/img]
amaira
Och mina två senaste katter, som "gick bort" förra året av ålder, har aldrig blivit nedskitna av björktrastar, fast vi uppenbarligen har sådana familjer som boar här.
De hade funnit någon sorts "balans", där de lät bli varandra.

Liksom med katterna och skatorna.

Skator är så skickliga flygare, att en katt inte har en chans, ens när skatorna snor hårstrån ur svansarna på dem wub.gif .
Så mina katter "såg" inga skator. Om de så ens hoppade framför nosen på dem.
Och så fick både katter och skator vara ifred för varandra.

Lika lyckligt gick det inte för bofinkshanen förr-förra våren *gråt-ikon*.

Vad som hade hänt, får jag aldrig veta, kan bara gissa.

Bofinkshanen "grät" och svor, och förföljde katterna överallt, fast förstås så högt upp på grenarna ovanför så katterna inte nådde honom.

Katterna var säkerligen urless på olåten, men kunde inte göra nåt åt den, så de "låssades inte om" den heller.

Men bofinken tillbringade hela sina dagar med sin hjärtskärande "gråt" uppblandat med sin ilskna olåt överallt där katterna fanns.
Var de inomhus, satt han utanför dörren och fortsatte.

Han höll på över en vecka! I den brådaste "ta-hand-om-boet-tid". Där fanns ingen familj kvar... Inte ens frun.

Och katterna var definitivt på anklagarbänken. sad.gif
Heddas matte
Trastarna och skatorna lever fredligt ihop med katterna här... däremot hade vi en gång en folkilsken Tärna. Den hade lagt ägg i en grushög invid en brygga och alla som försökte utnyttja bryggan var potentiella fiender och äggtjyvar, tyckte tärnan. biggrin.gif
men man kan inte säga att det var några bajsattackar där inte, utan den pippin tog till både klor och näbb och det var åtskilliga båtägare som fick perforerade skallar. laugh.gif
Exotic
Kul att ni gillaede bilderna fasten det är en kaxig rackare rolleyes.gif tongue.gif
Men snygg är han biggrin.gif
*Felix matte*
Javisst är han snygg.. men jag undrar hur fasen du kunde få så fina bilder... hos mig sitter de inte kvar om de ser mig med kameran sad.gif
Hasse_h
En snygg bild på en snygg fågel. Duktiga på att rensa körsbärsträden rena på bär innan man själv hinner skörda. Inte sååå lämpligt att ha bilen parkerad precis bredvid då, kan jag säga... ohmy.gif blink.gif
Agger
Björktrastar är vi inte så förtjusta i här, vi har massor hela sommaren. dom skiter grasmattan full, bra för gräset kanske men inget kul för bara fötter. Dessutom är dom "envåldhärskare" i trädgården, jagar bort alla småfåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon