Full version: VIN
jost
Har ja som nu har börjat dra igång. Ser att en del blad och grenar har små "vattenkulor" på sig. Är detta normalt eller något angrepp?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är helt normalt för vinrankor med de där kulorna.

Mina vinrankor sover djupt ännu, ute i trädgården under snön.
jost
Tack för ditt svar...Har ju haft vin flera år men kommer inte ihåg dessa droppar. Så fick min citrus ohyra och då blir man nojjig. Jag har också vin under snön ute, närmare bestämt 22, rankor fortfarande. Får se om de överlever. De är en ickehärdig österrikisk sort, vitt, ligger nu under ett lager halm som är täckt med duk. sen snö ovanpå.
Vad är det för sort/er du har? Har du haft dem länge? Berätta gärna!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Himrod i taket på växthuset.

Jag tror jag haft himrod i ca 12år och den har då flyttats en gång. Den brukar ge en massa söta druvor och den mognar tidigt under en bra sommar har den haft mogna druvor till syrrans födelsedag (19 aug)

Sedan har jag Zilga

Jag köpte zilgan när den introducerades i sverige jag stod i kö i mer än ett halvår på plantskolan.

Jag har även Spulga och Sukribe fast de är fortfarande ganska unga jag köpte dem som små rotade sticklingar i elitplantstationens monter på trädgårdsmässan när den fortfarande fanns i sollentuna.
jost
Åhh! så fina stockar du har. En av dem som är inne hos mig är en Himrod, så har jag en tysk vit som slank med vid en vinprovning. Den var så billig, fast sorten vet jag inget om. Så de 22 österrikiska i trädgården. Det finns lite bilder i ett av mina album.
Har du varit här..http://www.vinodling.com/....
Småbra sida om täckodling mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon