Full version: Snittros
cic
Vet inte var jag ska fråga, så jag gör det här.

Jag fick en vacker ros av min sambo igår. En sån där stor lång rackare. Jag VET att den inte kan leva för alltid, men hur gör jag för att kunna njuta av den så länge som möjligt?

Finns det överhuvudtaget trix och knep för hur man "tar hand om" snittblommor?
flower
byt vatten ofta, tillsätt snittblomsnäring, ge rosen en ny snittyta varje gång du byter vatten och ställ den kyligt på natten så får du den att leva längre
kerstin z5-6
Gör en permanent buske av den smile.gif se album -rosor smile.gif

Bild 1 den vita
Min egen snittros igen, så här gör jag smile.gif

Tag en rejäl snitt ros -klipp stjälken ca en dm lång -Du kan göra detta relativt lång ner och njuta av rosen sen -Vänta inte -gör det direkt när du fått dem . ..ev blad halveras eller tas bort -Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med, skrapa den nedre delen av stammen så det gröna delvis försvinner Sätt sticklingen i sandblandad jord med glasburk på krukan .Sätt den i kruk kanten inte i mitten ... Vänta ..Möglar det har du luftat för dåligt ..eller inte haft rosgudarna med dig smile.gif Tre till 5 veckor efter skjuter den nya blad -passopp -ännu finns det kanske ingen rot ! När roten syns i botten av krukan -plantera om i rosjord -skydda första vintern -ev inne i svalt utrymme smile.gif-Undervärme är bra ,Plastpåse med såjord går lika fint som kruka o glasburk
cic
TACK!!
Sylvia
Själva rosen kan du ju alltid torka...
Hannele
Glöm inte att fotografera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon