Piggeplopp
Hejsan!
Jag har ett soligt trädäck i söderläge intill entrén. Jag skulle vilja sätta upp en spaljé och odla någon vacker klängväxt i stor kruka intill. Jag skulle helst vilja ha clematis men från vad jag har hört ska de ha sval och skuggig jord?!
Någon som provat detta i zon 1?
Något annat tips på vad man skulle kunna ha i klängväxt väg. Det bästa hade varit om man slapp ta in krukan på vintern(hade tänkt mig en bred djup "zink-balje-kruka".

Hälsningar Pia
kristerh
clematisen vill ha fötterna i skugga o resten i sol, kan du inte plantera nåt som skuggar fötterna på klematisen, klängrosor vill ju ha sol kan inte det vara nåt?
krister
evelina
Om du inte vill ta in krukan så kan du ju alltid så Fjärilskrasse den blir 2-3 m hög. Blommarna är jättefina.
mulle
Jag som tycker att ogräset snårvinda är förtjusande har planterat det i en betongkruka. Det klättrar, blommar ymnigt och mår utmärkt vid hetaste söderväggen.
Vid samma vägg, i en rabatt, har jag flera clematis. De klarar visserligen också södergasset utan skugga kring fötterna men de har inte blivit lika stora som de som inte har det fullt så hett.
Glöm inte heller de klättrande sommarblommor som trivs i full sol!
Mulle
Kajsa
Har en varm framsida där jag har många krukor, har Stamrosor och mindre sorter av rosor i krukor, och pelargoner. Men kan du sätta ett par Austinrosor som är dryga metern, finns i ljuvliga färger, eller annan sort du gillar. Och bakom rosorna skulle jag prova två klematis som blommar lite olika tider. Zink balja kruka låter varmt, men har aldrig provat, det vill till att krukan är stor så det inte blir för varmt, och bästa jorden U-jord, inga billiga säckar. En klängros kan man inte klippa ner på hösten, det blir mer permanent, Italiensk klematis klipps ner i nov. och så kan man flytta in krukan svalt. Ska krukan vara kvar ute får den väl svepas in även i zon 1
kristerh
CITAT (Kajsa @ 15-02-2005, 19:18)
och så kan man flytta in krukan svalt. Ska krukan vara kvar ute får den väl svepas in även i zon 1

jag sveper aldrig in mina stora krukor wink.gif de får stå kvar ute och de har hittils aldrig hänt något med varken krukor eller plantor.
zon 2-3
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon