|
Full version: Kompostkvarn!
Emmaibäcka
15-02-2005, 14:51
Har beställt en kompostkvarn Hoppas kunna ta tillvara allt ris som jag får varje år, både att lägga i komposten och att kunna använda fliset som täckning och i gångar mm. Någon som har kompostkvarn? undrar hur mycket användning ni har av den osv.. kanske lite bakvänt att fråga nu när jag nästan redan köpt en, men kul ändå  Finns det andra sätt att använda fliset? har som sagt väldigt mkt ris att ta hand om....
Lena i Torslanda
15-02-2005, 15:04
Använder den endast en gång/år och det är när jag hamlat mina träd. Flisen används i kompost men också till gångarna i mitt lilla woodland. Största nackdelen med kvarnen är att den låter så förbaskat mkt. Min kvarn funkar bäst med ganska raka grenar upp till 2 cm tjocka. Om det är ris så snor det sig lätt runt axeln så jag eldar det mesta av det rena riset från buskar etc.
Emmaibäcka
15-02-2005, 15:18
Har du en med knivskiva eller en skärvals? Det verkar bli lite olika utfall beroende på hur det skär...inte kul om man ändå måste elda upp hälften av riset. Den jag beställt säger de skär grenar upp till 4 cm  får man ju hoppas stämmer. Ljudet är nog det värsta...för grannarna iallafall (104 db)
Grattis till ny kvarn! Jag har en Bosch kompostkvarn som skär grenar med diameter upp till 4 cm. Den är förhållningsvis lågmäld och supereffektiv utom då det är knastertorra småkvistar, de vill tyvärr lätt hoppa upp igen. Jag matargladeligen allt från beskärningsrester till potatisblast och julkärvar i min kvarn! Fliset lägger jag som marktäckning under buskar eller komposterar. Mulle
Jag har en tystgående valsfliskvarn som jag använder några gånger/månad under april-oktober.
ninnisky
17-02-2005, 14:12
Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har?? Vi har en normal villaträdgård på sådär 500 m2 med häckar, städsegröna växter, några fruktträd, klätterhortensior. Ja, lite av varje. Förra året köpte vi en billig (1000:-) kvarn på Plantagen. Den fungerade inte så värst, brände motorn snart och kunde matas alltför långsamt, trots att den var avsedd för max 40 mm kvistar. Den återlämnades mot full ersättning. Någon av er som haft en liknande? eller har en som ni kan rekommendera - vi tänker skaffa en ny till våren! Idag snöar det ännu mer
CITAT (ninnisky @ 17-02-2005, 14:12) Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har?? Vi har en normal villaträdgård på sådär 500 m2 med häckar, städsegröna växter, några fruktträd, klätterhortensior. Ja, lite av varje. Förra året köpte vi en billig (1000:-) kvarn på Plantagen. Den fungerade inte så värst, brände motorn snart och kunde matas alltför långsamt, trots att den var avsedd för max 40 mm kvistar. Den återlämnades mot full ersättning. Någon av er som haft en liknande? eller har en som ni kan rekommendera - vi tänker skaffa en ny till våren! Idag snöar det ännu mer  För några år sedan lånade jag grannens kompostkvarn-flistugg. Den har knivar. Fördel: grenar flisades fint, relativt lågt pris, finns som begagnade, Nackdelar: mycket högt ljud man måste tänka på närboende, bladmassor fastade lätt. Nej den var inget för mig. I Råd och rön hade jag läst om kompostkvarn med vals istället för kniv. Efter test köpte jag en Viking med vals. Lätt att använda, behagligt tyst, om material fastnar körs maskiben baklänges. Lätt som en plätt. Nackdel högt pris och något grövre flisresultat. Trots det rek. jag en maskin med vals. I bland när jag vill finfördela materialet ytterligare kör jag det två gånger.
CITAT (ninnisky @ 17-02-2005, 14:12) Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har?? Halaj! http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e4a99f0dd43d8b9//T
caffelatte
18-02-2005, 08:17
Fråga i affären om de har de olika modellerna till uthyrning, annars kan det finnas särskilda firmor som hyr ut trädgårdsmaskiner och kompostkvarnar. Då får du prova maskinen innan du köper den. Jag köpte en kompostkvarn med vals som tar grenar upp till 4 cm efter att ha hyrt en likadan under en helg först. Maskinen är jättebra och tar i sort sett vilken modell som helst på grenar. Fliset använder jag i komposten, som marktäckning och ibland direkt som jordförbättring.
gammelnalle
18-02-2005, 14:43
Köpte en B&D för ett par år sedan.
KANON!!!
Den skall funka upp till 40mm , men har aldrig provat. Jag flisar max 20mm . Tjockare kallar jag för ved!!!
"Avfallet" används som jordförbättrare, marktäckare samt i kompost.
Upptäckte till min stora glädje att skärstålen går att vända på. Dvs behöver bara byta/slipa stålen "varannan gång".. och har ännu inte behövt att byta stål. Jag är försiktig med matrial som KAN innehålla grus och sand. Sand och dyligt sliter HÅRT på eggen.
CITAT (ninnisky @ 17-02-2005, 14:12) Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har?? Se filmen "Fargo", där demonstrerar Peter Stormare vad man kan göra med lite kraftigare flistuggar!
Jag har Bosch 2600 valskvarn. Tidigare har jag haft en med roterade skiva med knivar. Med en sådan skall man skärpa knivarna då och då om man inte vill stå men en maskin som är slö. Dessutom som tidigare på tråden sagt så bullrar en sådan så pass mycket att man skall ha öronskydd. Eftersom jag hållt på med arbetsmiljö så vet jag hur viktigt det är att följa de regler som finns vad gäller buller och skydd.
För närvarande har jag en granne 150 meter bort som envisas att mala allt, sommartid, man kan bli tokig för mindre. Så jag sålde den billigt med ovanstående kommentarer.
Gjorde så en "marknadsundersökning" och kom fram till att Bosch 2600 motsvarade mina krav, ljudnivå så att du hör telefonen, krossar grenar 4-5 cm tjocka, valsen går att vända om man kör fast, har hänt en gång under alla år. Tar faktiskt torra grenar, skyddsglasögon som rekommenderas samt handskar.
Använder klippet i komposten, men dessutom så sparar jag klipp inkl. grenklipp till min varmkompost Biolan 220 som jag då använder klippet till att blanda ut hushållsavfall m.m.
Kan bara rekommendera att köpa en med vals
MVH Kenneth
Jag har samma kvarn som Kenneth och rekommenderar också den varmt! Mulle
Caprice
21-02-2005, 12:28
CITAT (KURT @ 18-02-2005, 15:18) CITAT (ninnisky @ 17-02-2005, 14:12) Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har?? Se filmen "Fargo", där demonstrerar Peter Stormare vad man kan göra med lite kraftigare flistuggar! Caprice
Emmaibäcka
21-02-2005, 13:18
Nu har ju jag beställt en med knivar som måste slipas med jämna mellanrum. Mest pga att jag föredrar fliset som blir efter en sådan, det skilljer sig ju lite från en med vals som bekant. Nackdelen är den höga ljudvolymen förstås, men jag skulle aldrig köra en maskin utan hörlurar, så det blir värst för mina grannar
ninnisky
21-02-2005, 13:25
Jag tiggde till mig ett demonstrationsexemplar från en mässa och fick 25% rabatt, om jag minns rätt kostar en ny 4000 - 5000 kronor. Kenneth kanske vet mera exakt. Här hittar du kompostkvarnstest och priser: http://www.radron.se/templates/test____3225.asp#tabMulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|