|
Helt plötsligt kan jag inte lägga in mina bilder i mitt album. Den säger att de är för stora. Men jag HAR förminskat dom så mycket jag kan i redigeringsprogram! Har ju olika inställningar på kameran.. Är det kanske det som spökar? Att jag "tar för stora" bilder? Men det känns ju inte så kul. Att ha ett forum med så "dålig" kapacitet menar jag. (Om det nu är så. Om det nu inte är jag som är urbota oteknisk..) Nån som vet/kan hjälpa mig? Många här på forumet kan ju lägga in JÄTTEstora bilder, men mina kan ALDRIG bli så stora.. *kliar mig i huvudet*
*Felix matte*
15-02-2005, 18:14
När jag tittar på dina bilder så tycker jag att de borde kunna vara dubbelt så stora = 640 x 480 kanske sparar du bilderna i Hög kvalitet. Testa att välja medium så tillåts större format innan du når tillåtna 100kb.
Lycka till!
Medium var? I kameran, datorn eller albumet på olda?
*Felix matte*
15-02-2005, 19:25
I bildbehandlingsprogrammet...när du väljer Spara bild somdå väljer du JPEG och enter...då bör det komma upp ruta där du kan välja kvalitet på bilden du sparar. Där väljer du Medium i rullisten. Kanske gör man så bara i Photoshop (som jag har) Den här bilden var 2,59 Mb stor...jag öppnade den med Paint, valde Bild och skrev in 50% på både bredd och höjd och sparade sedan bilden och då är den så här stor men ändå inte mer än 74,2 Kb. Minskade bilden så man slipper scrolla så mycket :-)
*Felix matte*
15-02-2005, 19:29
Tog mig friheten att förstora din bild på änder...öppnade med Paint och skrev in 200 i bägge. Kvaliten blir inte lika bra när man förstorar.
Wow... Redigerar än så länge bara mina bilder i Nikon view (kom med kameran). Där gör jag bilderna till 320x240 och sparar om dom bara för att kunna lägga in dom på odlas album. Ska lära mig photoshop.. Det går trögt. Jobbar ju heltid dessutom och kan ju inte sitta ALL min fritid vid datorn..
*Felix matte*
15-02-2005, 19:31
CITAT (cic @ 15-02-2005, 19:30) Wow... Redigerar än så länge bara mina bilder i Nikon view (kom med kameran). Där gör jag bilderna till 320x240 och sparar om dom bara för att kunna lägga in dom på odlas album. Ska lära mig photoshop.. Det går trögt. Jobbar ju heltid dessutom och kan ju inte sitta ALL min fritid vid datorn..  Paint bör du ha i din dator...lätt att ändra bildstorlek...men spara alltid också originalbilden.
De blir ju lite "kornigare", men det gör inte så mycket. Men det förklarar inte varför den ville ha en del av mina bilder, men inte alla, när de hade samma storlek..
Du är en riktig "snabb-skrivare" *imponerad*
Blir inte klok på det. Inga problem med att "trixa" med bilden i Paint. Men jag har inte mer utrymme i albumet... Har mailat om det.
*Felix matte*
15-02-2005, 19:44
CITAT (cic @ 15-02-2005, 19:41) Blir inte klok på det. Inga problem med att "trixa" med bilden i Paint. Men jag har inte mer utrymme i albumet... Har mailat om det. Ok...då får du säkert mer utrymme...Ingemar brukar inte vara snål med det
Man kan förminska sina bilder på två olika sätt!
Antingen i cm-storlek (mm eller nått),
men också i pixlar!
Genom att minska antalet "pixlar per tum" (dpi, dots per inch), minskar man det utrymme som bilden tar på datorn, i Kb (kilobyte).
Bildernas storlek i yta (cm) kan vi själva välja hur vi vill ha det i våra album.
Men vilken plats den tar i datorn kan vi inte välja. Bilderna kan inte ta mer än 100 Kb för att "gå in i" albumet.
Det ändrar man med pixlarnas antal, dpi.
För att visa en bild på en dataskärm, behövs inte mer än 72 dpi, eftersom datorskärmen ändå inte klarar av att visa en högre upplösning!! Det tar bara onödig kraft från datorn.
Om man däremot ska skriva ut, eller vill trycka en bild, så bör den inte vara på mindre än 300 dpi.
Om du nu blev nåt klokare...
Prova dig fram, och fråga. Rätt som det är så kommer du rätt.
Försöker förtvivlat lära mig *sliter mitt hår  *. Försöker själv "få ihop det" så att jag FÖRSTÅR ... vad jag gör ...  ... Storlekens yt-mått minskar man med cm, procent, eller pixlar. Då minskas ju också automatiskt storleken i kilobyte. För att få ner storleken ytterligare, i kilobyte ("kraft" som bilden tar av datorn för att visa bilden), komprimerar man den. När man komprimerar bilden, förstör man den samtidigt en smula, men ytstorleken kvarstår. Komprimering innebär att vissa olika färger som ligger nära varandra i nyans, slås ihop till en enda färg. Liten "dos" komprimering, syns inte så mycket på bilden. Komprimerar man mycket, sänks kvaliteten mera. Jag tror jag fattar ... en del i alla fall. Går på kurs för att lära mig vad det är jag gör  . och för att lära mig webdesign. UNDERBART roligt och stimulerande  .
Du är snäll som ger mig din tid.. Jag har gjort det enkelt för mig. Gjorde som Agneta tipsade om. Öppnar dom i Paint, förminskar dom en smula där, sparar om dom och lägger in dom i albumet på odla. Snabbt och enkelt. Okej bildvalitet också. Det är en helt ny grej för mig att ta bilder digitalt och att behandla dom i datorn. Kan bara det "gamla hederliga" fotograferandet. Bara att lära sig kameran med alla funktioner tar ju sin tid...
Nåja, inte bara "snäll"  , det är ett sätt att lära sig på, att försöka förklara för andra. Jag har haft min kamera i två ... tre? ... år. Nu först, när jag känner mig rejält hemma med kameran, börjar jag på allvar sätta mig in i de olika funktionerna  . Det lär ta tid! Några funktioner i taget, och så använda dem så de sätter sig. De som jag tycker jag har använding av alltså. Många intresserar mig inte. Men det kanske kommer det med. Vem vet?
kristerh
23-02-2005, 16:50
CITAT (Felix matte @ 15-02-2005, 19:31) [Paint bör du ha i din dator...lätt att ändra bildstorlek...men spara alltid också originalbilden. Hur gör man det? ändrar och samtidigt sparar den gamla bilden, vill inte förminska mina bilder i datorn. krister
*Felix matte*
23-02-2005, 19:01
Markera bilden du vill jobba med...gå till Redigera och välj Kopiera till mapp. Du kan kopiera till samma mapp om du vill, sedan kan du jobba med kopian och inte riskera att förstöra originalet.
kristerh
24-02-2005, 11:10
CITAT (Felix matte @ 23-02-2005, 19:01) Markera bilden du vill jobba med...gå till Redigera och välj Kopiera till mapp. Du kan kopiera till samma mapp om du vill, sedan kan du jobba med kopian och inte riskera att förstöra originalet. Ok tack, en sådan bra idé, kanske det dyker upp trädgårdsbilder av mig snart
*Felix matte*
24-02-2005, 11:31
CITAT (kristerh @ 24-02-2005, 11:10) CITAT (Felix matte @ 23-02-2005, 19:01) Markera bilden du vill jobba med...gå till Redigera och välj Kopiera till mapp. Du kan kopiera till samma mapp om du vill, sedan kan du jobba med kopian och inte riskera att förstöra originalet. Ok tack, en sådan bra idé, kanske det dyker upp trädgårdsbilder av mig snart  Så kul att få se din trädgård  väntar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|